Każdy, kto kiedykolwiek miał do załatwienia jakąś sprawę w urzędzie, czy innej instytucji z pewnością wie ile go to kosztowało czasu, zdrowia i nerwów. Najczęściej w ogóle nie wiemy od czego zacząć, co robić i w jakiej kolejności. Tam gdzie istnieją Biura Porad Obywatelskich, ludzie mają łatwiej. Nie dotyczy to mieszkańców naszego regionu, choć magistraty starają się częściowo zaradzić problemowi
Ponieważ na razie tak nie jest, więc często pracownicy instytucji muszą się zmagać z rzeszami interesantów, którzy na chybił-trafił szukając pomocy. Trafiają nie tam gdzie powinni, nie z takimi dokumentami jak trzeba, lub nie w tym czasie co powinni.
Niektóre magistraty postanowiły jednak ułatwić, choć częściowo życie swoim klientom i pracownikom. W Białej Podlaskiej od paru miesięcy funkcjonuje Biuro Obsługi Interesantów. Kieruje ono petentów do odpowiedniego referatu.
- Jeśli tego wymaga sprawa z jaką przychodzą, pracownik biura od razu pomaga wypełnić odpowiednie blankiety. W przyszłości chcemy rozszerzyć działalność tej komórki. Klient w ogóle nie będzie musiał biegać za jedną sprawą po przysłowiowych dziesięciu wydziałach, gdyż zostanie obsłużony w biurze - informuje Rudolf Somerlik, dyrektor gabinetu prezydenta miasta.
Bialski magistrat do tego stopnia wyczula się na potrzeby mieszkańców, że pracownik biura obsługi jest zobligowany do przyjmowania wszelkich skarg. Jak twierdzi R. Somerlik, wszystkie są rozpatrywane a problemy wyjaśniane na bieżąco.
Łosice także dobrze sobie radzą z doradzaniem swym mieszkańcom. Tak utrzymuje tamtejszy burmistrz, Janusz Kobyliński, który osobiście przyjmuje interesantów dwa razy w tygodniu, by służyć radą i pomocą. Oczywiście słyszał o czymś takim jak BOI, ale w Łosicach istnienie takiej placówki nie jest konieczne.
- Jesteśmy małą gminą. Dostępność do urzędów jest duża, każdy może do nas przyjść. Wszelkie informacje są udzielane petentom w sekretariacie. Natomiast wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom ludności wiejskiej z naszego powiatu. W porozumieniu z ODR utworzyliśmy punkt porad dla rolników - mówi Janusz Kobyliński.
W Radzyniu Podlaskim postanowiono natomiast wyjść naprzeciw bezrobotnym. W powstającym tam Gminnym Centrum Informacji zasięgną oni wiedzy na temat rynku pracy, szkoleń, działalności gospodarczej.
- Nie ma przeszkód, aby GCI świadczyło też usługi w zakresie informacji obywatelskiej - podkreśla Robert Targoński, z tamtejszego magistratu.
Większość referatów udziela informacji każdemu, kto się po nią zgłasza - oczywiście z zakresu swojej działalności. Skąd jednak zgłaszający się mają wiedzieć gdzie zadzwonić, nikt nie wie. •
Biuro Porad Obywatelskich w Puławach pomoże każdemu
Można pisać i telefonować z terenu całego kraju: 24-100 Puławy, ul. Wróblewskiego 21; tel.(081) 886 65 45. Biuro czynne od poniedziałku do czwartku w godzinach 15.00-18.00; e-mail: bpo_pul@pro.onet.pl