Listopadowy lockdown przyniósł gospodarce ok. 8 mld zł strat z handlu – podały Polska Rada Centrów Handlowych i Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług. Organizacje poinformowały, że liczba odwiedzających galerie w sobotę po otwarciu sklepów była ok. 30 proc. niższa rok temu.
Według wiceprezes PRCH i dyrektor zarządzającej Gemini Holding Anny Malcharek, listopadowe zamknięcie sklepów to 8 mld zł utraconych obrotów w handlu.
Jak wyjaśnił wiceprezes ZPPHiU i Kazar Group Artur Kazienko, to nie są tylko straty obrotów handlowców, to realne straty dla gospodarki z powodu tego, że nie wpłynęły do budżetu inne daniny. Dodał, że w Polsce działa ponad 570 galerii handlowych.
Przychodźcie do nas!
Przedstawiciele obu organizacji zaapelowali do klientów, aby odpowiedzialnie korzystali z oferty galerii handlowych. – Kiedy jesteśmy już na terenie centrum handlowego, bezwzględnie przestrzegajmy zasad DDM (czyli dezynfekcja, dystans, maseczki – red.). Pierwszą rzeczą, o jakiej musimy pamiętać po wejściu do obiektu, jest dezynfekcja rąk oraz prawidłowo założona maseczka – wskazali.
Przypomnieli, że w czasie oczekiwania na wejście do sklepu konieczne jest zachowanie dystansu. – Dajemy klientom bezpieczną przestrzeń, nasi pracownicy całą dobę dbają o to, by wszystkie miejsca dotykane były dokładnie dezynfekowane. Wszystkim zapominalskim przypominamy o panujących zasadach poprzez liczne oznakowania, naklejki, plakaty, komunikaty głosowe oraz zwracamy uwagę bezpośrednio. Zatroszczmy się o to, aby przygotowania do świąt przebiegły w dobrej, bezpiecznej atmosferze – wyjaśniła wiceprezes PRCH Justyna Kur.
Bezpieczeństwo – kupuję to!
Według obu organizacji zniesienie częściowego zamknięcia galerii handlowych, które obowiązywało do 28 listopada, wymaga od przedsiębiorców, pracowników i klientów obiektów handlowych ogromnej odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych. By skutecznie promować prawidłowe zachowania podczas zakupów, powstała kampania społeczna „Bezpieczeństwo – kupuję to!” pod patronatem Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Zdrowia oraz we współpracy z organizacjami handlu.
Jak wyjaśniono celem kampanii jest edukowanie klientów i przypominanie im o zachowaniu określonych zasad bezpieczeństwa w centrach handlowych, ale również w innych placówkach i miejscach handlu oraz usług, czy gastronomii.
Przypomnijmy, że w związku ze wzrostem zakażeń koronawirusem i wprowadzaniem nowych ograniczeń podczas epidemii, od 7 listopada rząd zamknął m.in. sklepy, kina o powierzchni powyżej 2 tys. mkw. w galeriach i centrach handlowych. 21 października premier Mateusz Morawiecki poinformował o otwarciu od 28 listopada sklepów i punktów usługowych w galeriach i parkach handlowych, jednak w ścisłym reżimie sanitarnym