Jeśli rozliczyliśmy się już z fiskusem, a w zeznaniu nie uwzględniliśmy przysługującej nam ulgi, to nic straconego.
Kiedy korekta...
Przepisy wymagają jedynie, aby do składanej korekty deklaracji dołączyć uzasadnienie. Musi być ono sporządzone w formie pisemnej. Nie ma natomiast szczegółowych wytycznych dotyczących treści samego pisma. Wystarczy zatem, gdy na zwykłej kartce odnotujemy datę, właściwość urzędu, swoje dane osobowe i adres zamieszkania oraz numer identyfikacji podatkowej, wskażemy, dlaczego korekta jest składana, np., bo nie uwzględniliśmy w zeznaniu przysługującej ulgi podatkowej bądź zapomnieliśmy podpisać formularz. Organ podatkowy, po otrzymaniu korekty deklaracji podatkowej, musi potraktować nową deklarację jako oświadczenie podatnika, co do rozliczenia podatkowego zastępującego poprzednie oświadczenie.
...a kiedy stwierdzenie nadpłaty
Osoby, które błędnie wypełniły zeznanie zawyżając podatek poprzez np. niewykazanie w zeznaniu np. ulgi rehabilitacyjnej, na dzieci, na Internet czy innych odliczeń, mogą zwrócić się do swojego urzędu z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Do takiego wniosku dołączają prawidłowo wypełnione zeznanie.
- Mogą to zrobić w ciągu 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku - zaznacza Szpakowska. - Muszą w tym celu złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wynika to wprost z przepisów Ordynacji podatkowej, które mówią, że zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Zatem zobowiązanie za 2007 rok przedawni się z dniem 31.12.2013 r.