Blisko 90 proc. ankietowanych poparło pomysł utworzenia komunikacji zbiorowej w Lubartowie. Mieszkańcy zgłosili sporo uwag, m.in. dotyczących przebiegu proponowanych tras.
W ramach konsultacji społecznych zostało wypełnionych 368 ankiet dotyczących organizacji komunikacji miejskiej w Lubartowie. Za wprowadzeniem transportu publicznego, organizowanego przez samorząd, opowiedziało się 89,7 proc. ankietowanych.
– Chcieliśmy podziękować mieszkańcom za udział w konsultacjach. To ważne, że odpowiedziało na nie tak wiele osób. Wyniki konsultacji to dla nas jasny sygnał, że komunikacja miejska w Lubartowie powinna powstać – mówi burmistrz Krzysztof Paśnik.
Miasto przygotowało projekt trzech linii, każda oznaczona innym kolorem.
Linię zieloną poprowadzono: Aleją Zwycięstwa Królowej Jadwigi, Mieszka I, Leśną, Kleeberga, Słowackiego, Batalionów Chłopskich, 3 Maja, Lipową, Słowackiego, Rynek I, Lubelską, Cichą, z przystankiem przy szpitalu i dalej Łąkową, Piaskową, Kolejową do dworca PKP i Lubelską. Jej długość to 7,5 km. Mieszkańcy sugerują, aby trasa tej linii pobiegła ulicą Szaniawskiego, by nie pokrywała się z ruchem tranzytowym na ulicy Słowackiego i Lubelskiej.
Trasa linii fioletowej przebiega przez: Nowodworską, Krańcową, Przemysłową, Kolejową, Piaskową, 1 Maja, Cichą, z przystankiem przy szpitalu i dalej ponownie Cichą, Lubelską, Tysiąclecia, Szaniawskiego, Lipową, Gazową, Nowodworską.
Trasa linii czerwonej, głównej, biegnie ulicami: Kopernika, Północną, Polesie, Kopernika, Kleeberga, Słowackiego, Wierzbową, Chmielną, Mucharskiego, Słowackiego, Rynek I, Lubelską, Cichą, Lubelską, Kolejową (z przystankiem przy dworcu PKP), Lubelską z nawrotem na rondzie na DK 19. W przypadku tej trasy, mieszkańcy chcą, aby przebiegała ulicami Wierzbową, Akacjową, Mucharskiego. Zasugerowano również wzięcie pod uwagę trasy przebiegającej przez ulicę Monte Cassino. Poproszono, aby przy projektowaniu tras, uwzględniono mniejsze ulice, gdzie nie dociera istniejąca komunikacja busowa.
Ankietowani proponowali też, by miejskie autobusy kursowały również do pobliskich miejscowości. Najwięcej wskazań miała Łucka, ale mieszkańcy komunikacją chcieliby dotrzeć także do Lisowa, Skrobowa, Szczekarkowa, Nowodworu, Chlewisk czy Sernik.
Wiele pytań dotyczyło także tego, w jakim trybie zostanie wdrożona inwestycja oraz jaki rodzaj i liczba pojazdów zostanie zakupiona. – Będziemy starali się pozyskać środki zewnętrzne na zakup pojazdów niskoemisyjnych, jak również rozbudowywać niezbędną infrastrukturę, tak aby dostosować ją do przyszłych tras przejazdu autobusu miejskiego – mówi Paśnik.
Samorząd zamierza aplikować do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie zakupu autobusów zasilanych energią elektryczną lub wodorem. – Natomiast liczba i wielkość pojazdów zostanie dobrana w zależności od tego, czy trasy będą obejmowały terytorium miasta, czy będą uwzględniały również transport do miejscowości ościennych. Pojazdy będą dostosowane do osób z niepełnosprawnościami – dodaje Łukasz Chomicki, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Lubartów.
Na pytanie, jaka powinna być kwota odpłatności za przejazd w obrębie miasta, większość – 40,5 proc. – wskazała kwotę 2 zł, a 32,1 proc. myśli o 1 zł.