Południowa obwodnica Chełma będzie miała ok. 7,6 km długości i kosztować będzie 150 milionów złotych. – Jeszcze w tym roku będzie rozpisany przetarg na budowę obwodnicy północnej – zapowiedział w Chełmie wicepremier Jacek Sasin.
Według wstępnej koncepcji, południowa obwodnica Chełma będzie miała ok. 7,6 km długości i kosztować będzie 150 milionów złotych.
– Musimy ją zbudować, aby ciężarówki nie wlewały się do miasta. To usprawni także ruch w stronę Hrubieszowa i granicy – zaznaczył wicepremier.
Jak powiedział Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, obwodnica przebiegnie w większości po gruntach stanowiących własność samorządu i Skarbu Państwa.
Według zaprezentowanych planów, w części planowana obwodnica wykorzysta istniejącą sieć ulic – np. 15 Sierpnia i 3 Maja. Warto w tym miejscu wspomnieć, że obydwie ulice są ostatnimi dwujezdniowymi ulicami Chełma zbudowanymi jeszcze w 1982 roku.
Przetarg na budowę obwodnicy południowej miałby zostać rozpisany w 2021 roku. – Możemy już pod koniec tej kadencji samorządu wbijać łopatę i wejść w etap realizacji – zapowiedział dyrektor Czech.
– Obwodnica jest bardzo potrzebna dla usprawnienia komunikacji w mieście, stworzy też nowe tereny inwestycyjne i da miastu lepsze możliwości rozwoju – ocenia prezydent Banaszek. – Na jednej z najbliższych sesji rady miasta będzie zaprezentowana koncepcja założeń realizacji tej inwestycji.
Południowa obwodnica będzie miała dwa pasy ruchu w każdą stronę o szerokości 3,50 metra każdy.
W nową obwodnicę skręcimy z trasy Chełm – Lublin na wysokości amfiteatru w Kumowej Dolinie, gdzie powstanie rondo. Następnie trasa poprzez dzisiejsze ogródki działkowe i nieużytki zmierzać będzie do drugiego ronda – tym razem z trasą Chełm – Krasnystaw (droga wojewódzka nr 812), przetnie ją i wzdłuż granic miasta ruszy aż do ul. Związku Strzeleckiego i dalej polami i po terenie jednostki wojskowej aż do splotu ul. Majdan, Trubakowskiej i Piwnej.
Tam ma powstać duże skrzyżowanie, tuż przy Zespole Wychowania i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Chełmie, na tyłach którego powstanie wiadukt nad torowiskiem. Następnie trasa nadal będzie się kierować na wschód, łącząc się z lokalnymi ulicami Metalową i Ogrodową. Następnie przekroczy Uherkę i pobiegnie ul. 15 Sierpnia i 3 Maja w stronę cmentarza komunalnego. Stąd droga przebiegać będzie równolegle do ul. Hrubieszowskiej, wlewając się prostopadle w drogę wojewódzką nr 844 za lasem Borek w okolicy ul. Kosynierów i Wolwinów.
Przetarg na budowę północnej obwodnicy Chełma w systemie Projektuj i Buduj zostanie ogłoszony jeszcze w 2020 roku. Zarezerwowano na ten cel 692 mln zł.
– Miasto takich środków nie ma, ale przy wsparciu rządowym możemy tę inwestycję zrealizować – mówi Jakub Banaszek, prezydent Chełma.