Koncerty, happeningi, filmy, taniec. 10 maja w Lublinie rusza 5. edycja Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”. Tym razem motywem przewodnim stały się formuły ceremoniałów oraz nawoływań obecnych zarówno w historii jak i współczesności. Festiwal przybliży różne wymiary tych zjawisk od mistycznych po ludyczne.
Można w nim odnaleźć wszystkie najważniejsze manifesty artystyczne połowy XX w. Rekonstrukcji tego dzieła podjął się John Tilbury, wybitny brytyjski pianista, założyciel Studia Muzyki Eksperymentalnej AMM i współpracownik Cardew’a. Podczas festiwalu wykona go razem z kilkudziesięcioosobowym zespołem, złożonym zarówno z profesjonalistów jak i amatorów. Organizatorzy przyjmują zgłoszenia do tego projektu do 26 kwietnia pod adresem: warsztaty@kody-festiwal.pl. Próby otwarte ruszają 3 maja. Koncertu będzie można posłuchać w dniach 10–11 maja w Galerii Labirynt.
W programie tegorocznej edycji festiwalu znalazło się aż 10 premierowych wydarzeń. Jednym z nich jest nowa wersja utworu „Święto Wiosny” Igora Strawińskiego z 1913 r. – W tym roku przypada setna rocznica premiery tego utworu, której towarzyszył ogromny skandal ponieważ był bardzo kontrowersyjny jak na tamte czasy. Łączy w sobie tradycję z awangardą, dzikość z wyrafinowaniem muzyki XX w. – zaznacza Mirosław Haponiuk, dyrektor Ośrodka Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”, organizatora festiwalu. – Wykonają go zespół Kwadrofonik z premierową choreografią i teatralizacją Jacka Łumińskiego.
Ciekawie zapowiadają się także wydarzenia związane z postacią Franka Zappy, amerykańskiego muzyka rockowego i jazzowego, kompozytora, reżysera i lidera zespołu The Mothers of Invention. Finałowy koncert nowojorskiego zespołu Project/Object z muzykami, którzy grali z Zappą, jest hołdem dla tego wybitnego artysty. W kinie festiwalowym będzie można natomiast obejrzeć filmy Franka Zappy oraz dokumenty poświęcone jego twórczości.
Światową premierę na tegorocznych „Kodach” będzie miał także projekt „Twisting in Space” w wykonaniu Glenn Branca Ensemble. Twórczość Glenna Branca, jednego z legendarnych artystów nowojorskiej sceny zaliczane są do najważniejszych dzieł awangardowych i eksperymentalnych XX w.
Wkrótce rusza sprzedaż biletów na festiwal. Karnet na wszystkie dni: 50 zł – ulgowy, 80 zł – normalny, bilety: 20 zł – ulgowy, 30 zł – normalny. Koncert The Great Learning, wieczór filmowy oraz instalacje/akcje – wstęp wolny. Wejściówki będą dostępne w centrum Promocji Województwa Lubelskiego (Krakowskie Przedmieście 41). Rezerwacje pod nr tel. 799 028 574.
V Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY - program
PROGRAM
3 – 9 maja
Galeria Labirynt, ul. ks. J. Popiełuszki 5
Cornelius Cardew (Wielka Brytania) The Great Learning (1971)
Próby otwarte pod kierunkiem Johna Tilbury’ego (Wielka Brytania)
10-11 maja, 19:00
Galeria Labirynt, ul. ks. J. Popiełuszki 5
Cornelius Cardew The Great Learning (1971) – koncert-ceremoniał
John Tilbury – dyrygent
Wykonawcy: The Great Learning Collective
15 maja (środa)
Plac Litewski- Wirydarz O.O. Dominikanów
18:00 Nawoływania – korowód dźwiękowy
Wykonawcy: Lublin Power – zjednoczone siły muzyczne
Wirydarz O.O. Dominikanów, ul. Złota 9
19:00 Przestrzenie dźwięku – koncert
Huculska muzyka sygnalna
Pierre Jodlowski (Francja) Interactive Landscapes (2013) PREMIERA
Wykonawcy: Kapela Huculi Mikołaja Iliuka z Werchowyny (Ukraina), Pierre Jodlowski – media elektroniczne
20:00 100 lat później
Część 1 – koncert-spektakl
Igor Strawiński (Rosja) Święto Wiosny (1913) PREMIERA SPEKTAKLU
Wykonawcy: Kwadrofonik – Emilia Sitarz, Bartosz Wąsik – fortepiany, Magdalena Kordylasińska, Miłosz Pękala – instrumenty perkusyjne, taniec: Jacek Łumiński – koncepcja/choreografia, Sebastian Zajkowski – realizacja, Śląski Teatr Tańca, Lubelski Teatr Tańca, Wydział Teatru Tańca PWST w Krakowie – wykonanie
Część 2 – koncert
Jerzy Mazzoll i Tomasz Sroczyński Rite of Spring Variation (2013) PREMIERA
Wykonawcy: Jerzy Mazzoll – klarnet basowy, Tomasz Sroczyński – skrzypce i media elektroniczne
Klub Festiwalowy – Hades Szeroka, ul. Grodzka 21
22:00 Kapela Huculi Mikołaja Iliuka z Werchowyny (Ukraina) – czas tańca
16 maja (czwartek)
Kościół pw. Nawrócenia św. Pawła, ul. Bernardyńska 5
19:30 Już się zmierzcha – koncert
Jan Sebastian Bach Komm susser Tod (1736), György Ligeti Poème symphonique (1962) – wybór, Knut Nystedt Immortal Bach (1988) i muzyka norweskiej tradycji
Wykonawcy: Chór Oslo Kammerkor (Norwegia), Håkon Daniel Nystedt (Norwegia) – dyrygent
21:00 Misterium przestrzeni – koncert
Ignacy Zalewski Inicjał błyskawicy (2013) PREMIERA, Cezary Duchnowski Sadhana (2013) PREMIERA, Aleksander Kościów Lithaniae (2013) PREMIERA, Toru Takemitsu (Japonia) Paths (1994)
Wykonawcy: Zespół perkusyjny pod kier. Leszka Lorenta, Cezary Duchnowski – media elektroniczne, Łucja Szablewska – sopran, Tomasz Woźniak – trąbka, Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej pod kier. Jana Bernada , Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, Szymon Bywalec – dyrygent, Beata Chwedorzewska – reżyseria
Klub Festiwalowy – Hades Szeroka, ul. Grodzka 21
22:30 Fabatka (Węgry) – czas tańca
17 maja (piątek)
Plac przed Teatrem im. H. Ch. Andersena, ul. Dominikańska 1
19:00 Twisting In Space – koncert PREMIERA
Wykonawcy: Glenn Branca Ensemble (USA) – Reg Bloor, Eric Hubel, Steve Cohen, Ben Miller, Roger Oldtown – gitary, Greg McMullen – gitara basowa, Libby Fab – perkusja, Glenn Branca – dyrygent
21:00 I hit you – bitwa na hity – koncert-happening PREMIERA
Wykonawcy: zespół Jukebox (Francja) – Fabrizio Rat – instr. Klawiszowe, Louis Laurain – trąbka, Fidel Fourneyron – puzon, Ronan Courty – kontrabas, Julien Loutelier – perkusja
kontra
zespół Mitch & Mitch (Polska): Mitch – gitara, instr. klawiszowe, harmonijka, głos; Mitch – gitara basowa, głos; Serious Mitch – perkusjonalia, gitara, melodika, instr. klawiszowe, głos, urok osobisty; Mr. Bitch – perkusja, gitara, perkusjonalia, sampler, parszywy głos; James Boned Mitch – perkusja i perkusjonalia, sampler, mikro-głos; Crackin’ Mitch – wibrafon, Mitch the Kid – trąbka, Mad Mitch – saksofon, Spiral Mitch – puzon
Klub Festiwalowy – Hades Szeroka, ul. Grodzka 21
22:30 Czarne Lwy z Przedmieścia (Polska) – czas tańca
18 maja (sobota)
Wirydarz O.O. Dominikanów, ul. Złota 9
18:00 Fortepiany uporczywie śpiewające – koncert
Simeon ten Holt (Holandia) Canto ostinato (1976) – Wykonawcy: Andrzej Dutkiewicz, Szabolcs Esztényi (Węgry), Iwona Mironiuk, Kyeong-Yeon Seo (Korea) – fortepiany
Plac przed Teatrem im. H. Ch. Andersena, ul. Dominikańska 1
20:30 The Music Of Frank Zappa & more featuring Four Zappa-Band Legends – koncert
Wykonawcy: zespół Project/Object (USA) – Ike Willis – gitara, wokal; Ray White – gitara, wokal; Tom Fowler – gitara basowa, Ed Mann – perkusja, Andre´ Cholmondeley – gitara, wokal; Kendall Scott –instr. klawiszowe, Ryan Berg – perkusja
Klub Festiwalowy – Hades Szeroka, ul. Grodzka 21
22:00 Benefis Jana Gacy z okazji 80 urodzin: Mistrz i uczniowie
KINO FESTIWALOWE
14 maja (wtorek) / Ośrodek Rozdroża, ul. Krakowskie Przedmieście 39
19:00 Frank Zappa – wieczór filmowy
INSTALACJE/AKCJE
15-18 maja / Galeria Labirynt 2, ul. Grodzka 3
11:00-18:00 Ceremonie dźwięku – słuchowiska, kompozycje muzyki konkretnej i elektronicznej
Targ dźwięków – Dźwięk-Bud (Polska) – akcje muzyczne o nieoczekiwanej porze
17 maja / Targ przy ul. Ruskiej
18 maja / Targ przy ul. Wileńskiej
Godzina transmisji internetowych zostanie podana w dniach akcji na stronie Festiwalu KODY.
CENY BILETÓW:
The Great Learning, wieczór filmowy, instalacje/akcje – wstęp wolny
Karnet na wszystkie dni – ulgowy: 50 zł, normalny: 80 zł
Bilety dzienne – ulgowy: 20 zł, normalny: 30 zł
SPRZEDAŻ BILETÓW:
Centrum Promocji Województwa Lubelskiego
Lublin, ul. Krakowskie Przedmieście 41
Godziny sprzedaży: poniedziałek-piątek godz. 10:00-17:00
REZERWACJE:
tel. +48 799 028 574
email: bilety@kody-festiwal.pl
ORGANIZATOR:
Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych "Rozdroża"
Krakowskie Przedmieście 39, 20-076 Lublin
www.rozdroza.com
tel. +48 81 466 59 89