Sobotnia gala zakończyła 13. edycję Lubelskiego Festiwalu Filmowego. Od 22 do 30 listopada można było zobaczyć imponujący zestaw ponad 140 filmów. Festiwal zakończyło rozdanie Złotych Mrówkojadów. Gust publiczności różnił się od decyzji jurorów i organizatorów.
W tym roku o statuetki Złotego Mrówkojada walczyły 62 filmy z całego świata. Tradycyjnie rywalizacja konkursowa odbywa się w ramach różnorodnych kategorii tematycznych i formalnych. Dlatego lista laureatów jest długa. Ale najważniejsze nagrody – każda warta 4 tysiące złotych zdobyły filmy...
GRAND PRIX W KONKURSIE MISTRZOWIE PEŁNEGO METRAŻU
Fuga, reż. Agnieszka Smoczyńska (Polska) 2018, za dojrzałą i artystycznie spełnioną opowieść o kobiecie poszukującej swojej tożsamości.
GRAND PRIX KONKURSÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Acid Rain, reż. Tomek Popakul (Polska) 2018 za oryginalny język wizualny, dzięki któremu pozornie znana opowieść zyskuje zupełnie nowy wymiar i głębię.
Tegoroczne Złote Mrówkojady przyznało jury w składzie: prezenter telewizyjny i krytyk filmowy, gospodarz programu "Kino mówi" w Ale Kino+ - Błażej Hrapkowicz, publicystka i tłumaczka filmowa, a także nauczycielka i wykładowca - Kaja Klimek oraz publicysta i tłumacz filmowy, animator kultury filmowej - Piotr Kotowski.
Pełna lista nagrodzonych filmów:
NAGRODA SPECJALNA LUBELSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO
Szepty, reż. Jacek Nagłowski, Patryk Jordanowicz (Polska) 2019, 21’
NAGRODĘ IM. KRZYSZTOFA SZOTA
otrzymał film Nie takie znowu ważne, reż. Benjamin Deboosere (Belgia) 2019, 20’
WYRÓŻNIENIE ORGANIZATORÓW
otrzymał film 7 miliardów lat przed końcem świata, reż. Jānis Ābele (Łotwa, Francja) 2018, 80’
NAGRODĘ PUBLICZNOŚCI
otrzymał film Skin, reż. Guy Nattiv (USA) 2018, 21'
A tu wszystkie kategorie i właściciele Złotych Mrówkojadów 2019:
MAŁE MRÓWKOJADY:
Cat Lake City, reż. Antje Heyn (Niemcy) 2019, 7’ za uroczą i zabawną pochwałę wspólnotowości. I kotka.
MISTRZOWIE KINA O DZIECIACH:
Lola - Żywy ziemniak, reż. Leonid Shmelkov (Rosja) 2018, 17' za prostotę i wyczucie w opowiadaniu o trudnym dziecięcym doświadczeniu
MISTRZOWIE ANIMACJI:
Acid Rain, reż. Tomek Popakul (Polska) 2018, 26’ za oryginalny język wizualny, dzięki któremu pozornie znana opowieść zyskuje zupełnie nowy wymiar i głębię.
MISTRZOWIE OBSERWACJI:
Więzień społeczeństwa, reż. Rati Tsiteladze (Gruzja) 2018, 16’ za przejmujący portret kobiety uwięzionej we własnym życiu.
MISTRZOWIE DOBRZE ZAKRĘCENI:
Misja Jane Walk, reż. Leonhard Müllner, Robin Klengel (Austria) 2018, 16’za efektowny koncept i kreatywne połączenie języka filmu i gry wideo.
MISTRZOWIE POMYSŁU:
Przepraszam, szukam sali do ping-ponga i mojej dziewczyny, reż. Bernhard Wenger (Austria, Niemcy) 2018, 23’ za narracyjną sprawność, nieoczywisty humor i przekonującą podróż emocjonalną bohatera.
MISTRZOWIE EMOCJI:
Na imię miała, reż. Helena Dalemans (Belgia) 2018, 18’ za przewrotne wykorzystanie konwencji melodramatu i poruszający apel o prawo do miłości niezależnie od wieku.
MISTRZOWIE TEMATU:
Fałszywa żona, reż. Reema Sengupta (Indie) 2017, 15’ za portret odważnej bohaterki, która walczy z opresyjnym systemem.
Historia lubelskiego festiwalu sięga 2007 roku. Inicjatywa Macieja Misztala i Kinoteatru Projekt początkowo działała jako Gala Filmu Niezależnego Złote Mrówkojady. Z każdą edycją projekt Złote Mrówkojady cieszył się coraz większym zainteresowaniem, a same statuetki - uznaniem. Teraz to Lubelski Festiwal Filmowy o międzynarodowym zasięgu. W tym roku festiwal otrzymał znak EFFE Label potwierdzający wartość wydarzenia w skali europejskiej.