W trzy dni – od 1 do 3 lipca zobaczymy, to, co oglądali Francuzi przez ostatnie trzy lata. Przegląd organizowany w Lublinie w Kinie Studyjnym ACK "Chatka Żaka” ma przybliżyć ciekawe produkcje, które przy okazji premierowo wchodzą do rozpowszechniania.
W sobotę (2 lipca) zestaw "Kartka z kalendarza prześladowanych” – czyli kino podpatrujące drażliwe tematy rasizmu oraz prześladowań z czasów II wojny światowej. I w niedzielę (3 lipca) zestaw "Portrety rodzinne” – freski psychologiczne współczesnej obyczajowości francuskiej.
Ambasada Francji w Warszawie i dystrybutor (Gutek Film) chcą w ten sposób wprowadzić polskich widzów w najnowszą historię francuskiej kinematografii. Oprócz Lublina ten francuski zestaw zobaczą widzowie ośmiu miast w Polsce.
Można kupić karnet na cały przegląd. W piątek od g. 17.00 będą w sprzedaży w kasie kina w ACK "Chatka Żaka” (ul. Radziszewskiego 16) po 30 zł.
Na poszczególne seanse bilety są po 10 i po 12 zł. (do kupienia przed projekcjami).
Program
g. 18.00 KOBIETY Z 6. PIĘTRA reż. Philippe Le Guay
g. 20.00 MECZET reż. Rabah Ameur-Zaïméche
2 lipca
g. 18.00 DZIEWCZYNA Z POCIĄGU reż. André Techiné
g. 20.00 WOLNOŚĆ reż. Tony Gatlif
3 lipca
g. 18.00 TRUCIZNA reż. Katell Quillévéré
g. 20.00 RAZEM TO ZBYT WIELE reż. Léa Fazer
Opisy filmów
KOBIETY Z 6. PIETRA
(Les femmes du 6ème étage)
reż.: Philippe Le Guay
scen.: Philippe Le Guay, Jérôme Tonnerre
zdj.: Jean-Claude Larrieu
muz.: Jorge Arriagada
w.: Fabrice Luchini (Jean-Louis Joubert), Sandrine Kiberlain (Suzanne Joubert), Natalia Verbeke (María Gonzalez), Carmen Maura (Concepción Ramirez), Lola Dueñas, (Carmen), Berta Ojea (Dolores Carbalan), Nuria Solé (Teresa), Concha Galán (Pilar)
prod.: Francja 2010 (106 min)
Paryż, lata sześćdziesiąte. Jean-Louis Joubert, sumienny urzędnik państwowy i nudny ojciec rodziny odkrywa, że na szóstym piętrze jego mieszczańskiej kamienicy mieszka wesoła gromadka hiszpańskich pomocy domowych. Dzięki nim odkryje świat diametralnie różny od tego, w którym żyje i po raz pierwszy w życiu pozwoli sobie na drobne przyjemności. Ale czy w wieku 45 lat naprawdę można wszystko zacząć na nowo?
Drobiazgowe jak koronka odtworzenie epoki, dialogi skrojone na miarę. Film w subtelny sposób kpi z ideału miłości, która torpeduje różnice klasowe.
MECZET
(Dernier maquis)
reż.: Rabah Ameur-Zaïméche
scen.: Rabah Ameur-Zaïmeche, Louise Thermes
zdj.: Irina Lubtchansky
muz.: Sylvain Rifflet
w.: Mamadou Koita (mer), Rabah Ameur-Zaïmeche (Mao), Christian Milia-Darmezin (Titi), Larbi Zekkour (Imam)
prod.: Francja 2008 (93 min)
Mao, muzułmanin, właściciel warsztatu samochodowego leżącego na zapuszczonym terenie przemysłowym postanawia otworzyć w swojej firmie meczet. Nie wiadomo co nim kieruje: wspaniałomyślność czy wyrachowanie, dzięki któremu zapewni sobie spokój pracowników. Ale otwarcie meczetu oznacza również początek demokracji. Wkrótce obróci się ona przeciw szefowi, który odważył się sam wybrać imama, podczas gdy w tradycji muzułmańskiej musi to być decyzja wszystkich wiernych.
Ten przepełniony poezją i humorem film burzy stereotypy o imigrantach z Maghrebu i o świecie pracy. Film, w którym tożsamości etniczne, religijne i klasowe krzyżują się ze sobą i zwalczają nawzajem.
DZIEWCZYNA Z POCIĄGU
(La fille du RER)
reż.: André Techiné
scen.: André Téchiné, Odile Barski, Jean-Marie Besset
zdj.: Julien Hirsch
muz.: Philippe Sarde
w.: Émilie Dequenne (Jeanne), Michel Blanc (Samuel Bleistein), Catherine Deneuve (Louise), Mathieu Demy (Alex), Ronit Elkabetz (Judith), Nicolas Duvauchelle (Franck), Jérémie Quaegebeur (Nathan), Djibril Pavadé (Tom), Alain Cauchi (Marius)
prod.: Francja 2008 (105 min)
Inspiracją do filmu było prawdziwe wydarzenie – jedno z najbardziej nagłośnionych we Francji w ostatnich latach. 4 lipca 2004 roku młoda dziewczyna, nie będąca Żydówką, twierdzi, że padła ofiarą brutalnej antysemickiej napaści w pociągu linii D. Wybucha skandal. Media rozdmuchują sprawę, politycy są oburzeni. Dwa dni po złożeniu doniesienia, dziewczyna przyznaje, że skłamała.
Dziewczyna z pociągu opowiada jej historię. Na ekranie nazywa się Jeanne i mieszka ze swoją matką Louise na przedmieściach Paryża. Pewnego dnia przeznaczenie puka do ich drzwi. Louise spotyka Samuela Bleisteina, sławnego adwokata, znajomego z czasów młodości. Kłamstwo Jeanne sprawi, że ich oddalone o kilometry lat świetlnych światy się przetną.
WOLNOŚĆ
(Liberté)
reż.: Tony Gatlif
scen.: Tony Gatlif
zdj.: Julien Hirsch
muz.: Delphine Mantoulet
w.: Marc Lavoine (Théodore Rosier), Marie-Josée Croze (panna Lundi), James Thiérrée (Félix Lavil dit Taloche), Mathias Laliberté (młody Claude), Carlo Brandt (Pierre Pentecôte), Rufus (Fernand), Arben Bajraktaraj (Darko)
prod.: Francja 2008 (111 min)
Historyczny fresk o prześladowaniu Cyganów podczas drugiej wojny światowej.
Théodore, weterynarz, jest merem małego miasteczka leżącego na terytorium okupowanym przez nazistów. Pewnego dnia na winobranie do miasteczka przyjeżdża cygański klan Puri Dai. Lisa Lundi, nauczycielka w miejscowej szkole, stara się przekonać przybyszów, żeby zapisali swoje dzieci do szkoły, co staje się źródłem zabawnych nieporozumień.
Beztroska i radość nie trwają jednak długo: naciski wywierane na nomadów przez policję Vichy i gestapo stają się coraz silniejsze i nad klanem ciąży coraz większe niebezpieczeństwo. Cyganie chcą wyruszyć w drogę – tak jak robili to od wieków...
TRUCIZNA
(Un Poison violent)
reż.: Katell Quillévéré
scen.: Mariette Désert, Katell Quillévéré
zdj.: Tom Harari
muz.: Olivier Mellano
w.: Clara Augarde (Anna Falguères), Lio (Jeanne Falguères), Michel Galabru (Jean Falguères), Stefano Cassetti (Père François), Thierry Neuvic (Paul Falguères), Youen Leboulanger-Gourvil (Pierre), Philippe Duclos (biskup)
prod.: Francja 2010 (92 min)
Anna, 14 lat, wraca na wakacje z internatu i przygotowuje się do bierzmowania. W domu rodzinnym panuje jednak ciężka atmosfera. Ojciec wyprowadził się i chce rozwodu, a załamana matka szuka wsparcia u miejscowego księdza. Anna zbliża się do dziadka – czułego i obdarzonego dużą fantazją. Data bierzmowania staje się coraz bliższa, ale Anna zakochuje się w Pierre i zaczyna mieć wątpliwości. W głębi siebie chce oddać się ciałem i duszą – tylko komu?
RAZEM TO ZBYT WIELE
(Ensemble c'est trop)
reż.: Léa Fazer
scen.: Léa Fazer
zdj.: Myriam Vinocour
w.: Nathalie Baye (Marie-France), Pierre Arditi (Henri), Jocelyn Quivrin (Sébastien), Aïssa Maïga (Clémentine), Jacques Weber (Roger), Eric Cantona (Gérard), Laurent Lafitte (Hervé), Olivia Cote (Charlène), Françoise Bertin (Henriette), Kalia Nlend (Zoé), Eva Malonga-Navarro (Annabelle)
prod.: Francja 2010 (96 min)
Clémentine i Sébastien, młodzi zapracowani rodzice, przyjmują pod swój dach Marie-France, matkę Sébastiena, która odkryła, że mąż ja zdradzał i że jego kochanka spodziewa się dziecka. Załamana Marie-France zachowuje się w domu swojego syna jak zbuntowana nastolatka, rujnując dobre samopoczucie i autorytet młodego małżeństwa. Narodziny przyrodniego brata Sébastiena i euforia w jaką wpada jego ojciec ostatecznie komplikują sytuację. Przedstawiciele pokoleń zaczynają ze sobą walczyć, i to na noże. Konflikt pokoleń w wydaniu z 2010 roku.
(na podstawie materiałów organizatora)