Matka-sadystka i ojciec-gwałciciel to rodzina tytułowej bohaterki filmu "Hej, Skarbie”, którym zaczynają się w piątek (11 marca) Studenckie Konfrontacje Filmowe. Przez 17 wieczorów będzie można w Lublinie nadrobić wszystkie światowe i europejskie zaległości w dobrym kinie.
Za każdym tytułem stoi rekomendacja festiwalowych nagród i opinie krytyków. – To inny specyficzny rodzaj kina, który pokazujemy raz do roku. Każdy z tytułów z afisza konfrontacji jest powodem do wybrania się do kina – zaprasza Piotr Kotowski, szef Kina Studyjnego, który zapewnia, że wszystkie przetestował na sobie i wie, na co zaprasza.
Kotowski pytany o wskazówki dla osób bardzo zajętych, które mogą poświęcić np. tylko trzy wieczory a nie 17 na oglądanie filmów wymienia tytuły, które zrobiły na nim największe wrażenie. – Po wyjściu z seansu chodziły za mną jak SB za Bujakiem w czasach PRL – obrazowo tłumaczy organizator konfrontacji
Po pierwsze "Ajami”, opowiadający historię kilku osób z Ajami, wielokulturowej dzielnicy Jaffy. To pierwsza wspólna, izraelsko-palestyńska relacja od środka konfliktu, pokazująca węzeł nienawiści i proces uwikłania ofiar i sprawców.
Po drugie "Kolejny rok”, który nakręcił Mike Leigh, opowiadając historię kobiety, która próbuje się ogrzać przy cudzym ogniu zaprzyjaźnionej rodziny.
I trzeci tytuł, którego zdaniem Kotowskiego absolutnie nie można przegapić to "Pogorzelisko” Denisa Villeneuve'a. Kanadyjski obraz wygrał ostatni Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy. To historia rodzeństwa, które zgodnie z testamentem matki szuka na Bliskim Wschodzie ojca i brata a odkrywa dramatyczną historię zmarłej kobiety i innych mieszkańców tamtej części świata.
Do jazdy obowiązkowej szef Kina Studyjnego dorzuca jeszcze uwaga! komedię Kena Loacha "Szukając Erica”. I generalnie pozostałe tytuły też.
Co prawda większość (a może nawet wszystkie) wejdzie do rozpowszechniania, ale kiedy i czy w ogóle kopie dotrą do Lublina czy innych miast regionu – nie wiadomo.
Studenckie Konfrontacje Filmowe - program
19.45 HEJ, SKARBIE
reż. Lee Daniels, USA 2009 (110 min)
scen. (na podst. powieści "Push” Sapphire): Geoffrey Fletcher
zdj.: Andrew Dunn
muz.: Mario Grigorov
w.: Gabourey Sidibe (Clareece “Precious” Jones), Mo'Nique (Mary), Paula Patton (panna Rain), Mariah Carey (pani Weiss), Lenny Kravitz (John), Nealla Gordon (pani Lichtenstein), Stephanie Andujar (Rita)
Oscary ‘2009 za scenariusz adaptowany i drugoplanową rolę kobiecą (Mo'Nique); nagroda publiczności na MFF w Toronto ‘2009; Nagroda Jury za reżyserię, Nagroda Specjalna Jury za rolę kobiecą (Mo'Nique) oraz nagroda publiczności na Sundance Film Festival ‘2009; nagroda za rolę kobiecą (Mo'Nique) oraz nagroda FIPRESCI na MFF w Sztokholmie ‘2009; nagroda publiczności na MFF w San Sebastian ‘2009; Złoty Glob ‘2009 za drugoplanową rolę kobiecą (Mo'Nique); nagroda publiczności na MFF w Chicago ‘2009
Tytułowy "Skarbek” to młoda dziewczyna, której młodość nie przyniosła typowych dla tego okresu życia radości i smutków. Matka-sadystka i ojciec-gwałciciel uosabiają zło wcielone, na którego tle Skarbek próbuje uczynić swój świat spójnym i szczęśliwym, podobnym do tego ze swych marzeń. Film, nagrodzony 2 Oscarami, to okazja do refleksji nad istotą zła moralnego i życiowego szczęścia. To także okazja do zobaczenia na ekranie Mariah Carey i Lenny'ego Kravitza.
Sobota 12 marca
19.45 AJAMI
reż. Scandar Copti, Yaron Shani, Izrael/Niemcy 2009 (120 min)
scen.: Scandar Copti, Yaron Shani
zdj.: Boaz Yehonatan Yaacov
muz.: Rabih Boukhari
w.: Fouad Habash (Nasri), Nisrine Rihan (Ilham), Elias Saba (Shata), Youssef Sahwani (Abu-Lias), Abu George Shibli (Sido), Ibrahim Frege (Malek), Scandar Copti (Binj), Shahir Kabaha (Omar)
Nominacja do Oscara ‘2009 za najlepszy film zagraniczny; Grand Prix, nagroda za najlepszy scenariusz oraz nagroda publiczności na MFF w Salonikach ‘2009; Grand Prix na MFF w Jerozolimie ‘2009; Złota Kamera za najlepszy debiut na MFF w Cannes ‘2009; nagrody Izraelskiej Akademii Filmowej ‘2009 za najlepszy film, reżyserię, scenariusz, montaż i muzykę; nagroda za najlepszy debiut na MFF w Londynie ‘2009
Nominowany do Oscara ‘2009 film Coptiego i Shaniego to z polotem opowiedziana historia kilku osób zamieszkujących Ajami, wielokulturową dzielnicę Jaffy. Paradokumentalna opowieść, powstająca przez 7 lat, nie pozostawia złudzeń co do dramatycznej codzienności ludzi przebywających na co dzień na polu bitwy, gdzie sierp kostuchy co rusz gasi jakieś bogu ducha winne istnienie. Muzułmanin zakochany w chrześcijance, poszukiwania żołnierza izraelskiego, banita ze Strefy Gazy pilnie szukający finansów na operację ciężko chorej matki, zemsta islamistów, haracze wymuszane przez lokalnych gangsterów – to kilka tematów nowelek stanowiących punkty milowe filmu. Na przekór temu co na ekranie, opisana rzeczywistość stanowi wypadkową punktów widzenia Izraelczyka i Palestyńczyka, którzy z wyjątkową precyzją i wybitną znajomością reżyserskiego rzemiosła pokazują, iż można przezwyciężać kulturowe i religijne granice przez wieki kształtujące codzienność mieszkańców Bliskiego Wschodu.
Niedziela 13 marca
reż. Sylvain Chomąt, Francja/Anglia 2010 (90 min)
scen. (na podst. oryginalnego scenariusza Jacques'a Tati): Sylvain Chomet
muz.: Sylvain Chomet
Europejska Nagroda Filmowa ‘2010 za najlepszy film animowany; nominacja do Złotych Globów ‘2010 za najlepszy film animowany; nominacja do Oscara ‘2010 za najlepszy pełnometrażowy film animowany
W Edynburgu końca lat 50. magik Tatischeff z przykrością doświadcza, iż magia – podobnie jak on sam – nie stanowi już ciekawej dla otoczenia rozrywki. Wszak jego publiczność z większym wytężeniem oczekuje zapalenia się żarówki w dniu uruchomienia miejskiej sieci elektrycznej niż królika wyskakującego ze znoszonego już kapelusza. Iluzjonista postanawia ostatni raz poszukać szczęścia i oklaskującej go widowni – wyrusza w trasę objazdową. Szybko okazuje się, że czasy jemu podobnych przeminęły bezpowrotnie. Na swojej drodze spotyka bardzo skromną, bo jednoosobową, wdzięczną publiczność, której zachwyt i poklask będzie donioślejszy niż ten z niegdyś po brzegi wypełnionej sali cyrkowej. Nominowana do Oscara ‘2010 pełnometrażowa animacja Chometa wzruszy niejednego a także przypomni osobę Jacquesa Tati, któremu ten film zdaje się być dedykowany.
Poniedziałek 14 marca
20.00 SCHRONIENIE
reż. François Ozon, Francja 2009 (88 min)
scen.: Mathieu Hippeau, François Ozon
zdj.: Mathias Raaflaub
muz.: Louis-Ronan Choisy
w.: Isabelle Carré (Mousse), Louis-Ronan Choisy (Paul), Pierre-Louis Calixte (Serge), Melvil Poupaud (Louis), Claire Vernet (matka), Jean-Pierre Andréani (ojciec)
Nagroda Specjalna Jury na MFF w San Sebastian ‘2009
Film François Ozona, jak przed rokiem, nieprzypadkowo trafia do programu Studenckich Konfrontacji Filmowych. W porównaniu do zeszłorocznego "Ricky'ego”, "Schronienie” jest zupełnie innym – nie tyle magicznym, co do bólu rzeczywistym – portretem zmian dziejących się w życiu ludzi, w których codzienności pojawia się dziecko. Ciąża ratuje Mousse przed narkotyczną samodestrukcją i stanowi dobry pretekst do poszukania szczęścia w wydaniu 2+1. Film jest próbą ukazania kiełkującej na powrót intymności, przezwyciężania strachu, zaakceptowania przeszłości i znalezienia wiary w szczęśliwe jutro. Misternie zbudowana akcja z zaskakującymi zwrotami jednoznacznie świadczy o ciągłe wzrastającym talencie francuskiego reżysera.
Wtorek 15 marca
reż. Bogdan George Apetri, Rumunia 2010 (85 min)
scen.: Bogdan George Apetri, Tudor Voican
zdj.: Marius Panduru
w.: Ana Ularu (Matylda), Mimi Branescu (Paul), Andi Vasluianu (Andrei), Ioana Flora (Lavinia), Timotei Duma (Toma), Ingrid Bisu (Selena), Ion Sapdaru (kierowca tira)
Nagrody za najlepszy film, dla najlepszej aktorki oraz nagroda greckich krytyków filmowych na MFF w Salonikach ‘2010; nagroda za najlepszy scenariusz, nagroda FIPRESCI oraz wyróżnienie jury dla najlepszej aktorki na MFF w Warszawie ‘2010
Matylda nie zasługuje na sympatię widza. Jest zamknięta w sobie, egotyczna, zawzięta. Zdaje się, że ze zdania Hegla o nieprzystawaniu rzeczywistości do idei ("tym gorzej dla rzeczywistości!”) uczyniła motto swego życia. W czasie 24-godzinnej przepustki z więzienia – jej matka ma być pogrzebana – Matylda nie uświadczy ani jednego szczęśliwego zbiegu okoliczności, nie zobaczy żadnej wyciągniętej pomocnej dłoni. Jej spotkania z 3 mężczyznami – niegdysiejszym alfonsem, któremu świadczyła usługi sado-maso; bratem, który zdążył się na niej poznać i wyrugować ze swego ułożonego życia; synem, owocem młodzieńczych perwersji, którego zabiera z domu dziecka – sukcesywnie ukażą, że ilość szans na zaczęcie od zera jest w tym świecie policzona.
Środa 16 marca
20.00 ŚMIETNISKO
reż. Lucy Walker, Brazylia/Anglia 2009 (90 min)
scen.: Lucy Walker
zdj.: Dudu Miranda
muz.: Moby
prod.: Brazylia/Anglia 2009 (90 min)
Nagroda publiczności na Sundance Film Festival ‘2010; nagroda za najlepszy film dokumentalny na MFF w Seattle ‘2010; nagroda Amnesty International na MFF w Berlinie ‘2010; nominacja do Oscara ‘2010 za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
Lucy Walker, poznana już przy okazji świetnej "Ślepej miłości”, w "Śmietnisku” sięgnęła po temat niezwykły, jak na dokumentalistę wysokiej próby przystało. Wraz z Vikiem Munizem, jednym z najbardziej znanych artystów południowoamerykańskich, udała się na wysypisko śmieci Rio de Janeiro, gdzie powstają dzieła sztuki ostatnio cieszące się wielką popularnością. Artysta wykorzystuje śmieci i modeli w osobach bywalców śmietniska – "catadores” – do tworzenia portretów, co ma zarówno wyraz artystyczny, jak i stanowi znak czasu w epoce recyclingu i walki ze współczesnymi problemami cywilizacyjnymi. "Śmietnisko” to efekt 3-letniej pracy reżyserki, dokumentujący proces powstawania tych niezwyczajnych dzieł sztuki. Oprócz wnikliwego spojrzenia okiem kamery i ciekawie opowiedzianej historii, atutem tego filmu jest muzyka skomponowana przez Moby'ego.
Czwartek 17 marca
reż. Carlos César Arbeláez, Kolumbia 2010 (88 min)
scen.: Carlos César Arbeláez
zdj.: Oscar Jiménez
muz.: Camilo Montilla
w.: Hernán Mauricio Ocampo (Manuel), Nolberto Sánchez (Julián), Genaro Aristizábal (Poca Luz), Natalia Cuéllar, Hernán Méndez (Ernesto), Antonio Galeano (ojciec Juliána)
Nagroda za najlepszy debiut na MFF w San Sebastian ‘2010
Manuel, Julian i Poca Luz to mali chłopcy zafascynowani piłką nożną, żyjący w ubogiej wiosce położonej w kolumbijskich górach Antioquia. Tamtejsza rzeczywistość zdeterminowana jest przede wszystkim konfliktem wojsk rządowych i rewolucyjnych guerrillas. Jednak nie dla kumpelskiej paczki. Zalążek fabuły stanowi scena zgubienia przez chłopców dopiero co otrzymanego prezentu urodzinowego Manuela – nowiutkiej piłki nożnej. Dramaturgii zagubieniu dodaje fakt, iż piłka kopnięta zbyt mocno wylądowała gdzieś na polu minowym. Chłopcy za wszelką cenę postanawiają ją znaleźć. Kontekst społeczno-polityczny nie odgrywa w filmie istotnej roli. Jest to opowieść o czasach dzieciństwa, a jeszcze niewinna perspektywa dziecka nieczuła jest na zastane miejsce i czas. Film, miejscami wzruszający, zestawia jasny i optymistyczny obraz świata dzieci (zwłaszcza scena zamalowania przez dzieci politycznego graffiti kolorowymi obrazami okolicznych gór i łąk) ze światem dorosłych – pełnym lęku o bezpieczne jutro, brutalnym i pozbawionym szczęścia.
Piątek 18 marca
20.00 WSZYSTKO W PORZĄDKU
reż. Lisa Cholodenko, USA 2010 (106 min)
scen.: Lisa Cholodenko, Stuart Blumberg
zdj.: Igor Jadue-Lillo
muz.: Carter Burwell
w.: Annette Bening (Nic), Julianne Moore (Jules), Mark Ruffalo (Paul), Josh Hutcherson (Laser), Mia Wasikowska (Joni), Yaya Dacosta (Tanya), Kunal Sharma (Jai), Rebecca Lawrence (Brooke), Eddie Hassell (Clay), Joaquin Garrido (Luis Ramirez), Zosia Mamet (Sasha)
Nominacje do Oscara ‘2010 za najlepszy film, scenariusz oryginalny, najlepszą rolę kobiecą (A. Bening) i drugoplanową rolę męską (M. Ruffalo); Złote Globy ‘2010 za najlepszą komedię i rolę kobiecą (A. Bening)
Pojawienie się "dawcy spermy” w niecynicznie szczęśliwej rodzinie mamy i mamy zapoczątkuje serię tragikomicznych zdarzeń. Paul, hipisujący właściciel ekologicznej farmy, wystawi na próbę ognia siłę związku Nic i Jules. Choć co prawda dzieci są prowodyrami pojawienia się biologicznego taty, reżyserka z rozmysłem podpatruje reakcje dorosłych. I nie wystawia czy to szyderczej, czy bałwochwalczej cenzurki ani pewnemu nadal niekonwencjonalnemu stylowi życia, ani poszczególnym typom charakterów. Z punktu widzenia kinomana, jest to miejscami zabawna, miejscami poważna opowieść o ludziach, którzy znaleźli swoją drogę do szczęścia, gdzie przyczepianie moralnej łatki nie narzuca się samo przez się. Z pewnością nie z kinowego ekranu.
Sobota 19 marca
20.00 NIE BÓJ SIĘ, BI
reż. Phan Dang Di, Wietnam/Francja/Niemcy 2010 (90 min)
scen.: Dang Di Phan
zdj.: Quang Pham Minh
muz.: Nhat Tan Vu
w.: Thanh Minh Phan (Bi), Thi Kieu Trinh Nguyen (matka), Ha Phong Nguyen (ojciec), Thuy Hoa (ciotka), Tran Tien (dziadek), Mai Chau (kucharka), Phuong Thao Hoang (fryzjerka)
"Nie bój się, Bi” to opowiedziana oczami sześcioletniego chłopca historia wielopokoleniowej rodziny wietnamskiej zamieszkującej przedmieścia Hanoi. Ta ciepła perspektywa nie pozwala jednak zmienić nieodpartego wrażenia, iż w rodzinie Bi nie dzieje się dobrze. Chłopczyk, nierozumiejący jeszcze świata dorosłych, uczy się więzi rodzinnych od osób, które co najwyżej połączone są wspólnym adresem czy aktem notarialnym. Umierający dziadek, zobojętniała matka, zaglądający do kieliszka ojciec-erotoman, atrakcyjna choć zakompleksiona ciotka – to chybotliwy kręgosłup wspólnoty będącej pewną metaforą współczesnej rodziny, jak się wydaje, niekoniecznie mieszkającej tylko w Wietnamie. Jedyna szczera i wzruszająca wieź łączy chłopca z nestorem rodu. Nie jest jednak pewne, czy odebrana lekcja miłości pozwoli Bi na pewne stąpanie przez życie.
Niedziela 20 marca
reż. Debra Granik, USA 2010 (100 min)
scen. (na podst. powieści Daniela Woodrella): Debra Granik, Anne Rosellini
zdj.: Michael McDonough
muz.: Dickon Hinchliffe
w.: Jennifer Lawrence (Ree Dolly), John Hawkes (Teardrop), Lauren Sweetser (Gail), Kevin Breznahan (mały Arthur), Isaiah Stone (Sonny), Shelley Waggener (Sonya), Ashlee Thompson (Ashlee), Valerie Richards (Connie)
Nominacje do Oscara ‘2010 za najlepszy film, scenariusz adaptowany, najlepszą rolę kobiecą (J. Lawrence) i drugoplanową rolę męską (J. Hawkes); Grand Prix oraz nagroda za najlepszy scenariusz na Sundance Film Festival ‘2010; nagrody za reżyserię i najlepszą rolę kobiecą na MFF w Seattle ‘2010
Rzecz dzieje się na amerykańskiej prowincji, gdzie raczej dla nikogo nie ziścił się amerykański sen. Nastoletnia Ree zmuszona zostaje do odnalezienia ojca, żywego lub martwego, co jest warunkiem niewykonania eksmisji. Bieg zdarzeń pozostawił na jej barkach opiekę nad dwojgiem młodszego rodzeństwa i chorą psychicznie matką. Film z serii "gdzieś daleko na prowincji pośród zwykłych ludzi” ma jednak cechy wybitne: dosadność w opowiadaniu o naturze człowieka, surowa kolorystyka, niespieszne ujęcia i mocne akordy w zawiązywaniu akcji. Gorzki obraz Granik trafił na Oscarowe salony, co można uznać za nietypowe – nie dlatego, iżby na to nie zasługiwał, ale dlatego, że bliżej mu do kin studyjnych niż do kalifornijskiego blichtru.
Poniedziałek 21 marca
20.00 KRÓLESTWO ZWIERZĄT
reż. David Michôd, Australia 2010 (112 min)
scen.: David Michôd
zdj.: Adam Arkapaw
muz.: Antony Partos
w.: Ben Mendelsohn (Andrew "Pope” Cody), Joel Edgerton (Barry Brown), Guy Pearce (Leckie), Luke Ford (Darren Cody), Jacki Weaver (Janine Cody), James Frecheville (Josh), Sullivan Stapleton (wujek Craig)
Nagroda Jury na Sundance Film Festival ‘2010; nominacja do Złotych Globów ‘2010 za drugoplanową rolę kobiecą (J. Weaver), nominacja do Oscara ‘2010 za drugoplanową rolę kobiecą (J. Weaver); nagrody za najlepszy debiut reżyserski i operatorski na Camerimage ‘2010
Po zobaczeniu debiutu Michôda "Królestwo zwierząt” słowo "Smerfetka” może przestać kojarzyć się z wdzięczną kreskówką Peyo. Blond-babcia z tipsami jest głową rodziny Cody, rodziny z rodzaju Corleone czy Soprano. Tytuł filmu wcale nie jest zwodniczy – człowiek w nim ukazany jest bardziej animal niż rationale. Oparta na faktach kryminalna intryga w niezwykły sposób została zestawiona ze studium psychologicznym, co w osnowie wartkiej akcji, mocnych scen spływających krwią i hipnotycznej gry aktorskiej stanowi o wysokiej klasie filmu z Antypodów.
Wtorek 22 marca
20.00 WUJEK BOONMEE, KTÓRY POTRAFI PRZYWOŁAĆ SWOJE POPRZEDNIE WCIELENIA
reż. Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia/Anglia/Francja/Niemcy/Hiszpania/Holandia 2010 (114 min)
scen.: Apichatpong Weerasethakul
zdj.: Yukontorn Mingmongkon, Sayombhu Mukdeeprom
w.: Thanapat Saisaymar (Boonmee), Sakda Kaewbuadee (Tong), Jenjira Pongpas (Jen), Natthakarn Aphaiwonk (Huay), Geerasak Kulhong (syn), Kanokporn Thongaram (Roong), Samud Kugasang (Jaai), Mongkolprasert (księżniczka)
Złota Palna na MFF w Cannes ‘2010
"Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia”, nazywany baśnią o reinkarnacji, to innowatorskie kino z Dalekiego Wschodu. Reżyser z Tajlandii niemal od razu wzbudził wiele kontrowersji w świecie filmowym, szokując swobodą ekspresji i indywidualnym stylem. Przy okazji "Wujka Boonmee…” pokazuje świat wierzeń obcy kulturze zachodnioeuropejskiej, choć stanowiący ciekawą alternatywę dla chrześcijańskiej doktryny o Świętych Obcowaniu czy słowiańskich wierzeń ludowych. Fabuła filmu opiera się na sześciu składowych częściach, opowiadających historię umierającego na niewydolność nerek wujka Boonmee. Baśniowość filmu przejawia się tak w jego nielinearnym scenariuszu, jak i swobodzie w traktowaniu rzeczywistości przyczynowo-skutkowej, ale przede wszystkim w surrealistycznych scenach przemiany człowieka w małpoluda, stosunku seksualnego księżniczki i suma oraz innych – z kolei obrazujących poprzednie wcielania Boonmee'iego (m.in. jako byka). Film wdarł się przebojem na europejskie ekrany, głównie za sprawą Grand Prix w Cannes ‘2010.
Środa 23 marca
reż. J Blakeson, Anglia 2009 (96 min)
scen.: J Blakeson
zdj.: Philipp Blaubach
muz.: Marc Canham
w.: Gemma Arterton (Alice), Eddie Marsan (Vic), Martin Compston (Danny)
Alice zostaje porwana dla okupu. Temat prosty, niejednokrotnie eksploatowany w przybytkach X Muzy. Jednak dopiero po zobaczeniu "Uprowadzonej Alice Creed” będzie można powiedzieć, że w tym temacie zrobiono już wszystko. Jak błyskotliwie zauważa Paweł T. Felis: "(...) debiut J. Blakesona to thriller, ale również błyskotliwy, filmowy koncert na trzech aktorów, jedno łóżko, rewolwer, wystrzelony nabój i telefon komórkowy z wymienianymi często kartami SIM”. Kto by pomyślał, że film dziejący się niemalże w całości pośród tych samych czterech ścian i nie epatujący obecnością nadprzyrodzonych mocy, ogląda się siedząc jak na szpilkach.
Czwartek 24 marca
19.45 KOLEJNY ROK
reż. Mike Leigh, Wielka Brytania 2010 (129 min)
scen.: Mike Leigh
zdj.: Dick Pope
muz.: Gary Yershon
w.: Jim Broadbent (Tom), Ruth Sheen (Gerri), Lesley Manville (Mary), Oliver Maltman (Joe), Peter Wight (Ken), David Bradley (Ronnie), Martin Savage (Carl), Karina Fernandez (Katie), Imelda Staunton (Janet), Michele Austin (Tanya)
Nominacja do Oscara ‘2010 za najlepszy scenariusz oryginalny
Na kolejne filmy Mike'a Leigh można czekać jak na kolejne wydanie płyty ulubionego zespołu, na kolejne święta Bożego Narodzenia czy kolejne dwa tygodnie należnego co rok urlopu. Nominowany w tym roku do Oscara za scenariusz oryginalny Leigh znowu zabiera widza w arcyciekawy świat zwyczajnych ludzi, w którym padają, nawet jeśli nie explicite, najbardziej istotne pytania o sekret szczęścia czy istotę przyjaźni. Niespiesznie opowiedziana historia Toma i Geeri, będących na przednówku jesieni życia, często przywołuje uśmiech sympatii, wciąga niczym książka czytana w dzieciństwie gdzieś pod kołdrą. Obraz ten w bardzo przystępny sposób pokazuje, że wartość sztuki filmowej leży nie w tym, by coś od siebie opowiedzieć, lecz w tym, by zabrać widza w świat, który zna się od podszewki i pozwolić mu dotknąć tego wszystkiego, co artysta uważa za niepowtarzalne i swoje.
Piątek 25 marca
20.00 SZUKAJĄC ERICA
reż. Ken Loach, Anglia/Francja/Włochy/Belgia/Hiszpania 2009 (116 min)
scen.: Paul Laverty
zdj.: Barry Ackroyd
muz.: George Fenton
w.: Steve Evets (Eric Bishop), Eric Cantona (Eric), Stephanie Bishop (Lily), Gerard Kearns (Ryan), Stafan Gumbs (Jess), Lucy-Jo Hudson (Sam), Cole Williams (Daisy)
Kena Loacha można kojarzyć z wywiezienia z Cannes Złotej Palmy za "Wiatr buszujący w jęczmieniu” (2006) oraz z innowacyjnej metody pracy z aktorem. W "Szukając Erica” kieruje uwagę widza na mitologicznego już, z całą pewnością na Wyspach, piłkarza Erica Cantonę. Mistrz kiwki i woleja, który w filmie zagrał samego siebie, jest inspiracją dla listonosza w średnim wieku (nomen omen również Erica), kiedy ten znalazł się w życiowym zaułku. Miejscami surrealistyczna, ale przede wszystkim przezabawna i ciepła opowieść o łapaniu wiatru w życiowe żagle z pewnością poprawi nastrój niejednemu, który nie miał tyle szczęścia, by spotkać swój autorytet nie tylko we śnie lub – jak w przypadku Erica Bishopa – na marihuanowym haju, lecz także pośród szarej codzienności.
Sobota 26 marca
reż. Arkadiusz Jakubik, Polska 2010 (80 min)
scen.: Maciej Sobieszczański
zdj.: Mirosław Jakubik
muz.: Jarosław Wójcik
w.: Magdalena Popławska (Marta), Rafał Maćkowiak (Aleks), Bartłomiej Topa (Patryk), Edyta Olszówka (Ewa), Ewa Lorska, Jacek Lenartowicz, Andrzej Andrzejewski, Arkadiusz Jakubik, Agnieszka Matysiak
Grand Prix Konkursu Kina Niezależnego na FPFF w Gdyni ‘2010
Debiut reżyserski Jakubika z wdzięcznością przyjęto na ostatnim festiwalu w Gdyni, o czym świadczy przyznana nagroda Grand Prix. "Prosta historia o miłości” jest prosta tylko pod względem scenerii – prawie w całości rzecz dzieje się w pociągu. W każdym innym aspekcie film ten jest piramidą z nieprzebraną ilością korytarzy, po których poruszanie się w czasie 80 minut jego trwania niekoniecznie doprowadzi do odkrycia komnaty ze skarbami. W każdym razie sama wycieczka pozostanie niezapomniana.
Trójkąt miłosny, trzy płaszczyzny nielinearnie prowadzonej akcji, wiarygodne i wyraziste postaci, swobodne potraktowanie ceremonii produkcji filmu – to tylko niektóre, choć najistotniejsze walory tego jednego z najlepszych polskich filmów roku 2010.
Niedziela 27 marca
19.45 POGORZELISKO
reż. Denis Villeneuve, Kanada 2010 (130 min)
scen.: Wajdi Mouawad, Denis Villeneuve
zdj.: André Turpin
muz.: Grégoire Hetzel
w.: Lubna Azabal (Nawal Marwan), Mélissa Désormeaux-Poulin (Jeanne Marwan), Maxim Gaudette (Simon Marwan), Rémy Girard (notariusz), Abdelghafour Elaaziz (Abou Tarek), Mohamed Majd (Chamseddine), Nabil Sawalha (Fahim), Baya Belal (Maika)
Nominacja do Oscara ‘2010 za najlepszy film zagraniczny ; Grand Prix na MFF w Warszawie ‘2010
Nominowane do Oscara za 2010 rok w kategorii najlepszy film zagraniczny "Pogorzelisko” to najgłośniejszy film Kanady ubiegłego roku. Punktem wyjścia akcji filmu jest odczytanie tajemniczego testamentu Nawal Marwan. Bliźniacze rodzeństwo ma za zadanie odnalezienie ojca i brata oraz wręczenie im kopert otrzymanych w czasie odczytania ostatniej woli zmarłej matki. W tym celu udają się na Bliski Wschód. Prywatne śledztwo, ku ogromnemu zaskoczeniu Jeanne i Simona, prowadzi do odkrycia szokującej prawdy o życiu matki. Jest także okazją do ukazania dramatu mieszkańców tamtej części świata.
Na podstawie informacji organizatora