Trzecia edycja Festiwalu Filmów o Architekturze ArchFilmFest rozpocznie się w poniedziałek (17.05) o 18 w lubelskim kinie Bajka.
Reprezentanci dekonstruktywizmu posługują się fragmentacją, manipulują pomysłami dotyczącymi powierzchni lub pokrycia konstrukcji, stosują krzywoliniowe kształty.
Dla wykrystalizowania się tego kierunku duże znaczenie miała wystawa "Architektura dekonstruktywistyczna”, zorganizowana w 1988 roku w Museum of Modern Art. Brali w niej udział Peter Eisenman, Frank Gehry, Zaha Hadid, Coop Himmelb(l)au, Rem Koolhaas, Daniel Libeskind i Bernard Tschumi.
O tych i innych sławnych dekonstruktywistach traktują filmy, jakie zostaną pokazane w ramach Festiwalu Filmów o Architekturze ArchFilmFest. Pokazom będą towarzyszyć dyskusje zaproszonych gości i publiczności. Początek seansów o godz. 18.
Festiwal potrwa do czwartku. Adres: ul. Radziszewskiego 8.
Karnety po 45 i 36 zł.
Program
17.05 (poniedziałek)
Język emocji
Architekci dekonstrukcji, USA, 2001, 56 min.
Film przygotowany przez znaną, nowojorską firmę Michael Blackwood. Opowiada o powstaniu ruchu architektury dekonstrukcji. Prezentuje odniesienia tego ruchu do historyzującego postmodernizmu i uwikłanego w politykę konstruktywizmu. Pokazuje związki tego ruchu z filozofią Jacquesa Derridy. Wskazuje też na różne nurty w kręgu architektury dekonstrukcji – od Petera Eisenmanna po Franka Gehrego. Zajmuje się także niezwykłym fenomenem zbiorowego wystąpienia grupy architektów, którym udaje się zbudować spójny program, a następnie wcielić go w życie przekształcając później sukces ideowy w towar rynkowy. W filmie występują Peter Eisenman, Frank Gehry, Zaha Hadid, Coop Himmelblau, Rem Koolhaas, Daniel Libeskind, Michael Sorkin, Bernard Tschumi, Hajime Yatsuka, Jacques Derrida.
Muzeum Żydowskie w Berlinie. Oprowadza Daniel Libeskind, USA, 2002, 56 min.
Jeden z czołowych architektów dekonstrukcji oprowadza po obiekcie, którego budowa zajęła mu ponad 10 lat. Jego rozmówcą jest nowojorski krytyk architektury Alan Riding. W czasie przechadzki architekt omawia cały zestaw architektonicznych i filozoficznych idei, które doprowadziły go do wybudowania jednego z najbardziej niezwykłych dzieł architektury współczesnej oraz atrakcji turystycznej przyciągającej do Berlina miliony turystów. Film pokazuje, jak idee zaprezentowane na nowojorskiej wystawie w MoMa w 1988 roku, znalazły swoje odzwierciedlenie w zrealizowanym obiekcie.
18.05 (wtorek)
Cyfrowy barok?
Szkice Franka Gehrego, USA, 2005, 84 min.
Legendarny film zrealizowany, na prośbę Gehrego, przez jego przyjaciela – znanego reżysera Sydneya Pollacka. Przez 5 lat reżyser śledził proces przekształcania się odręcznych szkiców Gehrego w realizowane budynki. Dzięki przyjaźni obu twórców dokument pozwala nie tylko na poznanie twórczości Gehrego, ale także na osobiste spotkanie ze znanym architektem.
19.05 (środa)
+ dyskusja
Ojcowie ikon
Na krawędzi. Historia Opery w Sydney, Australia 1998, 56 min.
Fascynująca i tragiczna historia powstania budynku Opery – dzisiejszego symbolu Australii oraz Sydney. Gorzki smak bezkompromisowości i twórczego podejścia do architektury oraz zwycięstwo i porażka Utzona jako architekta w pięknie sfotografowanym filmie Daryl Dellor.
Profil. Jan Kaplicky, Czechy, 2007, 50 min.
Wzloty i upadki wielkiego, zmarłego na początku 2009 roku architekta czeskiego, emigranta, któremu nigdy nie udało się powrócić do Pragi. Jego najlepsze obiekty zostały w Birmingham oraz w Londynie. Śmierć zastała go w trakcie realizacji jego największego marzenia – wybudowania Biblioteki Narodowej w Pradze na podstawie projektu – zwycięzcy konkursu z 2007 roku. Piękny portret architekta pesymisty, nieugiętego eksperymentatora.
20.05 (czwartek)
+ dyskusja
Cyfrowy barok?
Jeden dzień z Zahą Hadid, USA, 2004, 56 min.
Zaha Hadid opisuje historię swojego rozwoju twórczego oprowadzając po wystawie "Zaha Hadid has Arrived" w wiedeńskim MAK (Museum für Angewandte Kunst). Iracka architekta analizuje swoje realizacje – m.in. Muzeum Sztuki Współczesnej w Rzymie, fabrykę BMW w Lipsku czy Centrum Nauki w Wolfsburgu. Hadid wprowadza widza w tajniki swojej twórczości przerywając wywód osobistymi uwagami na temat kariery oraz architektury. Film kończy się analizą bimorficznej rzeźby "Ice Storm”, która jest syntezą jej podejścia do formy architektonicznej. Pokazami filmu będzie towarzyszył wykład na temat architektury generatywnej.