Już kilkanaście mln zł przekroczyła wartość dodatkowych robót na budowie dworca przy ul. Młyńskiej oraz towarzyszących mu dróg. Wciąż nie ma pewności, że to już koniec nadprogramowych wydatków.
Odkąd robotnicy weszli na plac budowy dworca, podpisano już ponad dwadzieścia „protokołów konieczności”, które mówią o tym, że trzeba zrobić coś inaczej lub wręcz wykonać nadprogramowe prace, aby budowa mogła postępować.
W większości przypadków nie wymagało to od miasta wyłożenia dodatkowych pieniędzy. W trzynastu przypadkach wystarczyły tzw. roboty zamienne.
Ale w ośmiu przypadkach konieczne były nadprogramowe prace i dodatkowe materiały.
Najwięcej trzeba było wyłożyć na wydobycie z ziemi i utylizację zbiorników będących pozostałością dawnej gazowni, której swoją nazwę (o czym mało kto pamięta) zawdzięcza pobliska ul. Gazowa. Najświeższa zmiana, wprowadzona w czerwcu, wynikała ze zmiany w projekcie. Architekci zrewidowali poziomy nawierzchni, konieczna okazała się nadlewka ściany oporowej.
– Do tej pory do umowy dotyczącej zadań realizowanych przez firmę Budimex podpisano 6 aneksów dotyczących robót dodatkowych na łączną wartość 17 555 808,90 zł – wylicza Justyna Góźdź z biura prasowego w lubelskim Ratuszu.
Łatwo wyliczyć, że od początku inwestycji wartość kontraktu wzrosła o 6,6 proc.
Budimex, przypomnijmy, odpowiada za budowę Dworca Metropolitalnego, przebudowę pl. Dworcowego i okolicznych ulic: Młyńskiej, Gazowej, Dworcowej, Pocztowej, odcinka ul. 1 Maja i ronda Sportowców. Pierwotnie zakładano, że prace zakończą się 29 lipca tego roku, termin zmieniono na koniec lutego roku 2023.
Ale na tym nie kończy się miejska inwestycja w Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Obejmuje ona również budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ’80 do Dworcowej i drogi łączącej Dworcową z al. Piłsudskiego.
– Zgodnie z umową i aneksami, termin zakończenia tego zadania upływa 29 lipca – informuje Góźdź. Droga jest już wykańczana, a w jedną z lipcowych sobót służyła przez kilka godzin pojazdom komunikacji miejskiej omijającym prace drogowe na ul. Młyńskiej.
Ostatnią częścią jest rozbudowa ul. Krochmalnej i wykonanie przy niej placu postojowego dla autobusów czekających na odjazd z dworca. Dla ich kierowców wzniesiono również budynek socjalny, przebudowano też odcinek wodociągu.
Także tu konieczne okazały się roboty dodatkowe. – Dotyczyły odkrycia podkładów kolejowych przy parkingu wzdłuż dawnych wiat pod nawierzchnią z kostki kamiennej oraz warstwą gruntu – informuje Urząd Miasta. Termin zakończenia tej inwestycji został przesunięty na koniec września.
Do dzisiaj wartość prac dodatkowych na wszystkich wspomnianych placach budowy wyniosła łącznie 18 081 935,66 zł.