
Zezwolenia na budowę domu nie da się załatwić "od ręki", wchodząc z ulicy do odpowiedniego wydziału urzędu miasta czy starostwa.

* ważną decyzję o warunkach zabudowy, jeżeli nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
* oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (koniecznie na wymaganym druku),
* cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz ważnym zaświadczeniem o przynależności autora projektu do właściwej izby samorządu zawodowego.
Projekt budowlany powinien zawierać:
* projekt architektoniczno-budowlany określający funkcję, formę i konstrukcję domu, jego charakterystykę energetyczną, proponowane niezbędne rozwiązania instalacyjne,
* stosownie do potrzeb:
– warunki przyłączenia domu do dróg lądowych, sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych oraz telekomunikacyjnych,
– oświadczenia właściwych jednostek o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła, gazu i odbioru ścieków,
– oświadczenie zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną.