Dzisiaj egzamin gimnazjalny 2013. Na początek historia i wos, a potem język polski. Odpowiedzi i arkusze znajdziecie na naszej stronie.
1. Według autora tekstu odwagą wykazuje się człowiek, który
A przełamuje strach...
2. Która z wymienionych cech, według autora tekstu, może być często mylona z odwagą? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
C ryzykanctwo
3. Podobieństwo między Ireną Sendlerową i Kingą Baranowską polega na tym, że
D podstawa obu kobiet...
4. Jaką funkcję spełnia dwukrotnie postawione w tekście pytanie: Czy to jest odwaga?
B Odpowiedzi 1 i 3 są poprawne, a 2 i 4 błędne
5. Tekst O ODWADZE jest przykładem
A. artykułu ponieważ - 3 zawiera wywód dotyczący kwestii społecznej, potwierdzający argumenty przykładami.
6. Rozstrzygnij, w którym z poniższych zdań wyrażenia "odwaga cywilna" użyto niezgodnie z jego definicją słownikową. Zaznacz F przy zdaniu fałszywym.
3 F – Zabrakło mu odwagi cywilnej żeby wejść do ogrodu, po którym biegał groźny pies.
7. jakie funkcje w zdaniu "Kmicic spojrzał... i dusza zatrzęsła się w nim z przerażenia" pełni wielokropek? Oceń, która odpowiedź jest fałszywa. Zaznacz F we właściwym miejscu.
2. F wskazuje na przerwanie wypowiedzi bohatera
8. Jaką funkcję pełnią porównania występującego w dwóch ostatnich akapitach tekstu? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
B. zwiększają sugestywność opisu walki
9. Przeczytaj zdania w tabeli i rozstrzygnij, które są prawdziwe w odniesieniu do znanej Ci powieści historycznej Henryka Sienkiewicza.
D Zdania 1 i 4 zawierają prawdziwe informacje, a 2 i 3 fałszywe
10. Jaką funkcję w zdaniu "Pierwsze trójki cofnęły się, zmieszane, pod strasznym mężem" pełni podkreślony wyraz? Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie spośród 1-3.
A podmiotu ponieważ określa - 2 wykonawcę czynności
11. Dokończ poniższe zdanie - wybierz właściwą odpowiedź
A. Współrzędne złożone wynikowe
12. Dokończ poniższe zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Postać mówiąca uważa, że wszystko, co człowiek myśli i czyni, jest
B. Ulotne
13. W którym przykładzie słowo fraszka znaczy to samo, co w utworze Jana Kochanowskiego O ŻYWOCIE LUDZKIM? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
D. Post, milczenie – wszystko fraszka, / Straży przy mnie nie postawi. / Ale potwór nie igraszka. / Czart – nie Papkin go przystawi.
14. Spośród podanych niżej powiedzeń wybierz to, którego sens jest zgodny z przesłaniem fraszki O ŻYWOCIE LUDZKIM.
D. Wszystko głupstwo wobec przemijania.
15. Oceń, czy poniższe informacje dotyczące utworu O ŻYWOCIE LUDZKIM są prawdziwe. Wybierz T, jeśli informacja jest prawdziwa, lub N, jeśli jest fałszywa.
1 T
2 T
16. Oceń, czy poniższe informacje dotyczące wypowiedzi profesora Jerzego Bralczyka są prawdziwe. Wybierz T, jeśli informacja jest prawdziwa, lub N, jeśli jest fałszywa.
Wypowiedź zawiera informację o tym, że przymiotnik biały występujący w związkach frazeologicznych jest rozmaicie kojarzony w różnych kulturach - T
Aby wyjaśnić znaczenie związku frazeologicznego, w którym występuje nazwa koloru, należy odwołać się do historii języka - N
17. Dokończ poniższe zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. "Osobliwość, cenny okaz, unikat” to
A. biały kruk
18. Dokończ poniższe zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Z wyjaśnienia zamieszczonego na stronie internetowej poradni językowej wynika, że zwrot "rzuciło mi się w uszy” jest
D. dopuszczalny w szczególnych sytuacjach językowych.
19. Dokończ poniższe zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Profesor Mirosław Bańko dostrzegł w pytaniu internautki błąd wynikający z
A. niepoprawnej budowy zdania.
20. Wskaż właściwe uzupełnienie zdania podanego poniżej. Wpisz literę A, B albo C.
Sformułowanie podręcznikowy przykład niewłaściwego użycia…oznacza błąd, który jest _____.
C. typowy, często spotykany w wypowiedziach wielu osób
Egzamin gimnazjalny 2013: polski ARKUSZ
12:30
Już po egzaminie gimnazjalnym 2013. Wkrótce na naszej stronie znajdziecie arkusze, a potem odpowiedzi
10:06
Co było na egzaminie gimnazjalnym 2013 z historii i WOS-u
Dużo historii mało WOS-u było na pierwszej części egzaminu gimnazjalnego. Uczniowie wyszli z mieszanymi uczuciami.
Tematy? M.in. zakon krzyżacki, polskie ugrupowania na emigracji, Powstanie Styczniowe i Listopadowe, demokracja szlachecka. A z WOS-u: opracowanie sondażu na temat obecności Polski w NATO i demokracja bezpośrednia.
- Większość pytań dotyczyła tekstów źródłowych, które były podane, ale w niektórych trzeba było popisać się własną wiedzą - mówi Kacper Masierak z Gimnazjum nr 9. - Np. przy pytaniu o Marcinie Lutrze trzeba było samemu podać, który władca panował wtedy w Polsce - dodaje Mateusz Lis. - Generalnie nie było trudne.
Innego zdania jest Patryk Tomasiuk z 3S. - Dla mnie było raczej trudne - bardzo dużo historii, mało WOS-u.
Były też tematy przez które na lekcjach tylko przemknęliśmy - Zauważa Adam Parol z 3A. - Dla mnie najgorszy był temat rewolucji francuskiej, za to pytania z WOSu były łatwe.
9:15
Największą szczęściarą w Gimnazjum nr 9 jest dziś Patrycja Gliwka. Jest lauratką 7 konkursów, m.in. z biologi,, chemii, polskiego, historii dzięki czemu jest zwolniona z dzisiejszego egzaminu. - To prawdziwy tytan pracy, wspaniała uczennica - chwali ją Antoni Kamiński, dyrektor gimnazjum.
Mimo to Patrycja przyszła dziś do szkoły. - Życzyć powodzenia kolegom i trzymać za nich kciuki - tłumaczy. - Ja już swoje napisałam, teraz czas na kolegów.
Patrycja nie musi się też martwić o dostanie się do liceum. Jako laureatka tylu konkursów ma drzwi otwarte do wszystkich szkół średnich. - Wybrała 3 LO im. Unii Lubelskiej w Lublinie - mówi dziewczyna.
8:50
Gimnazjaliści w Gimnazjum nr 9 w Lublinie są już na salach egzaminacyjnych, za chwilę zaczną pisać test z historii i WOS-u.- Na pewno nie masz telefonu? Pamiętaj to najważniejsze! - takie zdanie najczęściej pada z ust nauczycieli wpuszczających na salę.
A sami uczniowie? Dzisiaj najbardziej boję się historii. Teoretycznie uczyłam się do tego egzaminu przez 3 lata, ale dziś w nocy spać nie mogłam. Śniadania też nie było - mówi Natalia Wtykło z 3B. - Potem polski, spodziewam się, że będą Zemsta i Dziady. Te lektury przewijały się w wielu testach. Więc i dziś mogą się pojawić.
Spokojniejszy na salę wchodził za to Wojtek Żuk z 3C. - Dzisiejszy dzień będzie gorszy, bo jest historia i polski. Jutrzejszej matematyki się nie boję. Ale generalnie spałem dobrze. może nie jestem super-zrelaksowany, ale powinno być w porządku.
Więcej na temat egzaminu: Egzamin gimnazjalny 2013: Polski, historia, wos (odpowiedzi, arkusze, testy)
Podziel się wrażeniami po egzaminie na naszym społecznościowym portalu MM Lublin:
Testy gimnazjalne 2013: Polski, historia, wos. Odpowiedzi i arkusze po egzaminie