Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Tomaszów Lubelski

5 listopada 2021 r.
19:08

Gdzie chcesz wsiadać do pociągu? Konsultacje w Tomaszowie Lubelskim

Autor: Zdjęcie autora drs agdy
18 0 A A
Kilka wariantów planowanej linii kolejowej w Tomaszowie Lubelskim i okolicy
Kilka wariantów planowanej linii kolejowej w Tomaszowie Lubelskim i okolicy (fot. materiały inwestora)

Historia planowania linii kolejowej w Tomaszowie Lubelskim sięga ubiegłego wieku, a nawet dalej. Pomysł, by znów docierały tu pociągi, wraca. W poniedziałek będą konsultacje w sprawie budowy torów, które połączą Tomaszów Lubelski z Zamościem i Bełżcem

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

8 listopada o godz. 16 w Tomaszowskim Domu Kultury odbędą się konsultacje społeczne z mieszkańcami. Konsultacje prowadzi firma, która przygotowuje wstępną dokumentację budowy linii kolejowej łączącej Wólkę Orłowską, Zamość, Tomaszów Lubelski i Bełżec.

Nasza szprycha

Taką dokumentację zamówiła spółka Centralny Port Komunikacyjny, odpowiedzialna za przygotowanie nowego lotniska w Stanisławowie (między Warszawą a Łodzią) wraz z siecią prowadzących do niego linii kolejowych do nowego portu, zwanych „szprychami”. Jedna z takich „szprych” ma prowadzić właśnie przez Zamość oraz Tomaszów Lubelski.

Zamówione przez CPK analizy mają się zakończyć wskazaniem rekomendowanego przebiegu linii kolejowej. Na razie powstało kilka wariantów, które będą tematem rozmów z mieszkańcami Tomaszowa.

Tomaszów Lubelski Wschodni

– Mam nadzieję, że mieszkańcy przyjdą na konsultacje, z kim na ten temat rozmawiam, bardzo zachęcam. To bardzo ważne, żeby zasugerować inwestorowi, co chcemy, jakie mamy wątpliwości, bo przecież będziemy z tego korzystać. Pierwsze rozmowy z samorządami na ten temat już były. Nie wyobrażamy sobie, żeby w Tomaszowie Lubelskim nie było dworca czy choćby przystanku kolejowego. Optymalnie by był on usytuowany we wschodniej części miasta. Jest teren aktualnie należący do nadleśnictwa, który by się nadawał pod budowę. Wiadomo, że inwestor potrzebuje 40-100 metrowego pasa, by mogła biec nim linia kolejowa. Biorąc pod uwagę istniejącą zabudowę, wschód jest najlepszym rozwiązaniem, najmniej kolizyjnym. Choć już odzywali się mieszkańcy z ul. 29 Listopada czy Szopena zainteresowani inwestycją, pytają o przebieg torów. Byli by ich sąsiadami i na przykład obawiają się hałasu – mówi Renata Miziuk, zastępca burmistrza Tomaszowa Lubelskiego. 

Dodaje, że konsultacje są bardzo wczesnym etapem, nikt nie podaje terminu realizacji inwestycji.

Jesteśmy trochę odcięci

– Tu nie ma zbyt wielu rzeczy, więc każda nowa jest dobra. Na pewno kolej nie będzie przeszkadzać. Miasto jest fajne do życia, ale jesteśmy trochę odcięci, tak na pograniczu, więc czemu nie? Mnie prywatnie nie pomoże, raczej nie będę korzystał, prowadzę działalność, która nie zyska na linii kolejowej czy dworcu – mówi jeden z przedsiębiorców, który mieszka i ma firmę właśnie we wschodniej części miasta.

Działa w branży budowlanej i motoryzacyjnej, więc raczej obwodnica jest wyczekiwaną inwestycją, zwłaszcza, że jak mówi, w Tomaszowie potrafią być korki jak w Warszawie. – W domu właściwie tylko śpię, raczej nie zwrócę uwagi, czy jest dworzec i pociągi. Ale zawsze się znajdą niezadowoleni, co by się nie działo – dodaje.

– Nie mam zdania. Pewnie będą minusy, bo hałas, ale także i plusy. Zanim się nie sprawdzi, to trudno przewidzieć, czy będzie lepiej – ocenia inny mieszkaniec, który też prowadzi działalność w rejonie ewentualnej linii kolejowej, jeśli inwestycja pobiegnie tak, jak liczą samorządowcy.

Obaj nie słyszeli o konsultacjach społecznych i poniedziałkowym spotkaniu. Inaczej niż nasz kolejny rozmówca, który wybiera się do domu kultury i ma nadzieję, że pozna konkrety. Na razie wie o sprawie od kuzyna, który mieszka blisko obwodnicy i możliwe, że przez jego grunt będą biegły tory.

Koniecznie wygodny dworzec

– Raczej nad nim, bo tak jak obwodnica jest na wiadukcie, tak będą i tory, żeby nie było kolizji z drogami. Podobno ma być tu Pendolino – mówi mężczyzna, który uważa, że jeśli nie będzie w Tomaszowie Lubelskim dworca, zapewniającego podróżnym wygodę, to nie można mówić o korzyściach z kolei. Bo co za korzyści z przejeżdżających pociągów, tylko hałas i wibracje. – Ale gdyby do Lublina czy Warszawy się jechało 2-3 godziny, to wiele osób by skorzystało, zapewne ze szkodą dla działającego teraz transportu busami. Sam bym raczej na tym nie skorzystał, ani moja działalność – dodaje.

CPK zakłada, że po wybudowaniu wspomnianej linii możliwy będzie dojazd pociągiem z Zamościa do Warszawy w czasie 2 godzin i 10 minut. Za rok powinna być gotowa analiza kosztów oraz korzyści wiążących się z poszczególnymi wariantami przyjętymi do analiz.

Nie kursują na razie

Jesienią 1868 roku ludzie mieszkający na terenach ówczesnej Ordynacji Zamojskiej widywali w swojej okolicy trzech inżynierów: Grahama, Yeatmana i Rethsteina. Anglicy z polskim przewodnikiem szukali wówczas najdogodniejszego terenu do przeprowadzenia planowanej linii kolejowej. Miała prowadzić z Lublina przez Krasnystaw – Zamość – Tomaszów do stacji leżącej po stronie Austrii. Kolej miała liczyć 196 wiorst, a koszt budowy tej magistrali obliczano na ponad 15 milionów rubli. Projekt nie został zrealizowany.

Cztery lata później powstał pomysł budowy kolei na trasie Lublin – Krasnystaw – Zamość – Tarnawatka – Tomaszów. Okazał się zbyt trudny w realizacji. Przed budowniczymi było, na przykład, drążenie 600 metrowego tunelu w okolicach Łabuń.

Lista koncepcji i planów jest długa, niektóre nie wychodziły poza prace studyjne, dla innych nawet wyliczano koszty i zyski, szacowano liczbę pasażerów i zarobek z przewozów oraz działalności komór celnych.

A kolei w Tomaszowie nadal nie było.

W końcu, latem 1915 roku, miasto uzyskało połączenie kolejowe. Linię zbudowały wojska niemieckie, bo była to kolej polowa biegnąca z Trawnik przez Zamość, Tomaszów Lubelski do Bełżca. Poniedziałkowe konsultacje niemal się zbiegają z 106. rocznicą udostępnienia jej miejscowej ludności. Ale mieszkańcy korzystali z tego udogodnienia raptem miesiąc, zmiany na froncie spowodowały, że kolej przestała funkcjonować.

W rozkładzie jazdy pociągów na rok 1923 jest wymieniona linia Bełżec-Tomaszów Lubelski. A obok adnotacja „Pociągi nie kursują na razie”.

Korzystałam z artykułu Wojciecha Dziedzica „Z dziejów tomaszowskich kolei. W 130 rocznicę istnienia” z Rocznika Tomaszowskiego i Marcina Wacińskiego „Kolej tomaszowska” na teatrnn.pl

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Uwaga, ślisko na drogach

Uwaga, ślisko na drogach

W nocy z czwartku na piątek, w południowej części województwa lubelskiego na drogach może być bardzo ślisko. Kierowcy musza uważać na tzw. czarny lód, czyli niewidoczny film zamarzniętej wody na jezdni.

Lodówki  jadłodzielni czekają na świąteczne wiktuały
Aktualizacja

Lodówki jadłodzielni czekają na świąteczne wiktuały

Okres świąteczny to czas, gdy najwięcej jedzenia ląduje w koszu. Warto się podzielić pożywieniem. Ta lodówki w jadłodzielni przy KUL w Lublinie (na zdjęciu zrobionym dziś) czeka na dobrą żywność dla potrzebujących.

Blik zastąpił amerykańskiego wojskowego. Ofiarą padają młodzi

Blik zastąpił amerykańskiego wojskowego. Ofiarą padają młodzi

Scenariusz zawsze jest ten sam: oszuści włamują się na portal społecznościowych i do znajomych właściciela konta wysyłają wiadomości z prośbą o pożyczenie pieniędzy i wysłanie kodu Blik. Ofiarą takiego oszustwa padł 19-letni mieszkaniec Zamościa, który nie zweryfikował prośby o pożyczkę, wygenerował i przekazał kod Blik. Stracił w ten sposób ponad 571 zł.

Sanatorium w Krasnobrodzie powstałe w XIX w. było pierwszym w Polsce sanatorium przeciwgruźliczym. Po wojnie na nowo rozpoczęto działalność uzdrowiskową, tworząc w starym majątku dworskim najpierw sanatorium przeciwgruźlicze dla dzieci, a następnie sanatorium rehabilitacyjne. Od 1998 r. funkcjonuje tu Samodzielne Publiczne Sanatorium Rehabilitacyjne im. Janusza Korczaka, którego organem tworzącym jest obecnie powiat zamojski.

Krasnobród jak Ciechocinek. Będzie miał tężnie

Sanatorium w Krasnobrodzie zmieni się. A to za sprawą umowy w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. W uzdrowisku mają powstać tężnie solankowe, może nie tak okazałe jak Ciechocinku, ale zawsze…

Dwa dni świąt: 350 nietrzeźwych kierowców

Dwa dni świąt: 350 nietrzeźwych kierowców

W czasie dwóch dni świąt policjanci zatrzymali prawie 350 nietrzeźwych kierowców; doszło do 48 wypadków drogowych, w których zginęło pięć osób – poinformowała w czwartek Policja. Dodała, że łącznie w tym czasie podjęto ponad 23,5 tys. interwencji.

Świąteczny spacer nad Zalewem
galeria

Świąteczny spacer nad Zalewem

Korzystając ze słonecznej pogody wielu lublinian wybrało się na spacer w drugi dzień świąt do Dąbrowy.

Świąteczne spalanie kalorii w Zgrzycie
koncert
27 grudnia 2024, 19:00

Świąteczne spalanie kalorii w Zgrzycie

Fabryka Kultury Zgrzyt już 27 grudnia (piątek) zaprasza na spalanie kalorii i biforek przed Sylwestrem. Będzie to doskonała okazja do szaleństw pod sceną ponieważ do Lublina przyjeżdżają takie zespoły jak: Orphanage Named Earth, Wrath Opiate i Out Of Frame.

Przemysław Jasiński (Motor Lublin): Potrafię jeszcze obejrzeć mecz dla przyjemności

Przemysław Jasiński (Motor Lublin): Potrafię jeszcze obejrzeć mecz dla przyjemności

Rozmowa z Przemysławem Jasińskim, asystentem trenera w sztabie Motoru Lublin

W styczniu 2025 r. zakończy się budowa hali tenisowej.

Oświata drenuje budżet Kraśnika

To nie był łatwy kompromis budżetowy, ale radni miejscy w Kraśniku doszli do porozumienia. Dochody miasta zapisane w budżecie wyniosą 185 mln 598 tys. 474 zł, a wydatki ustalono w kwocie 186 mln 355 tys. 429 zł. Budżetowe wydatki to przede wszystkim środki finansowe na miejską oświatę.

Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu w woj. lubelskim liczy ok. 230 km, docelowo ma być 580 km

Jadą z bitumem ekspresowo, czyli podsumowanie drogowców

Rozpoczęła się budowa opóźnionej o dwa lata trasy S19 na odcinku Lubartów – Lublin, trwa rozbudowa obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej, a także ciąg dalszy realizacji obwodnicy Chełma w ciągu S12. To najważniejsze inwestycje mijającego roku na drogach krajowych.

Marek Lembrych: To był ciekawy rok dla lubelskiej koszykówki

Marek Lembrych: To był ciekawy rok dla lubelskiej koszykówki

Rozmowa z Markiem Lembrychem, prezesem Lubelskiego Związku Koszykówki

Dużo o nowej inwestycji Andrzej Dudek, prezes TBS mówił podczas zwołanej na początku grudnia konferencji prasowej. Już wtedy zastrzegał, że zrealizuje plany tylko w sytuacji, gdy otrzyma na to pieniądze

Działka jest, ale pieniędzy nie ma. Co z inwestycją TBS na ul. Sikorskiego?

Radni dali zgodę, prezydent Zamościa wydał zarządzenie o wniesieniu aportem do Towarzystwa Budownictwa Społecznego działki przy ul. Sikorskiego. Ale wniosek miejskiej spółki nie znalazł się na liście tych, którym przyznano dofinansowanie w formie preferencyjnego kredytu. I co teraz?

Nowy etat w ratuszu. Praca z projektami graficznymi

Nowy etat w ratuszu. Praca z projektami graficznymi

Dotychczas była lekka partyzantka. Projekty graficzne tworzyli albo pracownicy wydziału promocji, albo informatyk. Czasem zdarzało się zlecać to komuś z zewnątrz. Po rozstrzygnięciu naboru ogłoszonego przez Urząd Miasta Zamość ma się tym zająć specjalista. W magistracie tworzony jest nowy etat.

zdjęcie ilustracyjne

Mieszkańcy Lubelszczyzny w sidłach oszustów. Stracili ponad 5 mln zł

Ponad 5 mln zł strat ponieśli w tym roku mieszkańcy województwa lubelskiego, którzy padli ofiarą ponad 200 oszustw na tzw. legendę - wynika z danych policji. Mundurowi apelują o ostrożność podczas transakcji internetowych i w kontaktach z nieznajomymi.

Arkadiusz Adamczuk (w żółtym stroju) to lider klasyfikacji strzelców lubelskiej klasy okręgowej

Kto wygra wyścig o koronę króla strzelców lubelskiej klasy okręgowej?

Arkadiusz Adamczuk jest najskuteczniejszym strzelcem rundy jesiennej w lubelskiej klasie okręgowej. Zawodnik Polesia Kock zdobył już 26 bramek.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!