Co jest najważniejsze w grze? Grafika? Fabuła? Animacja? Bohater? Wszystko, ale bez dobrego dźwięku i muzyki nawet najlepsza gra będzie do niczego. Wywiad ze Scottem Lawlorem, kierownikiem dźwięku w grze Fallout: New Vegas.
- Jestem kierownikiem dźwięku i nadzoruję audio we wszystkich projektach firmy. To oznacza że wszystko co usłyszycie w każdej naszej grze – od muzyki, przez efekty dźwiękowe do dialogów - w pewnym momencie przechodzi przeze mnie.
A co już zrobiliście do nowego Fallouta?
- Zrobiliśmy masę oryginalnych nagrań do New Vegas. Dużo dźwięków okazało się w miarę łatwe do zreplikowania. Na przykład dźwięki skrzynek i butelek odbijających się od podłoża są w pewnym sensie proste. Po prostu szukamy obiektu który będzie wydawał dźwięk taki, jaki chcemy i rzucamy nim przez jakiś czas po naszym studiu nagraniowym. Te nagrania są edytowane do używalnych efektów dźwiękowych i w sumie trafiają prosto do gry.
Nie zawsze jest chyba tak łatwo?
- Niektóre dźwięki są zdecydowanie bardziej skomplikowane do odtworzenia. Nawet coś tak prostego jak nagranie odgłosu kroków może stać się nie lada procesem. Chcieliśmy żeby odgłos kroków na drewnie miał bardzo dokładną jakość. Musi być mocny i solidny, ale także trochę piaszczysty. Praca nad osiągnięciem tego efektu przedłużała się niedorzeczne długo. Przywieźliśmy do studia różne rodzaje drewna i desek, ale nadal czuliśmy że czegoś brakuje. Finałowy efekt dźwiękowy jest w rzeczywistości miksem kilku różnych odgłosów kroków na drewnie. Jeden pochodzi z deski z drewnianego wózka, który znaleźliśmy podczas naszej wycieczki na Paramount Ranch, stary plan filmowy gdzie kręcili kiedyś westerny. Kolejną warstwa tego dźwięku pochodzi z opuszczonego miasta Panamint City znajdującego się na krawędzi Narodowego Parku Dolina Śmierci. Po 6 milowej wspinaczce przez wodospady i skaliste ścieżki dotarliśmy do miasta i znaleźliśmy kilka starych chat ze starą, drewnianą podłogą, która wydawała dźwięk o jakości której szukaliśmy. Może się wydawać że to dużo roboty jak na zwykłe odgłosy kroków, ale to się opłaca jeżeli chodzi o dźwięk który będziemy słyszeć tysiące razy grając w grę.
Jaki jest aktualnie najciekawszy dźwięk w grze?
- Jestem fanem subtelności dlatego najfajniejsze według mnie dźwięki to te wszystkie małe detale otoczenia – od dźwięków zwierząt i owadów w krzakach do skwierczących wież elektrycznych i dalekich krzyków i pomruków. Wszystkie nieodróżnialnie zlewają się z muzyką by stworzyć bardzo przerażające i dynamiczne doświadczenie.
Jak bardzo jesteś zaangażowany w muzykę w New Vegas?
- Zrobiliśmy kilka zmian w stosunku do naszego podejścia do muzyki w tej grze. Chcemy by muzyka płynęła swobodnie i tworzyła atmosferę dla gracza. Muzyka w tej grze jest przypisana do lokacji i reaguje na twoje stosunki z ludźmi zamieszkującymi daną lokacje. Na przykład w pierwszym mieście w grze muzyka podczas eksploracji ma delikatny, rustykalny klimat. Podczas wchodzenia i wychodzenia z miasta można usłyszeć jak warstwy instrumentów są dodawane lub odejmowane z krajobrazu dźwięków. Zachodzi nawet subtelna zmiana dźwięku instrumentów związana ze zmianą pory dnia. Aczkolwiek, jeżeli zdecydujesz się aby zacząć strzelać do tych wszystkich niewinnych mieszkańców miasta, muzyka zmieni się i stanie się bardziej mroczna i niepokojąca przechodząc w bojową nutę.
Jaki jest cel muzyki w Fallout: New Vegas?
- Podkreślenie wrażeń jakie doświadcza gracz. Jeżeli grasz postacią zdeprawowaną moralnie, muzyka będzie odzwierciedlać to mrocznym, groźnym klimatem. Jeżeli sprzymierzysz się z konkretną frakcją a z inną nie, to muzyka w ich obozach będzie odzwierciedlać ich stosunek do Ciebie
Jaki jest twój ulubiony efekt dźwiękowy wszechczasów?
- Hmmm, nie sądzę żebym był w stanie go sobie po prostu przypomnieć… Matrix – Wpadanie do dziury królika, Jurrasic Park – Ryk T-Rexa, Mario – Skok, Dead Space – Cała gra, Star Wars – Wyścig Podów, Nowy Star Trek – wariacko długa eksplozja na końcu (sprawia wrażenie jakby się miała nie skończyć)
Najmniej lubiane dźwięki?
- Sprzężenie zwrotne z mikrofonu. Miałem okazję pracować przy wielu koncertach w Colorado i nie ma nic gorszego niż niekontrolowane sprzężenie zwrotne po którym cała publiczność patrzy z odrazą na dźwiękowca.
Który dźwięk z Fallouta jest najbardziej rozpoznawalny twoim zdaniem?
- Nie ma wątpliwości: V.A.T.S. Ten dźwięk towarzyszy serii od samego początku. W Fallout: New Vegas chcemy zostać wierni temu dźwiękowi, ale równocześnie chcemy go podkręcić.