Poważne opóźnienia na przebudowie linii kolejowej nr 7. Spółka PKP PLK informuje o kłopotach z terminowością prac, jakie notuje generalny wykonawca.
Zgodnie z umową podpisaną pomiędzy PKP PLK a konsorcjum firm, na czele którego stoi włoskie Astaldi, odcinek linii kolejowej z Lublin-Dęblin miał zostać oddany w styczniu 2019 r. Szansa na to, że ten termin zostanie dotrzymany, są dziś bliskie zeru.
– Główny wykonawca, firma Astaldi, wykazuje problemy z terminową realizacją zadań – przyznaje Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK. – Przyczyn jest kilka. To zarówno niezidentyfikowane wcześniej kolizje, np. kable sieci obcych operatorów i podziemne budowle, jak również niewystarczający potencjał i mobilizacja wykonawcy – stwierdza.
Jak zapewnia, Polskie Linie Kolejowe zobowiązały już wykonawcę do zwiększenia intensywności prac. – Ze względu na kluczowy charakter inwestycji, prowadzimy jej stały monitoring – zapewnia.
Ryzyko nieukończenia wszystkich robót w zakładanym terminie dotyczy obecnie jedynie odcinka Dęblin-Lublin. To właśnie tutaj stan zaawansowania prac jest najniższy.
– W związku z tym, oddanie tej linii do eksploatacji może nastąpić w marcu 2019 r. – informuje Magdalena Janus.
Znacznie szybciej posuwają się prace pomiędzy Dęlinem i Pilawą. Obecnie trwa tam budowa nowych torów, peronów, wymiana sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Całość, jeśli chodzi dopuszczenie ruchu po jednym torze z mijankami na stacjach w Sobolewie i Życzynie, ma być ukończona w grudniu tego roku. Na niewiele się to jednak zda, jeśli opóźnienie na odcinku, Lublin-Dęblin, sięgnie kilku miesięcy.
Warto dodać, że w grudniu zamknięty dla ruchu pociągów zostanie odcinek Otwock-Pilawa. Już teraz na obu stacjach przebudowywane są perony. Do grudnia 2019 roku, już po uruchomieniu linii nr 7 do Lublina, pociągi ze stolicy będą musiały poruszać się alternatywym torem, prawdopodobnie przez Mińsk Mazowiecki. W tym czasie, na zamkniętym odcinku powstanie drugi tor, co znacznie przyspieszy ruch i zwiększy przepustowość linii.