Nieprawdziwe informacje o koszcie pożyczki, wyższe niż dozwolone opłaty związane z jej udzieleniem – to niektóre z wielu bezprawnych praktyk stosowanych przez Polską Korporację Finansową Skarbiec. Prezes UOKiK nakazała zmianę wszystkich niedozwolonych działań i nałożyła karę ponad 1,2 mln zł.
Ci którzy chcieli skorzystać z oferty firmy najczęściej zarzucali jej, że informacje o warunkach udzielenia pożyczki, jeszcze przed zawarciem umowy były nieprawdziwe i wprowadzały w błąd.
Wiele osób zrezygnowało z dalszej procedury ubiegania się o kredyt. UOKiK ustalił, że tylko w latach 2007-2009 PKF Skarbiec zawarł kilka tysięcy umów przy czym konsumenci w większości przypadków odstąpili od zawartych kontraktów.
Oprócz tego Urząd ustalił także, że spółka, zawierając umowę pożyczki, pomija lub przekazuje nierzetelne informacje na temat sposobu jej zabezpieczenia. Klient ostatecznie nie wie, czy będzie mógł je spełnić.
Prezes UOKiK uznała, że PKF Skarbiec, podając nieprawdziwe informacje dotyczące warunków pożyczki, wprowadza konsumentów w błąd.
Ponadto UOKiK uznał, że niezgodne z prawem jest przyznawanie sobie przez PKF Skarbiec prawa do pobierania opłaty przygotowawczej od kwoty wnioskowanej, a nie udzielonej pożyczki
Za stosowanie praktyk wprowadzających w błąd i sprzecznych z ustawą o kredycie konsumenckim spółka została ukarana karą finansową 1,2 mlm zł. Prezes UOKiK nakazała natychmiastową zmianę praktyk niezgodnych z prawem.
Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca złożył odwołanie do sądu.