Działaczki Fundacji Miasto Obywatelskie Lubartów złożyły w miniony piątek wniosek o stwierdzenie wygaśnięcia mandatu Tomasza Marzędy, radnego powiatowego, przewodniczącego Rady Powiatu. We wtorek wnioskiem zajmie się Zarząd Powiatu.
W piątek aktywistki MOL, Elżbieta Wąs i Anna Gryta, złożyły wniosek o wygaśniecie mandatu radnego Tomasz Marzędy. Ich zdaniem radny złamał zapisy Ustawy o ustroju samorządów powszechnych. – Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia powiatu, w którym radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności – czytamy we wniosku, który konsultował mecenas Szymon Dubiel, prawnik Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog. – Wniosek o wygaśnięcie mandatu jest konsekwencją naszego wniosku do Powiatowego Urzędu Pracy o udostępnienie informacji publicznej – dodaje Elżbieta Wąs.
Poszło o dotację z Powiatowego Urzędu Pracy w Lubartowie. Aktywistki dotarły do informacjai, że Tomasz Marzęda 8 sierpnia 2019 r. otrzymał dofinansowanie z PUP w Lubartowie. Były to środki na podjęcie działalności gospodarczej. – Tomasz Marzęda pełnił już wtedy stanowisko Przewodniczącego Rady. Zgodnie z § 3 ust. 1 załącznika nr 1 do uchwały nr 240/16 Zarządu Powiatu w Lubartowie z dnia 21 stycznia 2016 r. Regulamin organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Lubartowie, PUP jest budżetową jednostką organizacyjną Powiatu Lubartowskiego. – czytamy we wniosku.
Zdaniem działaczek MOL i mecenasa Dubiela sam fakt udzielenia pożyczki przez PUP w Lubartowie „świadczy o wykorzystaniu mienia powiatu do prowadzonej działalności gospodarczej”.
Tomasz Marzęda uważa ten wniosek za bezpodstawny. – W lipcu 2019 roku byłem bezrobotnym poszukującym swojego miejsca na rynku pracy. Po namowie przyjaciół postanowiłem założyć działalność gospodarczą i na bazie mojego wykształcenia oraz dotychczasowego doświadczenia zawodowego świadczyć usługi doradczo-szkoleniowe. Temat przekonsultowałem z prawnikami i pracownikami Powiatowego Urzędu Pracy w Lubartowie. Zaproponowano mi napisanie projektu i wystąpienie o wsparcie na założenie działalności gospodarczej. Wniosek złożyłem i otrzymałem dofinansowanie w kwocie 20 tysięcy złotych. Działalność prowadziłem do końca 2019 roku.
Tomasz Marzęda od stycznia 2020 roku podjął pracę w Starostwie Powiatowym w Lubartowie. – Wiązało się to z koniecznością zlikwidowania prowadzonej działalności gospodarczej, co oznaczało także zwrot otrzymanego wsparcia na ten cel z PUP. Całość otrzymanej dotacji została zwrócona wraz z należnymi odsetkami. W mojej opinii oraz w opinii znanych mi prawników i pracowników PUP, jako radny nie prowadziłem działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia powiatu. Tym samym nie złamałem prawa – dodaje radny.
– Fakt, że doszło do zwrotu pożyczki, nie zmienia tego faktu, szczególnie że do rzeczonego zwrotu doszło dopiero pod koniec stycznia 2020 r., zaś dopiero w ostatnim dniu grudnia 2019 r. umowa została rozwiązana. Należy bowiem mieć na względzie, że wykorzystanie mienia komunalnego jest wystarczającą przesłanką do wygaśnięcia mandatu radnego i nie ma znaczenia, czy przy wykorzystaniu tego mienia komunalnego radny odniósł korzyści, czy też nie – czytamy we wniosku.
We wtorek zbiera się Zarząd Powiatu, który prawdopodobnie skieruje wniosek do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji przy Radzie Powiatu. Komisja podejmie decyzję o dalszych losach tego wniosku.