Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Edukacja

1 maja 2020 r.
20:08

Lubelscy nauczyciele z telewizyjnego ekranu. Jak im idzie nauczanie w „Szkole z TVP”

(fot. TVP)

Gdy w związku z epidemią koronawirusa lekcje przeniosły się ze szkół do domów, nauczyciele zaczęli pojawiać się na szklanym ekranie. „Szkoła z TVP” to projekt lekcji z danych przedmiotów adresowany do uczniów w poszczególnych klas. W lubelskim oddziale TVP nagrywane są zajęcia dla klas ósmych szkół podstawowych. Nagrywają je „nasi” nauczyciele. Sprawdziliśmy, jak im idzie.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Matematyka

Początki „Szkoły z TVP” były bardzo trudne. – W piątek dowiedziałam się, że w sobotę mam nagrywać dwie pierwsze lekcje. Nie miałam czasu na żadne przygotowania i przemyślenia. Musiałam bazować na swoim doświadczeniu w roli nauczyciela – opowiada Elżbieta Wojtowicz, nauczyciel matematyki w Szkole Podstawowej nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego w Lublinie i doradca Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Dla TVP nagrała sześć lekcji. – Oczywiście mogłam odmówić prowadzenia tych zajęć, ale skoro zwrócono się do mnie jako do doradcy metodycznego, to poczucie odpowiedzialności mi na to nie pozwoliło. To się wiąże przecież z moją funkcją i propozycja była ambicjonalnie nie do odrzucenia.

Po nagraniu czterech lekcji Wojtowicz uznała jednak, że jej przygoda ze „Szkołą TVP” musi się niebawem skończyć. – W ciągu tygodnia nagrałam sześć lekcji i byłam wyczerpana psychicznie i fizycznie – przyznaje. – Bardzo lubię szybkie tempo i nowe wyzwania, nauczanie to moja pasja, ale tu liczba zmiennych w jednym równaniu była ogromna. Nic dziwnego, że na nauczycieli biorących udział w nagraniach spadła masa hejtu, bo i błędów nie dało się uniknąć. Lekcje wyglądają dobrze, kiedy nauczyciel jest dobrze przygotowany, szkolna codzienność to akcja, ale tu nie było chwili na zebranie własnych myśli. Pracownicy telewizji robili co mogli, ale też uczyli się pracy z nauczycielami w większości nie umiejącymi pracować z kamerę. Nikt np. nie mówił nam, jak technicznie powinny wyglądać prezentacje, które przygotowywaliśmy.

Elżbieta Wojtowicz (fot. TVP)

Interakcja

To zmieniło się później. Rozbudowano studio; nauczyciele słyszeli wskazówki, jak stanąć przed kamerą i w którym miejscu wypowiedzi zrobić dłuższą przerwę. Różnica w jakości pierwszych i kolejnych odcinków jest ogromna.

– Nie mogę powiedzieć, że moje lekcje były nieudane. Zebrałam dużo pozytywnych opinii, ale dzwonili do mnie moi absolwenci zauważając, że nie byłam sobą. Trudno jednak, mając do dyspozycji tylko czarny marker i tablicę o początkowo bardzo złej jakości, co widać na nagraniach, być sobą – opowiada Elżbieta Wojtowicz. – Tym, co przeszkadzało mi najbardziej był fizyczny brak uczniów. Nauczanie to interakcja między nauczycielem i uczniem, to wspólne działanie, a tego nawet najlepsze studio zapewnić mi nie mogło. Męczącym było to, że nie mogłam na spokojnie obejrzeć przed emisją nagranego materiału i ewentualnie czegoś zmienić. O błędach metodycznych się dyskutuje, a błędów merytorycznych się nie wybacza. Nie miałam pewności, czy w tym zamieszaniu i zmęczeniu nie zrobiłam pomyłki. W matematycznej wypowiedzi drobiazg zmienia wszystko. Nagrywanie lekcji odbieram jako przygodę z dużą dawką adrenaliny. Mimo że ją uwielbiam, TVP dała mi jej jednak ponad miarę.

Fizyka

– Propozycję prowadzenia zajęć z fizyki otrzymałem z lubelskiego kuratorium. Kilku nauczycieli-fizyków nie podjęło się tego zadania. Nie dziwię się, bo to niecodzienna sytuacja. Ja lubię wyzwania więc się zgodziłem – opowiada Tomasz Szydło, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Kusocińskiego w Świdniku. – Działania były bardzo szybkie. Na przygotowanie się do pierwszych zajęć nie było zbyt wiele czasu, ale z lekcji na lekcję, gdy nabiera się doświadczenia i cała ekipa nauczy się ze sobą współpracować jest go paradoksalnie coraz więcej. Na początku, najważniejsze było zdecydowanie się, jaki materiał powinny znaleźć się w lekcjach.

Lubelski ośrodek TVP nagrywa lekcje dla klas 8 szkół podstawowych, ale każda szkoła, a nawet każda klasa realizuje podstawę programową w swoim tempie. Gdzie zacząć? Po konsultacjach z innymi fizykami ustalono, że najlepiej zająć się ostatnim działem programu: optyką.

– Jak się mówi do kamery, to nie ma się kontaktu z drugim człowiekiem, który bardzo sobie cenię. Dla mnie kluczowy jest kontakt z uczniem i tego bardzo mi teraz brakuje. Istnieje model edukacji, w którym nauczyciel przepytuje ucznia i taki, w którym uczeń przepytuje nauczyciela. Wolę ten drugi – podkreśla Szydło. – W szkole stawiam stopnie za dobre pytanie, bo one świadczą o tym, że uczniowie rozumieją zagadnienie.

Tomasz Szydło (fot. TVP)

Zaćmienie i oczy kota

Nauczyciel ze Świdnika „zaintrygował” środowisko podając na antenie swój adres mailowy i adres telekonferencji. Zadawał prace domowe prosząc np. o napisanie, kiedy będzie kolejne zaćmienie Słońca. Odpowiadali uczniowie z całej Polski.

– Dzień Dobry panie Tomku! Bardzo ciekawie pan tłumaczy lekcje. Nazywam się Wojtek. Mam 14 lat i Zespół Aspergera.

– Chciałbym pogratulować Panu udanej i bardzo ciekawej lekcji w TVP (na temat cienia i półcienia). Chociaż jestem już studentem, słuchałem Pana z zaciekawieniem i jestem przekonany, że uczniowie szkół podstawowych wynoszą wiele z takich właśnie lekcji. Pozdrawiam. Marcin.

Inny uczeń zapytał: „Proszę mi odpowiedzieć, dlaczego oczy kota świecą w ciemności?”

– Co bardzo mnie ucieszyło uczniowie dyskutowali ze mną. Zarzucili mi m.in. że mówiąc o zaćmieniu Księżyca powiedziałem, że przesłania go Ziemia, a skoro cień ma kształt koła to jest to dowód na kulisty kształt Ziemi. Jeden z uczniów ripostował, że to racja tylko częściowo, bo gdyby Ziemia była walcem, to odpowiednio ustawiona rzucałaby taki sam cień. Wybroniłem się! Tylko kula w każdym położeniu ma taki sam kształt – śmieje się Szydło.

Dotychczas nakręcił osiem lekcji. Wkrótce powstaną kolejne. – Wszystko wskazuje na to, że projekt „Szkoła z TVP” będzie realizowany jeszcze przez wiele tygodni – mówi Szydło i zdradza tajniki telewizyjnej kuchni: przed wejściem na plan nauczyciele nakładają makijaż żeby się „nie świecić”. Uboga w pierwszych lekcjach scenografia studia została rozbudowana i dziś wygląda już bardzo profesjonalnie. Przyrządy niezbędne na zdalnej lekcji przynoszone są wprost ze szkoły. Zdarzają się duble. Ekipa nagrywająca lekcje jest kilkuosobowa, poza ekipą techniczną, kamerzystami, montażystami jest dziennikarz, grafik. Do udziału zaproszono również eksperta, który czuwa nad całością i zanim materiał zostanie wyemitowany recenzuje, czy wszystko jest w porządku. – Bo wpadki się zdarzają! Sam się przejęzyczyłem. Na szczęście dziennikarz nadzorujący nagrywanie to wyłapał. Gdyby chodziło o jakieś specjalistyczne rzeczy mogłoby by to nie zostać zauważone. Dlatego dobrze, że specjalista nad tym czuwa. Jestem bardzo zadowolony ze współpracy z całym zespołem TVP Lublin. Są profesjonalni, zaangażowani w projekt i bardzo sympatyczni.

Język polski

Podczas nagrywania programów niektórzy nauczyciele radzą sobie lepiej niż pozostali. To ci, którzy mieli już kontakt z telewizją. Małgorzata Sagan, nauczycielka języka polskiego z SP nr 52 im. Marii Konopnickiej w Lublinie oraz doradca Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, brała wcześniej udział w programach w TVP Lublin. Nagrywała też programy poświęcone problematyce edukacyjnej dla telewizji Trwam.

– Weszłam w projekt „Szkoła z TVP” na prośbę lubelskiego kuratora oświaty, pani Teresy Misiuk, już pod koniec marca. Na początku warunki były trudne, bo projekt ruszył w bardzo dynamicznie zmieniających się warunkach. Obecnie nagrywane lekcje mają już profesjonalną oprawę, ciekawą aranżację planu telewizyjnego, a także opiekę merytoryczną ekspertów przedmiotowych. Muszę jednak podkreślić, że wszyscy pracownicy telewizji od początku wykazywali się dużym zrozumieniem, życzliwością i służyli radą we wszystkich technicznych zagadnieniach – podkreśla polonistka i dodaje, że najtrudniejsze dla niej było stworzenie harmonogramu lekcji, który zainteresowałby jak największą liczbę uczniów.

Wybór padł na to, co dla ósmoklasistów jest najważniejsze: najpierw szybkie powtórzenie przed egzaminami z lektur obowiązkowych i gramatyki, a potem czytanie ze zrozumieniem tekstów poetyckich, umożliwiające doskonalenie umiejętności analitycznych i interpretacyjnych, co zwykle stanowi trudne wyzwanie dla nastolatków.

Małgorzata Sagan (fot. TVP)

List od ministra

– Planując zajęcia, myślę o moich uczniach i o tym, czego oni potrzebują. Zresztą oprócz uczestniczenia w projekcie „Szkoła z TVP” prowadzę nauczanie zdalne i proszę swoich ósmoklasistów o korzystanie z moich telewizyjnych lekcji – śmieje się Małgorzata Sagan. – Cieszę się, bo dzięki temu mam informacje zwrotne, jak odbierane są prowadzone przeze mnie lekcje i czy się podobają. Od koleżanek też odbieram swoiste laurki. Dotychczas negatywnych uwag nie usłyszałam. Najmilsze są jednak opinie redaktorów z TV Trwam i listy od rodziców.

– Oglądam Pani lekcje z moim synem. Żałuję, że nie miałam tak znakomitej nauczycielki jak Pani. Te lekcje to perełki – pisze jedna z mam.

Są też opinie, które chciałoby się oprawić w ramki. To imienny list od Dariusza Piontkowskiego, Ministra Edukacji Narodowej.

„Serdecznie dziękuję za włączenie się w projekt edukacyjny „Szkoła z TVP”. Wyrażam swoje ogromne uznanie dla Pani profesjonalizmu, zaangażowania oraz otwartości na nowe i niecodzienne wyzwania zawodowe. Udział w projekcie to najlepsza odpowiedź na potrzeby uczniów, rodziców oraz innych pedagogów w tym trudnym czasie. Jestem świadomy, że udział w programie wymagał odwagi, opanowania stresu, przezwyciężenia emocji. Dlatego też jeszcze raz dziękuję za włączenie się w to przedsięwzięcie. Mam nadzieję, że uczniowie w całej Polsce będą nadal mogli korzystać z Pani wiedzy i doświadczenia. „Szkoła z TVP” jest dla wielu uczniów namiastką prawdziwej szkoły, a niejednokrotnie jedynym źródłem wiedzy. Chciałbym aby ten projekt był dla pani źródłem osobistej satysfakcji oraz przyniósł poczucie dobrze spełnionego obowiązku”.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Listopadowy koncert Mieczysław Szcześniak & Krzysztof Herdzin Trio w CSK Lublin
WYWIAD

Jazz w CSK: Tu widzisz, jak powstaje muzyka

Szykujemy niespodziankę wielkiego kalibru, która – jeśli wszystko się uda – będzie wielkim wydarzeniem koncertowym o skali ogólnopolskiej – rozmowa z Wojciechem Mościbrodzkim, koordynatorem projektu Jazz w CSK.

Emocje i wzruszenia. Koncert dla seniorów w Trybunale Koronnym
MUZYKA
3 lutego 2025, 16:00

Emocje i wzruszenia. Koncert dla seniorów w Trybunale Koronnym

Trochę operetki, trochę muzyki musicalowej. Wszystko w wykonaniu uczniów Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie. I wszystko dla seniorów.

Tesla sprzedaje się w Polsce najlepiej. A minister mówi o bojkocie

Tesla sprzedaje się w Polsce najlepiej. A minister mówi o bojkocie

W 2024 Tesla utrzymała pozycję najpopularniejszej na polskim rynku marki oferującej samochody elektryczne. A dziś o bojkocie firmy Elona Muska mówi minister sportu Sławomir Nitras.

Powrót do raju
DO ZOBACZENIA
film

Powrót do raju: Słońce, śledztwa i niesprzyjające okoliczności

Spin off serialu Śmierć pod palmami zabierze widzów do Australii. Kiedy? Premiera serialu Powrót do raju już w poniedziałek, 27 stycznia.

Uczestnicy głównych obchodów przed historyczną bramą byłego KL Auschwitz II-Birkenau w Brzezince, w dniu 80. rocznicy wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau

Obchody 80. rocznicy wyzwolenia Auschwitz. Pamięć o ofiarach Zagłady

Nasze myśli powinniśmy skierować ku olbrzymiej większości, ku milionom ofiar, które nigdy nam nie powiedzą, co przeżywały, co czuły, ponieważ pochłonęła je Zagłada – mówił Ocalały Marian Turski podczas dzisiejszych uroczystości 80. rocznicy wyzwolenia Auschwitz.

Janusz Palikot przed siedzibą aresztu śledczego we Wrocławiu, który opuścił 27 stycznia

Janusz Palikot po opuszczeniu aresztu: Zwalniam celę dla Zbyszka Ziobry

Jestem człowiekiem niewinnym, zarzuty mi postawione są bezpodstawne – powiedział po wyjściu z aresztu Janusz Palikot. Były poseł opuścił wrocławski areszt śledczy po niemal czterech miesiącach; po wpłaceniu 2 mln zł kaucji. W uzbieranie tej sumy miał się zaangażować m.in. Stanisław Żmijan.

Leszek Możdżer solo w CSK
jazz
11 lutego 2025, 19:00

Leszek Możdżer solo w CSK

Leszek Możdżer to niewątpliwie jeden z najwybitniejszych i najpopularniejszych polskich muzyków jazzowych. Należy do najciekawszych zjawisk polskiego jazzu ostatnich dekad. To pianista światowej klasy, który nie boi się eksperymentować, wyróżniający się przy tym oryginalnym brzmieniem i własnym językiem muzycznym. Artysta wystąpi z koncertem solo 11 lutego (wtorek) w Centrum Spotkania Kultur.

Dzieciom takie pozytywne emocje się należą. Strażacy zjechali po ścianach szpitala
Alpiniści dla WOŚP
galeria

Dzieciom takie pozytywne emocje się należą. Strażacy zjechali po ścianach szpitala

Mali pacjenci nie spodziewali się takiego widoku za oknami: z dachu Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Lublinie zjechali strażacy.

Koszykarki AZS UMCS Lublin świętują awans do turnieju finałowego mistrzostw Polski U-19

AZS UMCS Lublin awansował do turnieju finałowego mistrzostw Polski U-19

To były trzy wspaniałe dni w hali MOSiR im. Zdzisława Niedzieli. Koszykarki AZS UMCS Lublin we wspaniałym stylu awansowały do turnieju finałowego mistrzostw Polski U-19.

Król Wielkiej Brytanii Karol III podczas spotkania w siedzibie Centrum Społeczności Żydowskiej w Krakowie
PAMIĘĆ I HISTORIA

Król Karol III w Krakowie spotkał się z ocalałymi z Holokaustu

Karol III odwiedził w poniedziałek Centrum Społeczności Żydowskiej na krakowskim Kazimierzu, gdzie spotkał się z ocalałymi z Holokaustu. Podtrzymując pamięć o potwornościach przeszłości, kształtujemy naszą przyszłość – podkreślił monarcha podczas spotkania.

Chiński dyplomata  Xu Xiaofeng z Ambasady Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce
RAPORT

Chiny też czekają na inwestycję, która złapała poślizg. Sejmik ponawia stanowisko do premiera

Inwestycja w Małaszewiczach łapie jeszcze poważniejszy poślizg, a sejmik województwa lubelskiego po raz drugi przyjmuje stanowisko w tej sprawie. Na razie wiadomo, że procedura przekształceń własnościowych spółki Cargotor przeciągnie się do końca lipca.

Ukradł butelkę spirytusu i uciekł na rowerze

Ukradł butelkę spirytusu i uciekł na rowerze

A ponieważ między jedną a drugą czynnością wypił część wspomnianej butelki, to za wykroczenia w ruchu drogowym został dodatkowo ukarany mandatami karnymi na łączną kwotę 1600 złotych.

Uniwersytecki Szpital Kliniczny nr 4 w Lublinie ma 60 lat i świętuje
ZDROWIE I MEDYCYNA
galeria

Uniwersytecki Szpital Kliniczny nr 4 w Lublinie ma 60 lat i świętuje

Tu był pierwszy w regionie tomograf komputerowy, tu był pierwszy rezonans magnetyczny. Dziś Uniwersytecki Szpital Kliniczny nr 4 w Lublinie świętował swoje 60-lecie. Odznaczono ponad 100 osób, które przyczyniły się do jego rozwoju.

Aneta Karpiuk przestała być starostą hrubieszowskim 28 grudnia 2023 roku. Została odwołana wraz z całym zarządem. W 2024 wzięła udział w wyborach samorządowych. Została wójtem gminy Trzeszczany.

Koniec wieloletniego śledztwa. Wójt Trzeszczan zasiądzie na ławie oskarżonych

Ta sprawa ciągnęła się kilka lat. Była przenoszona z prokuratury do prokuratury. Ostatecznie to śledczy z Grodziska Mazowieckiego przedstawili zarzuty, a kilka dni temu również skierowali do sądu akt oskarżenia przeciwko Anecie Karpiuk, b. staroście, obecnie wójt gminy Trzeszczany.

zdjęcie ilustracyjne

Zabójstwo ratownika w Siedlcach. Prokuratura stawia dwa zarzuty Adamowi Cz.

59-letni Adam Cz. z Siedlec będzie odpowiadał za zabójstwo ratownika medycznego z Białej Podlaskiej. Takie zarzuty postawiła mu w poniedziałek prokuratura.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium