Dwie trasy w województwie lubelskim są krytycznie niebezpieczne dla kierowców - wynika z najnowszej mapy ryzyka drogowego opracowanej przez Politechnikę Gdańską.
Lubelskie jest także jednym z trzech województw, gdzie występuje najwięcej dróg o nieakceptowanym poziomie ryzyka. Niebezpiecznie jest także w woj. świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i podkarpackim. Najbezpieczniejsze trasy występują w województwie wielkopolskim.
Oprócz dróg z Lublina do Kurowa i Lubartowa eksperci wyróżnili jeszcze pięć innych wyjątkowo ryzykownych odcinków: Warszawa – Mińsk Mazowiecki, Mińsk Mazowiecki – Kałuszyn, Wałbrzych – Świebodzice, Nowy Targ – Zakopane oraz Kielce –Wola Jachowa.
Mapę ryzyka na drogach krajowych w Polsce już po raz czwarty przygotowali naukowcy z Politechniki Gdańskiej wraz z ekspertami Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej.
Jeździmy bezpieczniej
Eksperci badali drogi w okresie 2008-2010. Według nich w porównaniu z latami 2005 - 2007 bezpieczeństwo na polskich drogach poprawiło się. Liczba wypadków spadła o 18 proc., a liczba ofiar śmiertelnych o 21 proc.
Znacząco spadła też liczba odcinków krytycznych, czyli o najwyższym ryzyku, z 44 do zaledwie 13.
– Te pozytywne zmiany są niewątpliwie efektem prowadzonych działań inwestycyjnych na polskich drogach, wprowadzania automatyzacji systemu nadzoru nad ruchem drogowym i pozytywnych zmian zachowań uczestników ruchu drogowego – informują autorzy mapy.
Więcej dróg małego ryzyka
Mapa ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce w latach 2008–2010 pokazuje, że już 11 proc. długości dróg krajowych spełnia kryteria bardzo małego i małego ryzyka przyjęte przez EuroRAP, jako poziom ryzyka akceptowanego dla podstawowej sieci dróg. Są to głównie odcinki autostrad oraz dwujezdniowych dróg ekspresowych. To o 7 proc. więcej niż w latach 2005-2007.
76 proc. długości dróg krajowych to czarne i czerwone odcinki. To 10 proc. mniej niż w latach 2005-2007.
55 proc. wszystkich wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na drogach krajowych miało miejsce na "czarnych odcinkach”. To o 16 proc. mniej niż w latach 2005-2007.
Mniej ofiar śmiertelnych
W badanym okresie (2008-2010) na drogach krajowych w Polsce miało miejsce 10,6 tys. ciężkich wypadków, w których zginęło 4,7 tys. osób i 9,3 tys. odniosło ciężkie obrażenia ciała. Koszty materialne i społeczne tych wypadków wyniosły ponad 9,5 mld zł. W stosunku do okresu 2005-2007 liczba wypadków ciężkich na drogach krajowych spadła o 18 proc., a liczba ofiar śmiertelnych o 21 proc., choć łączna droga przebyta przez pojazdy wzrosła o 6 proc.
Holendrzy mogą być dumni
Z opublikowanego w br. przez EuroRAP Europejskiego Atlasu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego atlas.eurorap.org wynika, że na 42 proc. europejskiej sieci drogowej występuje nieakceptowalny poziom ryzyka. Najwyższe ryzyko jest w Bośni i Hercegowinie, Grecji oraz Polsce. Wśród państw osiągających najlepsze standardy bezpieczeństwa jest Holandia. Aż 88 proc. tamtejszych dróg zakwalifikowano do najniższego poziomu ryzyka.
Więcej: wszystkie mapy można pobrać ze strony internetowej: www.EuroRAP.pl.