Jazda rowerem w górach to mnóstwo zabawy i przygody. Jednak przyjemność w głównej mierze zależy od wybranego jednośladu. Na co zwrócić uwagę wybierając się na rajd kolarski po górach?
Podstawą przy wyborze roweru jest oczywiście jego rozmiar. Uwagę zwraca się głównie na wielkość ramy oraz średnicę koła. Rozmiary ramy określane są najczęściej w skali od S do XL. Koła mierzone są w calach. Ich średnica to najczęściej 26, 28 czy 29 cali. W przypadku rowerów górskich najbardziej popularne wielkości kół to 26 i 29 cali. "Mniejsza średnica kół, czyli 26 cali, ułatwi pokonywanie stromych podjazdów - tłumaczy Strzeżysz.
W przypadku jazdy w dość ekstremalnych warunkach, czyli po piachu, kamieniach, błocie czy żwirze bardzo ważne są odpowiednie opony. Dzięki znacznej szerokości oraz agresywnemu bieżnikowi rower nie będzie tracił przyczepności i trudno będzie się wywrócić.
Jednym z najważniejszych elementów w rowerze górskim jest amortyzator. Najprostsze rowery pozbawione są resorów, ale warto pamiętać, że jazda na takim jednośladzie będzie najmniej przyjemna. Warto wobec tego wybrać rower z amortyzacją pojedynczą lub pełną, czyli resorami zarówno przy przednim, jak i tylnym kole.
Na przyjemne pokonywanie trudnych tras wpływa nie tylko specjalna amortyzacja, ale i materiał, z którego wykonana jest rama. Najczęściej stosowane jest aluminium, które jest bardzo lekkie. Dobrze jest jednak wiedzieć, że praktycznie nie amortyzuje wstrząsów. Szukając sprzętu, który ma posłużyć w naprawdę ekstremalnych warunkach, warto zdecydować się na ramę stalową.
Hamulce to podstawa bezpiecznej jazdy. Przede wszystkim muszą być odpowiednio wyregulowane i szybko reagować na uścisk ręki. Do wyboru są v-braki, czyli zaciski na oponie oraz hamulce tarczowe, które są skutecznie nawet podczas deszczu, gdy opona jest śliska.
Przy wyjeździe w góry warto zaopatrzyć swój rower w błotniki. Górskie szlaki nierzadko bywają pełne błota, a często po prostu płyną nimi potoki. Jadąc bez błotnika bardzo szybko można mieć całe plecy w błocie. Przy szybkiej jeździe w dół błoto lub kamienie spod opon mogą pryskać w twarz.