To już przesądzone: droga ekspresowa Kurów–Lublin–Piaski wraz z północną częścią obwodnicy Lublina będzie budowana według dobrze znanego pierwszego wariantu przebiegu tej trasy. Rozpoczęcie robót – w przyszłym roku.
– Dobrze, że jest już decyzja – mówi Grzegorz Kuzioła z miejscowości Długie w gminie Wólka. W pierwszym wariancie jego dom był do wyburzenia. W drugim – już nie.
– Procedury związane z wyborem wariantu trwały, a my żyliśmy w niepewności: inwestować dalej w swój dom, czy nie – mówi Kuzioła. – Wreszcie wszystko jest jasne, państwo moją nieruchomość wykupi.
– A ja byłem za drugim wariantem. Nawet gdybym teraz chciał sprzedać dom, to kto go zechce? – narzeka Zenon Woźniak z osiedla Borek, właściciel nieruchomości położonej w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej inwestycji.
Kłopoty z północno-wschodnią częścią obwodnicy zaczęły się w 2008 r. Zmieniły się bowiem przepisy dotyczące ochrony środowiska i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad musiała przedstawić warianty alternatywne wobec dobrze znanego przebiegu trasy.
Największe zmiany dotyczyły odcinka biegnącego przez dolinę Bystrzycy w gminie Wólka. Były protesty mieszkańców, petycje do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. To właśnie ona wydaje tzw. decyzję środowiskową wybierając jeden z dwóch zaproponowanych przez drogowców wariantów. I choć procedury jeszcze trwają, wiadomo, że RDOŚ wybrała pierwszy wariant .
– Zaraz po oficjalnym otrzymaniu decyzji o tym wyborze drogowcy rozpiszą przetargi na poszczególne części 73-kilometrowego odcinka drogi Kurów–Lublin–Piaski – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik GDDKiA w Lublinie. – Odbędzie się to prawdopodobnie na początku przyszłego roku. Przetarg potrwa ok. 6 miesięcy, kolejne 3 miesiące to zakładany czas na protesty. W trzecim kwartale 2010 r. budowa powinna trwać równocześnie na kilku odcinkach. Koszt inwestycji to 2,5 miliarda złotych.
Zbudują mosty
W sumie na 73 kilometrowym odcinku drogi powstanie w latach 2010–2013 blisko kilkadziesiąt wiaduktów w tym prawie kilometrowa estakada nad Bystrzycą Jakubowicką, 10 mostów, kilka przejazdów gospodarczych, ok. 40 km ekranów akustycznych, kilkadziesiąt różnej wielkości przejść dla zwierząt nad i pod trasą szybkiego ruchu.
Wyburzenia
Podczas prac zostanie wyburzonych 350 budynków – 135 mieszkalnych, 174 gospodarcze, 39 altan działkowych, lecznica weterynaryjna i posterunek policji.
1,7 mln zł
Tyle dostał od GDDKiA właściciel domu, budynków gospodarczych i 1,7 ha ziemi ornej za opuszczenie nieruchomości kolidującej z obwodnicą