15 nowych przegubowców trafi do bazy MPK Lublin. Spółka rozstrzygnęła przetarg na dziesięcioletnią dzierżawę autobusów. Niepewne są jednak losy zamówienia na 10 krótkich autobusów.
Klimatyzowane przegubowce dostarczy Solaris, który jako jedyny złożył ofertę miejskiemu przewoźnikowi. Również jedna firma zainteresowała się przetargiem na dzierżawę krótkich autobusów. Na ten kontrakt ochotę ma lubelski Ursus.
Problem w tym, że obie firmy zaproponowały ceny wyższe od tych, na które szykowało się Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. W tej sytuacji MPK miało miała dwa wyjścia: albo znaleźć więcej pieniędzy, albo unieważnić przetarg i ogłosić następny. W praktyce decyzję musiał podjąć prezydent pełniący rolę zgromadzenia wspólników miejskiej spółki.
Jedna decyzja już zapadła. Dodatkowe pieniądze znajdą się na przegubowce. – Braki tych autobusów przedsiębiorstwo odczuwa najbardziej – wyjaśnia Weronika Opasiak, rzecznik MPK Lublin. – Analiza finansowa wykazała, że większe korzyści ekonomiczne przyniesie zastąpienie wyeksploatowanego autobusu przegubowego nowym, niż taka sama operacja dla pojazdu jednoczłonowego.
Pierwsza partia nowych autobusów powinna dotrzeć do zajezdni przed upływem 130 dni od podpisania umowy, zaś reszta później o najwyżej 20 dni. – Oznacza to, że pierwsze przegubowe autobusy zaczną wozić lublinian na początku 2018 roku – dodaje Opasiak. Równocześnie z ulic wycofywane mają być mające już ponad 20 lat i mocno wysłużone neoplany. Ich przegubowi następcy będą mieć automaty do sprzedaży biletów przyjmujące płatności bilonem oraz kartą. – W nowych autobusach mają być też porty USB do ładowania telefonu czy tabletu oraz bramki do zliczania pasażerów.
Za dziesięcioletnią dzierżawę 15 przegubowców MPK zapłaci 31 milionów złotych. Tyle trafić ma do konsorcjum, które zawiązała produkująca autobusy spółka Solaris Bus & Coach oraz Millennium Leasing.
Niepewne są wciąż losy przetargu na dzierżawę 10 autobusów 12-metrowych. MPK nie przesądza jeszcze, czy zwiększy kwotę na tę część zamówienia, czy też rozpisze nowy przetarg. Konsorcjum spółek mLeasing i Ursus Bus za dziesięcioletnią dzierżawę 12-metrowych autobusów zażyczyło sobie 13 mln zł.
Średni wiek autobusów, którymi dysponuje MPK Lublin, to 9 lat, ale blisko jedną trzecią taboru stanowią autobusy starsze. Pomijając zabytkowego „ogórka” i zachowanego na pamiątkę Ikarusa, najstarszym autobusem MPK jest 27-letni jelcz o numerze bocznym 2113.