Ratusz wyłoży więcej pieniędzy na przebudowę skrzyżowania al. Witosa z ul. Doświadczalną oraz na budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Franczaka „Lalka” z Doświadczalną. Prace powinny się zakończyć pod koniec przyszłego roku.
W przypadku obu inwestycji miasto boleśnie zderzyło się z cenową rzeczywistością, bo chętni wykonawcy życzyli sobie znacznie więcej pieniędzy, niż miał do wydania Zarząd Dróg i Mostów.
W czwartek Rada Miasta ma zapewnić dodatkowe fundusze na obydwa skrzyżowania. Ma to pozwolić na rozstrzygnięcie przetargów i zlecenie prac projektowych oraz budowlanych.
Al. Witosa/Doświadczalna
Do tej inwestycji zabrakło miastu kilka milionów złotych. Tak duża jest różnica między kwotą zarezerwowaną przez Zarząd Dróg i Mostów (6,4 mln zł) a najtańszą z ofert złożonych w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie przebudowy: firma Strabag życzy sobie 10,8 mln zł, lubelskie KPRD chce 11,7 mln zł zapłaty.
Aby rozstrzygnąć przetarg, trzeba wyłożyć więcej pieniędzy. Jeżeli radni zgodzą się na większy wydatek. Zarząd Dróg i Mostów będzie mógł wybrać wykonawcę, który dostanie 14 miesięcy na zrealizowanie zlecenia.
Co ma się tutaj zmienić?
Plan zakłada poszerzenie al. Witosa o dodatkowe pasy do skrętu w prawo i w lewo. Natomiast ul. Doświadczalna ma dostać dodatkowe pasy dla skręcających w lewo. Przebudowana zostanie również sygnalizacja świetlna. W efekcie skręt w lewo ma być bezkolizyjny.
Na całej szerokości jezdni na przebudowywanym odcinku ma być położony nowy asfalt, nowe będzie też oświetlenie i odwodnienie, przebudowane mają być ponadto istniejące już schody. Kontrakt będzie obejmował również przebudowę istniejących chodników oraz ułożenie brakującego odcinka chodnika wzdłuż ul. Doświadczalnej między ul. Królowej Jadwigi a al. Witosa.
Miasto zamawia ponadto budowę dwukierunkowej drogi dla rowerów w ciągu Doświadczalnej od Vetterów do Jagiełły. Przebudowane mają być również cztery przystanki komunikacji miejskiej. Ich zatoki będą mieć betonową nawierzchnię. Wiaty dla pasażerów mają być zamontowane na trzech przystankach (na al. Witosa w stronę centrum i w kierunku Świdnika oraz na Doświadczalnej w stronę pętli Felin). Na przystanku dla autobusów jadących do centrum pojawić ma się też automat do sprzedaży biletów oraz wyświetlacz pokazujący najbliższe odjazdy.
Franczaka/Skalskiego
Za przebudowę skrzyżowania odpowiadają deweloperzy budujący w pobliżu bloki mieszkalne. Rolą miasta jest głównie budowa sygnalizacji świetlnej.
Pierwsza próba znalezienia wykonawcy skończyła się niepowodzeniem. Przetarg został ogłoszony w połowie lipca, stanęła do niego tylko jedna firma, lubelska spółka Eksam-Budownictwo. Spółka zgłosiła się z ceną 2 mln zł, czyli dwa razy wyższą od kwoty zarezerwowanej przez Zarząd Dróg i Mostów. Jego urzędnicy nawet byli skłonni zgodzić się na większy wydatek, czekali aż Rada Miasta zbierze się na pierwszym powakacyjnym posiedzeniu i dołoży brakującą kwotę. Problem w tym, że pierwsze posiedzenie rady zaplanowano dopiero na 8 września, a oferta firmy Eksam-Budownictwo traciła ważność już 13 sierpnia. Spółka nie zgodziła się na przedłużenie ważności swojej oferty, więc przetarg trzeba było unieważnić.
Drugi przetarg został ogłoszony pod koniec sierpnia. Zarząd Dróg i Mostów ma czekać na oferty do 15 września i jeszcze przed tą datą ma dostać z miejskiej dodatkowe pieniądze na sygnalizację.
Firma, która wygra przetarg, będzie musiała zaprojektować i zbudować sygnalizację w ciągu roku od zawarcia umowy z miastem.
Ratusz wymaga bezkolizyjnych lewoskrętów, kamery do rejestracji zdarzeń drogowych i połączenia sygnalizacji do Systemu Zarządzania Ruchem. Przy skrzyżowaniu mają również powstać dwie zatoki przystankowe dla pojazdów komunikacji miejskiej. Ich nawierzchnia ma być wykonana z betonu.
Na obu przystankach mają stanąć wiaty, na jednym z nich (w stronę centrum) będzie też wyświetlacz pokazujący godziny odjazdu autobusów oraz automat do sprzedaży biletów.