Dwupoziomowe skrzyżowanie ma powstać u zbiegu ul. Diamentowej z Krochmalną i nowym odcinkiem Trasy Zielonej. Miasto ogłosiło przetarg na zaprojektowanie nowej arterii wraz z węzłem drogowym.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
Nowa trasa będzie przedłużeniem ul. Lubelskiego Lipca ’80, która teraz kończy się skrzyżowaniem z Cukrowniczą. Dalszy odcinek trasy też będzie mieć dwie jezdnie, a na każdej znajdą się po trzy pasy ruchu, obok będą obustronne chodniki i dwukierunkowe ścieżki rowerowe. Droga będzie biec prosto do dwujezdniowej części ul. Krochmalnej, gdzie zaprojektowane ma być dwupoziomowe skrzyżowanie. Jak będzie wyglądało?
– Kierowcy jadący od Diamentowej w kierunku ul. Jana Pawła II i na odwrót będą korzystać z estakady – mówi Karol Kieliszek z Urzędu Miasta. – Taka estakada, patrząc od ul. Diamentowej, zacznie się zaraz za wiaduktem kolejowym a zakończy tuż przed mostami na Bystrzycy. Pod estakadą będzie skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną.
Światła staną też na skrzyżowaniu ul. Lubelskiego Lipca ’80 z Cukrowniczą oraz na skrzyżowaniu z ul. Włościańską, gdzie powstanie... spore rondo.
Po co aż rondo? Bo właśnie w tym miejscu ul. Lubelskiego Lipca ’80 ma się w przyszłości krzyżować z planowanym odcinkiem ul. Zana, który dochodziłby do Wrotkowskiej vis a vis Smoluchowskiego. Na nowym rondzie ma stanąć sygnalizacja świetlna.
W dokumentacji ma być uwzględniona także przebudowa ul. Przeskok, Włościańskiej i Ciepłej.
Nad nową dwupasmówką nie będzie budowana trakcja trolejbusowa. Miasto na razie nie zamierza kierować tędy żadnych linii komunikacji miejskiej. Ale spodziewając się, że w przyszłości powstaną tu nowe osiedla mieszkaniowe, miasto każe zaprojektować zatoki przystankowe dla autobusów. Mają się one znaleźć (z obu stron) przy skrzyżowaniach z Cukrowniczą, Włościańską i Betonową. Przystanki na Krochmalnej obok klubu jeździeckiego byłyby przesunięte bliżej ul. Nadbystrzyckiej.
Wszystko, o czym tu mowa, to wytyczne dla projektantów, którzy będą mieli za zadanie opracować dokumentację potrzebną do budowy nowej drogi. Koszt jej budowy wraz z przebudową skrzyżowania i wzniesieniem estakady szacowany jest na 50 do 60 milionów złotych. Miasto liczy tu na unijne dofinansowanie. – Chcemy ten projekt zrealizować w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – stwierdza Beata Krzyżanowska, rzecznik prezydenta.
Dokumentacja do budowy drogi i skrzyżowań powinna być gotowa w czerwcu 2017 r. Same prace budowlane mogłyby się zakończyć nawet w roku 2021.