W środę punktualnie o 9.00 rozpocznie się egzamin gimnazjalny 2018 z części humanistycznej. Spytaliśmy nauczycieli, o to, co się na nim pojawi. W oparciu o statystyki z poprzednich lat bardzo dokładnie określili, jakie pytania mogą się na nim pojawić. Swoje typy mają też uczniowie.
W środę przed 19483 gimnazjalistami z całego województwa lubelskiego, w tym 2944 osób z Lublina część humanistyczna egzaminu.
– Zarówno na języku polskim, jak i na historii pojawią się najprawdopodobniej tematy związane z patriotyzmem i walką o ojczyznę. Żołnierze Wyklęci, Piłsudski i Legiony to teraz bardzo modne tematy. Stawiam też na „Dziady” Mickiewicza – mówi Aleksandra, uczennica Szkoły Podstawowej nr 16 w Lublinie.
Taką samą lekturę typują nauczyciele.
– Uczniowie chcieliby żeby dłuższą formą wypowiedzi na egzaminie z języka polskiego była rozprawka, której pisanie skrupulatnie ćwiczyli. Statystyki pokazują też, że jest to najczęstsza forma wypowiedzi na egzaminie jest więc bardzo duża szansa, że tak się właśnie stanie - mówi Aneta Wawryszczuk, polonistka z SP nr 16 w Lublinie.
– Ważna będzie także umiejętność czytania ze zrozumieniem. W przypadku lektur pewników nie ma i ostatnie lata pokazują, że bywamy zaskakiwani na egzaminie, ale najczęściej pojawiała się „Zemsta”, II część „Dziadów” oraz fraszki i bajki Krasińskiego. To teksty, które regularnie i bardzo często przewijają się w arkuszach egzaminacyjnych.
W drugim dniu egzaminu przed gimnazjalistami zmagania z przedmiotami przyrodniczymi i matematyką
– Przygotowując uczniów do egzaminu zwracamy uwagę zwłaszcza na współrzędne geograficzne oraz czas na ziemi, a także ruchy ziemi: obiegowy i obrotowy – podkreśla Barbara Radomska-Kaspruk, nauczyciel geografii SP 16. – To elementy, które są nauczane w klasie I gimnazjum i dlatego w klasie III koniecznie trzeba powtórzyć, bo te tematy zawsze pojawiają się na egzaminie.
– Egzamin z matematyki jest tym, którego najbardziej boją się gimnazjaliści – przyznaje Artur Maj, matematyk z „Szesnastki”. – To, co stale pojawia się na egzaminie to zadania tekstowe, zastosowanie równań i układów równań w zadaniach tekstowych. Do tego dochodzą zadania geometryczne oparte na twierdzeniu Pitagorasa albo w bryłach, albo w figurach płaskich. Są też zadania na proste dowodzenie, czyli udowadnianie, ale nie w formie dowodu czysto matematycznego, ale raczej wykazanie pewnej własności. Bardzo często pojawiają się też zadania z zastosowania procentów.
Pedagodzy zauważyli, że na egzaminie gimnazjalnym z matematyki na 4-5 zadań otwartych średnio trzy zawierają tę właśnie problematykę.
– Największy problem dla uczniów to zadania tekstowe z procentów, szczególnie te wielokrotnie złożone – dodaje Maj. – Trzeba w nich połączyć ze sobą kilka zagadnieć, co zajmuje dużo czasu i trzeba to sobie dokładnie przemyśleć.