Emperia Holding zdecydowała, że wystawia na sprzedaż sieć swoich spółek detalicznych. Są to m.in. supermarkety Stokrotka i Delima z województwa lubelskiego. Wartość transakcji to 900 mln zł.
– To po prostu oznacza, że Emperia chce sprzedać sieć swoich sklepów temu, kto zaproponuje najwyższą cenę – wyjaśnia Robert Wolanin, dyrektor Domu Maklerskiego IDM SA w Lublinie.
Transakcja obejmie sieć supermarketów Stokrotka i Delima (184 Stokrotki w całym kraju, z czego 42 w województwie lubelskim i 8 Delim, z czego 1 w Lublinie), a także Społem Tychy (24 placówki w kraju) i Maro Markety (19 placówek w kraju).
Zdaniem zarządu Emperii ich wartość to 900 mln zł. I co najmniej tyle spółka chce otrzymać z transakcji sprzedaży. Do końca sierpnia inwestorzy mogą składać niewiążące oferty nabycia z proponowaną ceną. A zamknięcie transakcji zaplanowano na koniec marca 2012 roku.
Skąd decyzja o sprzedaży? – Notujemy bardzo duże zainteresowanie inwestorów branżowych, jak i finansowych segmentem detalicznym – mówi Artur Kawa, prezes Emperia Holding. – Naszym założeniem jest zapewnienie spółkom detalicznym możliwości dynamicznego rozwoju. Dlatego szczególną uwagę przy wyborze inwestora będziemy przykładać do potencjału oferentów oraz ich planów. Nie mamy wątpliwości, że wsparcie silnego inwestora umożliwi jeszcze bardziej dynamiczny rozwój naszych sieci supermarketów.
W Stokrotkach i Delimach w całym kraju pracuje ok. 6,3 tys. osób. Tylko w naszym województwie supermarkety tej sieci zatrudniają ok. 1,5 tys. osób. Czy pracownicy sklepów m.in. z Lublina, Chełma, Świdnika, Zamościa, Puław, Kraśnika, Białej Podlaskiej mają powody do obaw?
– Nowe miejsca pracy oraz stabilne warunki zatrudnienia będą dla nas ważnym kryterium przy ocenie składanych ofert – zapewnia prezes Kawa. I dodaje: Decyzja o wyborze nowego partnera zostanie podjęta tylko wówczas, gdy będzie bardzo atrakcyjna i ekonomicznie uzasadniona.
Czy Stokrotki, supermarkety z lubelskim rodowodem, na dobre znikną z rynku? Jeśli sieć handlową kupi inwestor finansowy, wtedy prawdopodobnie utrzymają one obecny status. – Ale bardziej prawdopodobne wydaje mi się jednak, że supermarkety kupi inwestor branżowy. A to oznacza, że zechce je włączyć do swojej sieci pod nową marką – uważa Wolanin.
Najwięksi na sprzedaż
Pod koniec 2010 roku Emperia zdecydowała się na sprzedaż grupy Tradis spółce Eurocash (za 926 mln zł). Umowa miała dojść do skutku do końca czerwca, ale spółki wciąż czekają na zgodę UOKIK. W skład Emperii wchodzi jeszcze dywizja nieruchomości, która inwestuje w supermarkety, hale cash&carry, centra dystrybucyjne i mini galerie handlowe.