Co najmniej 1,5 mln złotych wydały władze Lublina na promocję jubileuszu 700-lecia nadania praw miejskich. Najwięcej, bo 900 tys. zł kosztowało „lokowanie produktu” w filmie „Volta”. Pół miliona przeznaczono na kampanię promocyjną w ogólnopolskich mediach
O promocję miejskiego jubileuszu i związane z nią koszty dopytywał w Ratuszu miejski radny Marcin Nowak (Wspólny Lublin). – Nurtuje to również mieszkańców, a radni są od tego, żeby pytać. Szczególnie, jeśli chodzi o miejskie pieniądze – mówi Nowak, który poprosił prezydenta Lublina o pisemne wyjaśnienia w sprawie kosztów i zakresu kampanii promocyjnych.
– Jubileusz został poprzedzony ogólnopolską kampanią w mediach Ringier Axel Springer Polska o wartości 500 tys. zł, realizowaną jako zapowiedź programu obchodów 700-lecia – czytamy w odpowiedzi Krzysztofa Komorskiego, zastępcy prezydenta Lublina. – Kampania ta została zrealizowana w magazynach Newsweek, Forbes i Fakt, a także na stronach ogólnopolskich portalu Onet.
Największym z wymienionych przez Ratusz wydatków jest 900 tys. zł za umieszczenie Lublina w komedii kryminalnej „Volta” w reżyserii Juliusza Machulskiego. Taki rodzaj reklamy nazywa się z angielska „product placement”, a jako nazwa polska lansowane jest „lokowanie produktu”. Tutaj produktem było miasto i jego urodziny.
– Fabuła filmu rozgrywa się na ulicach miasta i wprost eksponuje jubileusz obchodów 700-lecia nadania Lublinowi praw miejskich – tłumaczy radnemu Komorski.
Na tym wydatki na promocję się nie kończą. 100 tys. zł kosztowała kampania billboardowa promująca sztandarowy miejski festiwal, czyli Carnaval Sztukmistrzów, którego reklamy były widoczne w Krakowie, Poznaniu, Trójmieście, Warszawie i Wrocławiu.
37 tys. zł wydano na stworzenie internetowego serwisu tematycznego www.700.lublin.eu. Natomiast na portalu Facebook uruchomiony został specjalny profil poświęcony 700-leciu nadania Lublinowi praw miejskich. – Miesięczny koszt prowadzenia profilu to 2300 zł – informuje Ratusz.
– Ogółem koszt promocji jubileuszu to około 1,5 mln zł – mówi nam Michał Karapuda, dyrektor Wydziału Kultury w Urzędzie Miasta, który nie przewiduje już na ten rok wielkich akcji promocyjnych. – Budżet całego jubileuszu to 10 mln zł, przeznaczone na ten cel na grudniowej sesji Rady Miasta.
Euro też kosztowało
80 tys. zł wydał samorząd miasta na ceremonię otwarcia młodzieżowych mistrzostw piłkarskich EURO U 21. Ratusz podkreśla, że to grosze w porównaniu z rozgłosem, który zapewniły Lublinowi doniesienia medialne o mistrzostwach. Gdyby chcieć wykupić taką reklamę, kosztowałaby ponad 56 mln zł.