Miasto szuka firmy, która ustawi parkomaty w Strefie Płatnego Parkowania i zajmie się jej obsługą, w tym sprzedażą i kontrolą biletów. Umowa z firmą świadczącą dziś te usługi wygasa z końcem marca. Nowy operator będzie zarabiać na kierowcach przez kolejne cztery lata
Chociaż większość pieniędzy z opłat za parkowanie trafia do kasy miasta, to samorząd nie zajmuje się samodzielnie obsługą strefy, tylko zleca to wynajętej firmie, oczywiście nie za darmo. Jaka część pieniędzy trafia do kasy miasta, a jaką dostaje firma?
– Wpływy z opłat w Strefie Płatnego Parkowania w pierwszym półroczu wyniosły ok. 4,63 mln zł, z czego w ramach umów ok. 1,18 mln zł zostało przekazane operatorowi strefy – informuje Grzegorz Jędrek z biura prasowego w lubelskim Ratuszu.
Rolą operatora jest m.in. prowadzenie biura obsługi interesantów, sprzedaż ogólnodostępnych abonamentów, serwisowanie parkomatów i opróżnianie ich z pieniędzy oraz sprzątanie miejsc parkingowych. Wynajęta firma zajmuje się też sprawdzaniem, czy kierowcy zapłacili za postój oraz wystawia wezwania tym, którzy nie zapłacili.
Dzisiaj operatorem strefy jest spółka City Parking Group z Grudziądza, a jej podwykonawcą jest MPK Lublin. Umowa między miastem a spółką wygaśnie z końcem marca, dlatego miasto szuka już nowego obsługującego, z którym zawrze umowę na cztery lata.
Będzie on musiał do końca marca przygotować nowe biuro obsługi i zapewnić odpowiednie systemy komputerowe. System ma np. automatycznie blokować możliwość wystawienia kary, gdy pojazd o danym numerze rejestracyjnym ma już opłacony postój.
Nowy operator ma też do końca marca dostarczyć i zamontować 150 parkomatów. Nie muszą być fabrycznie nowe, miasto dopuszcza używane, o ile zostaną odnowione przez ich producenta i nie będą starsze niż 10-letnie. Wszystko musi być przeprowadzone tak, by od 1 kwietnia strefa działała na nowych zasadach (patrz poniżej).
Nowy operator strefy zostanie wybrany w przetargu ogłoszonym w piątek przez Zarząd Dróg i Mostów. Firmy zainteresowane tym zleceniem powinniśmy poznać w pierwszej połowie stycznia, gdy urzędnicy publicznie otworzą ich oferty. Spośród ofert będą musieli wybrać najkorzystniejszą. Na jakiej podstawie?
Nie tylko cena ma być brana pod uwagę, chociaż jak zwykle będzie najważniejsza.
• Im tańsza będzie oferta, tym więcej punktów dostanie, ale maksymalnie 60.
• Kolejne punkty (maksymalnie 25) będą przyznane za deklarowany czas naprawy parkomatu, który popsuł się tak, że nie wymaga wymiany: im krótszy czas, tym lepsza ocena.
• Do 6 punktów będzie można dostać za tempo wymiany popsutego parkomatu, zaś • 9 punktów za obiecany czas naprawy innych urządzeń lub systemu komputerowego.
Stawki w podstrefie A
• pierwsza godzina: 3,90 zł
• druga godzina: 4,60 zł
• trzecia godzina: 5,50 zł
• każda następna: 3,90 zł
• bilet 24-godzinny: 25 zł
• bilet miesięczny: 220 zł
• bilet półroczny: 1 000 zł
• bilet roczny: 1 800 zł
• koperta: 1 000 zł/miesiąc
Stawki w podstrefie B
• pierwsza godzina: 2,50 zł
• druga godzina: 3 zł
• trzecia godzina: 3,60 zł
• każda następna: 2,50 zł
• bilet 24-godzinny: 20 zł
• bilet miesięczny: 180 zł
• bilet półroczny: 850 zł
• bilet roczny: 1 500 zł
• koperta: 700 zł/miesiąc
Stawki w podstrefie C
• pierwsza godzina: 2 zł
• druga godzina: 2,40 zł
• trzecia godzina: 2,80 zł
• każda następna: 2 zł
• bilet 24-godzinny: 15 zł
• bilet miesięczny: 150 zł
• bilet półroczny: 750 zł
• bilet roczny: 1 300 zł
Nowe zasady i nowe ceny
Od kwietnia Strefa Płatnego Parkowania będzie zorganizowana nieco inaczej niż do tej pory.
• Parkowanie ma obowiązywać od poniedziałku do piątku od godz. 8 do 18, czyli dłużej o godzinę dziennie niż obecnie.
• Po zajęciu miejsca kierowca będzie mieć dziesięć minut na uiszczenie opłaty.
• Strefa nie zostanie powiększona, ale nie będzie już podzielona na dwie części, tylko na trzy: najtańszą, droższą i najdroższą.
• Najwyższe stawki mają obowiązywać na tym samym obszarze, co obecnie.
• Najniższe ceny będą obowiązywać w Podstrefie C (rejon Zamojskiej, Rusałki i Wesołej), która zostanie wydzielona z istniejącej dziś tańszej części.
• Mieszkańcy strefy będą mogli kupić tańszy, roczny abonament na trzy ulice koło ich domu (zdrożeje do 150 zł), ale pod warunkiem, że w zeznaniu podatkowym PIT wpisują Lublin jako miejsce zamieszkania.
• Kierowcy aut hybrydowych przestaną być zwolnieni z opłat za postój, będą mogli kupić specjalny abonament za 80 zł miesięcznie, o ile w zeznaniu PIT podają Lublin jako miejsce zamieszkania.
• Samochody elektryczne nadal będą parkować za darmo.
• Kara za parkowanie bez biletu wzrośnie do 100 zł.
• Również 100 zł wyniesie kara za przekroczenie czasu parkowania, ale jeśli kierowca zapłaci ją w ciągu 7 dni od wezwania, zapłaci tylko 50 zł.