Czy powstanie 68-kilometrowy odcinek ekspresowej "siedemnastki" z obwodnicą Lublina? O tym dowiemy się 12 listopada w południe. – O tę budowę będziemy walczyć do upadłego – zapowiadają nasi politycy. Walkę o obwodnicę zapowiadają też Internauci.
– W przyszłym roku absolutnym priorytetem są budowy autostrad. Dlatego obawiamy się, że termin rozpoczęcia budowy naszej "ekspresówki” może być zagrożony – przyznaje Janusz Wójtowicz, dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dodaje: Budowa 68-kilometrowej drogi wraz z obwodnicą Lublina może nie zostać zakwalifikowana do priorytetowych inwestycji i jej powstanie może odsunąć się w czasie. Nie ma decyzji, ale są obawy.
– Na moje pytanie o ekspresówkę podsekretarz stanu Radosław Stępień z Ministerstwa Finansów odparł, że nie ma zagrożenia, ale też i nie ma 100-procentowej pewności. Decyzję w tej sprawie zapadną do końca listopada. Mam jednak spore wątpliwości czy realizacja nie zostanie odsunięta w czasie – mówi Jan Łopata, poseł PSL.
Dodaje, że w przyszłym roku Podkarpackie może dostać na drogi nawet kilka miliardów złotych. – A dla Lubelszczyzny trudno wykroić miliard. Nie wyobrażam sobie takiej sytuacji – stwierdza Łopata i zapowiada twardą walkę o obwodnicę.
Pierwsza bitwa w tej wojnie zacznie się 12 listopada o godz. 12 podczas oficjalnego otwarcia obwodnicy Kraśnika. Weźmie w nim udział Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury. – W tym dniu planowane jest spotkanie ministra z lubelskimi posłami i politykami. Być może minister rozwieje nasze wątpliwości – mówi Wójtowicz.
68-kilometrowy odcinek "ekspresówki”, od węzła Sielce (koło Kurowa) do obwodnicy Piask, został podzielony na 5 odcinków. Całość ma kosztować 3,5 miliarda zł. Roboty miały ruszyć w tym roku i zakończyć się do końca 2012 roku. Na podpis w Warszawie czeka umowa w sprawie budowy odcinka Piaski–Lublin.
– Ministerstwo Finansów szuka wszelkich sposobów, żeby nie zwiększyć zadłużenia kraju. Jest rekomendacja, by wstrzymać podpisywanie umów na wielkie inwestycje. Sytuacja jest poważna, ale zrobię wszystko, żeby rząd podpisał umowę. To niemożliwe żeby obwodnica Lublina nie powstała – podkreśla Stanisław Żmija, lider lubelskiej PO. Gorzko zauważa, że ta trasa już dawno powinna powstać, ale były protesty mieszkańców i inwestycja ugrzęzła na etapie przygotowań.
Udostępnij artykuł na Facebooku
Internauci walczą o drogę Lublin - Piaski
Oto treść listu:
................, dn. ..................
(miejscowość, data)
Pan
Cezary Grabarczyk
Minister Infrastruktury
Szanowny Panie Ministrze
Z dużym niepokojem, przyjąłem wypowiedź dyrektora lubelskiego oddziału GDDKiA Pana Janusza Wójtowicza sugerującą, że budowa drogi ekspresowej S12/17 utraciła finansowanie z powodu cięć budżetowych. Nie ulega wątpliwości, że ten odcinek ma absolutnie strategiczne znaczenie dla dalszego rozwoju zarówno Lublina, jak i całego naszego regionu. Niezrealizowanie tej inwestycji w najbliższym czasie oznacza dalsze marginalizowanie Lublina, największego miasta na wschód od Wisły, na tle innych miast wojewódzkich.
Budowa tego odcinka to bardzo ważny krok do poprawy komunikacji na terenie ponad półmilionowej aglomeracji Lublina. Nasze miasto leży na szlaku tranzytowym pomiędzy wschodem a zachodem Europy. Takie położenie generuje duży ruchu w kierunku wschodniej granicy. W chwili obecnej tysiące samochodów cieżarowych przejeżdża przez centrum Lublina tworząc korki i zanieczyszczając powietrze. Niedostosowanie obecnej drogi do tak dużego ruchu sprawia, że należy ona do najniebezpieczniejszych w kraju.
Kluczowe jest zapewnienie szybkiego połączenia ze stolicą kraju gdzie pracuje i uczy się duża część lokalnej społecznosci. Droga ekspresowa gwarantuje wzrost zainteresowania inwestorów naszym regionem, który mocno odczuwa brak poważnych inwestycji i miejsc pracy.
Obecnie w centralnej i zachodniej części kraju realizuje się wiele inwestycji w infrastrukturę drogową. Jest to całkowicie nieproporcjonalne do liczby nowych dróg szybkiego ruchu w Województwie Lubelskim . Budowa drogi S12/17 na docinku od Kurowa do Piask jest w chwili obecnej jedyną poważniejszą inwestycją infrastrukturalną w naszym regionie. Odebranie finansowania jest tym bardziej zaskakujące, że w grudniu zeszłego roku zostały ogłoszone przetargi na budowę.
Jako osoba, dla której los Lubelszczyzny nie jest obojętny zdecydowanie sprzeciwiam się dalszemu opóźnianiu budowy drogi ekspresowej S12/17 wraz z obwodnicą Lublina. Ta decyzja godzi w interesy gospodarcze regionu i nie pozostanie bez konsekwencji dla jego dalszego rozwoju.
Z poważaniem
……………………..
(podpis)
List można wysyłać drogą mailową do ministerstwa infrastruktury http://www.mi.gov.pl/ lub listownie na adres:
Ministerstwo Infrastruktury
ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa
ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa