Samoobsługowe stacje naprawy rowerów pojawią się na terenie Lublina. Będzie w nich ręczna pompka i zestaw narzędzi. Klucze będą zamocowane na stalowych linkach, żeby trudniej było je ukraść. W różnych punktach miasta stanie też ponad 20 pompek i barierki oddzielające chodniki od dróg dla rowerów.
W planach jest kilkanaście samoobsługowych stacji naprawczych.
– Chcemy je zamontować jeszcze w tym roku – zapowiada Maciej Lubaś z Urzędu Miasta. Większość z nich będzie kupowana za pieniądze z budżetu obywatelskiego. Lokalizacja dziesięciu z nich została w wybrana w internetowym głosowaniu.
– Zamontujemy je w miejscach, które miały największe poparcie – potwierdza Lubaś. – Wyjątkiem jest stacja przy skrzyżowaniu ul. Choiny i Elsnera. Okazało się, że 200 m dalej taki zestaw ustawił hipermarket Auchan. Uznaliśmy, że nie ma sensu dublować stacji naprawczych, więc naszą zamontujemy przy Moście Kultury.
Jeden z dziesięciu zestawów narzędzi wraz z pompką znajdzie się • w parku Jana Pawła II obok amfiteatru, a kolejny • przy zjeździe z ul. Krochmalnej na ścieżkę rowerową biegnącą wzdłuż Bystrzycy.
Pozostałe samoobsługowe stacje naprawcze znajdą się obok następujących stacji Lubelskiego Roweru Miejskiego: • przy Peowiaków obok Kołłątaja • na Moście Kultury • u zbiegu Al. Racławickich i ul. Godebskiego • obok Orfeusza • koło Zakładu Ubezpieczeń Społecznych • przy Radziszewskiego obok placu Skłodowskiej • na Felinie przy pętli oraz • przy Szaserów obok biblioteki oraz • nad Zalewem Zemborzyckim.
Kolejne dwa zestawy pojawią się koło stacji Lubelskiego Roweru Miejskiego • przy ul. Roztocze oraz • przy ul. Jantarowej. Prosiła o to Rada Dzielnicy Węglin Południowy, która przeznaczyła na to część pieniędzy zarezerwowanych w kasie miasta na wskazane przez nią wydatki. Zrobiła to także Rada Dzielnicy Czechów Północny wskazując jedno miejsce, • u zbiegu ul. Żelazowej Woli i Poturzyńskiej.
– Stacje, o które prosiły rady dzielnic zamontujemy jednocześnie z tymi finansowanymi z budżetu obywatelskiego – stwierdza Karol Kieliszek z Urzędu Miasta.
Ale to nie wszystkie udogodnienia dla rowerzystów. – Ustawimy też na ulicach dwadzieścia ręcznych pompek koło stacji roweru miejskiego – mówi Lubaś.
Również te urządzenia mają być montowane równocześnie ze stacjami naprawczymi, podobnie jak barierki oddzielające chodniki od dróg rowerowych.
Barierki staną w pobliżu przystanków komunikacji miejskiej. Mają służyć za siedziska dla czekających na autobus, ale przede wszystkim zapobiegać wchodzeniu przez pieszych przed jadące rowery, a do takich konfliktów dochodzi m.in. przy al. Tysiąclecia obok dworca autobusowego.
Tutaj mają stanąć pompki
• Al. Racławickie przy rondzie • pl. Wolności • al. Tysiąclecia przy pl. Zamkowym • Krakowskie Przedmieście przy Krótkiej • Nadbystrzycka przy Pozytywistów • Nadbystrzycka przy Politechnice • Droga Męczenników Majdanka przy Stokrotce • Zana przy akademikach • pętla przy os. Widok • Filaretów przy Radości • Czwartaków przy akademiku • Głęboka przy Uniwersytecie Przyrodniczym • Kiepury przy domu kultury • al. Piłsudskiego przy wodociągach • al. Kompozytorów Polskich przy Paganiniego • Chodźki przy Hirszfelda • Niepodległości • Gazowa przy Dworcu Głównym PKP • Kunickiego przy Oboźnej • Willowa przy Relaksowej • nad Zalewem Zemborzyckim.
Tu pojawią się barierki
Barierki oddzielające ścieżki rowerowe od chodników będą montowane koło przystanków komunikacji miejskiej: • przy Jana Pawła II obok os. Górki (w stronę Krochmalnej) • na Filaretów przy Sympatycznej (w stronę ZUS) przy Rzeckiego (z obu stron ulicy) oraz na przystanku „ZUS 01” (dla jadących w stronę ul. Jana Pawła II) • na al. Spółdzielczości Pracy obok Olimpu • na al. Tysiąclecia koło przystanku przy dworcu PKS.