W poniedziałek ma się zacząć przebudowa al. Tysiąclecia po stronie dworca PKS. Utrudnienia będą, ale ich kulminacja powinna nastąpić dopiero po dniu Wszystkich Świętych.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
Robotników można się od poniedziałku spodziewać na jezdni prowadzącej od ronda przy Zamku w kierunku ul. Lubartowskiej i Wodopojnej. Prace mają się zacząć od rozbiórki starych krawężników, a to już będzie się wiązało z zawężaniem jezdni. Najpierw usuwane będą krawężniki wzdłuż trawnika rozdzielającego obie jezdnie. Dlatego już za rondem lepiej będzie zająć pas środkowy lub prawy.
Utrudnień większych niż wspomniane należy się spodziewać już w listopadzie. Wtedy ma się powtórzyć to, co w wakacje działo się na drugiej jezdni, tej po stronie Zamku, gdzie konieczne było zamykanie poszczególnych pasów ruchu, a nawet całkowite zamknięcie jezdni na czas układania wierzchniej warstwy asfaltu.
Wymiana nawierzchni jezdni to tylko część z zaplanowanych prac. Od nowa ułożony ma być chodnik, przy którym pobiegnie asfaltowa ścieżka rowerowa poprowadzona w miejscu rozebranych już blaszanych straganów. Zlikwidowany będzie przystanek znajdujący się bliżej ronda, a wszystkie autobusy przejmie ten położony bliżej dworca. W tym celu wydłużona zostanie zatoka przystankowa, która zacznie się zaraz za skrętem w ul. Cerkiewną, czyli wjazdem na dworcowy plac manewrowy.
Kierowcy stracą jeden pas ruchu, chociaż jezdnia nie będzie zwężana. Jeden z trzech pasów ma być zarezerwowany dla pojazdów komunikacji miejskiej. To z kolei wymusi przebudowę sygnalizacji na przejściu między halą Nova a pl. Zamkowym. Światła mają tu działać tak, by autobusy mogły ruszyć wcześniej niż inne pojazdy, co ułatwi zajęcie odpowiedniego pasa ruchu kierowcom autobusów skręcających w lewo w Wodopojną.
Nowa sygnalizacja ma też uwzględniać przejazd rowerowy między ścieżkami biegnącymi po obu stronach al. Tysiąclecia. Ścieżka po stronie Zamku, między wjazdem na pl. Zamkowy i al. Unii Lubelskiej, ma być wykonana równocześnie z tą przy dworcu, która pobiegnie od ronda aż do nowej drogi zaczynającej się za skrzyżowaniem z ul. Lubartowską.
Ile potrwa ta przebudowa? Ratusz zakłada, że prace zakończą się zgodnie z planem, czyli w listopadzie, choć zaczynają się później niż planowano, bo przedłużyły się uzgodnienia dokumentacji. Inwestycja będzie kosztować 2,5 miliona złotych, jej wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów.
Ile będzie miejsca?
Między rondem a wjazdem w ul. Cerkiewną ścieżka rowerowa o szerokości 2 m ma być prowadzona obok trawnika dzielącego ją od jezdni. Do ścieżki przylegać będzie szeroki na 2,5 m chodnik. Za ul. Cerkiewną chodnik będzie prowadzony między zatoką przystankową a trzymetrowej szerokości ścieżką rowerową. Trakt dla pieszych będzie tu mieć 5 m szerokości, ale trzeba pamiętać, że jest to zarazem przystanek i część miejsca zajmą też wiaty. Za przejściem dla pieszych trasa rowerowa schudnie o metr i będzie biegła przy jezdni.