Jak zachować się w trakcie pożaru? O czym pamiętać w trakcie wypoczynku nad wodą? Jak skutecznie wezwać pomoc w razie zagrożenia? Tego mogą dowiedzieć się najmłodsi w otwartym właśnie Centrum Edukacji Przeciwpożarowej w Lublinie. Powstało ono w ramach wartej 11 mln zł modernizacji tereny Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej.
Cała inwestycja polegała na przebudowie czterech budynków komendy przy ul. Szczerbowskiego oraz zagospodarowaniu przyległych terenów. Powstały tu m.in. wielofunkcyjne boisko oraz siłownia na świeżym powietrzu.
Ok. 600 tys. zł kosztowało urządzenie i wyposażenie Centrum Edukacji Przeciwpożarowej.
– To pierwszy etap szerszego projektu Centrum Doskonalenia Bezpieczeństwa, które chcemy stworzyć dla wszystkich grup społecznych. W tej chwili przygotowaliśmy moduły głównie dla dzieci i młodzieży, które uczą, jak zachować się podczas występujących w życiu codziennym zagrożeń lub jak do nich nie dopuszczać – mówi st. bryg. Marek Fiutka, komendant miejski PSP w Lublinie.
Nowy ośrodek pozwoli na urozmaicenie dotychczasowych działań edukacyjnych podejmowanych przez lubelską komendę. Wczoraj jako pierwsi centrum odwiedzili uczniowie Szkoły Podstawowej nr 20 w Lublinie. Jakie były reakcje?
– Osoby dorosłe, które oprowadzaliśmy tu wcześniej, były zachwycone tym, co zobaczyły. Tym bardziej entuzjastycznie reagują na to młodzi odbiorcy – przyznaje komendant.
Centrum podzielone jest na 11 modułów. Aranżacja pomieszczeń pozwala zobrazować zagrożenia pożarowe, jakie występują w mieszkaniach czy obszarach leśnych. Są też strefy dotyczące bezpieczeństwa nad wodą, udzielania pierwszej pomocy, zachowania w razie wypadku drogowego czy katastrofy budowlanej. Najmłodsi mogą też dowiedzieć się m.in. jak skutecznie wezwać pomoc z razie niebezpieczeństwa.
Ścieżki edukacyjne adresowane są do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zwiedzanie trwa ok. 50-70 minut. W przyszłości planowana jest także organizacja szkoleń dla dorosłych, np. studentów pedagogiki i nauczycieli, co ma pomóc w kształceniu kadry mogącej prowadzić podobne zajęcia edukacyjne w szkołach.