Egzamin z języka angielskiego gimnazjaliści z Lubelszczyzny zdali nieco gorzej niż ich koledzy w całym kraju. Testy z języka polskiego i matematyki wypadły „porównywalnie”.
Do tegorocznego egzaminu gimnazjalnego w kwietniu podchodziło blisko 20 tysięcy gimnazjalistów z województwa lubelskiego, w tym 2944 osób z Lublina. Na wyniki musieli czekać aż do piątku. Wtedy Okręgowa Komisja Egzaminacyjna opublikowała listy. Każdy uczeń może sprawdzić, jak poszedł mu egzamin (wyniki podawane sa procentowo i na skali centylowej, a więc w porównaniu z innymi zdającymi).
Uczniowie z województwa lubelskiego zdawali średnio egzamin z języka polskiego uzyskując 69 proc. (w całej Polsce to średnio 68 proc), a z matematyki na 52 proc. (tyle samo wyniosła średnia ogólnopolska). Historia i wiedza o społeczeństwie przyniosła naszym gimnazjalistom 59 proc. (w całym kraju), a przedmioty przyrodnicze – 56 proc. (takie same były rezultaty ogólnopolskie).
- Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystania zawartych w nim informacji – czytamy w komunikacie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. - Większości gimnazjalistów nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność analizy i interpretacji źródła kartograficznego.
Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i interpretowania informacji przedstawionych za pomocą wykresów funkcji, a z biologii − umiejętnością posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu genetyki.
Znacznie słabiej gimnazjaliści opanowali w części humanistycznej egzaminu funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej, a z historii zadanie dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie na dowodzenie, które wymagało znajomości pojęcia mediany, a także samodzielnej analizy problemu i przedstawienia argumentacji matematycznej. Z geografii najwięcej uczniów źle rozwiązało zadanie dotyczące związku głównych cech klimatu Polski z czynnikami je kształtującymi.
Gorzej wypadł egzamin z języków
Z angielskiego na poziomie podstawowym gimnazjaliści z regionu otrzymali średnio 66 proc., a na poziomie rozszerzonym - 49 proc. Średnia krajowa wyniosła odpowiednio 68 i 52 proc.
Uczniowie z Lubelszczyzny na egzaminie językowym na poziomie podstawowym uzyskali średnio: z języka francuskiego – 70 proc. punktów, z języka hiszpańskiego – 70 proc. punktów, z języka niemieckiego – 52 proc. punktów, z języka rosyjskiego – 61 proc. punktów, a z języka włoskiego – 59 proc. punktów. W przypadku języka rosyjskiego, francuskiego oraz hiszpańskiego zdający najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu, a z języka niemieckiego najwyższe wyniki uzyskali za rozwiązanie zadań sprawdzających znajomość środków.
Na poziomie rozszerzonym średni wynik z języka francuskiego i hiszpańskiego wyniósł – 78 proc, z języka niemieckiego – 42 proc., z języka rosyjskiego – 48 proc., z języka włoskiego – 78 proc. punktów.
- Analiza wyników egzaminu pokazuje, że w przypadku trzech języków: angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego uczniowie lepiej opanowali umiejętności związane z rozumieniem wypowiedzi: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych niż z tworzeniem wypowiedzi – podsumowują pracownicy OKE. - W przypadku języka francuskiego i hiszpańskiego średnie wyniki za umiejętności receptywne i produktywne są bardziej wyrównane. Najsłabiej opanowaną umiejętnością jest stosowanie środków językowych.