10 kwietnia zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie budowy 100 obwodnic. Wątpliwości co do przebiegu łukowskiej trasy miały władze miasta. Ale Ministerstwo Infrastruktury odpowiada, że przebieg obwodnicy nie jest jeszcze przesądzony.
Gdy rząd ogłosił listę 100 obwodnic, burmistrz Łukowa Piotr Płudowski zajrzał do załącznika programu i trochę się zdziwił. – Według planów rządu obwodnica Łukowa ma mieć długość 3,7 km – tłumaczy Płudowski. Jego zdaniem to zbyt mało, aby połączyć drogi krajowe nr 63 i 76 biegnące przez Łuków.
Poza tym, burmistrz przypomina, że miasto w swoim planie zagospodarowania ma wytyczoną obwodnicę, której długość sięga 11 kilometrów. Droga ma swój początek od ulicy Radzyńskiej i kończy za ulicą Zimna Woda przechodząc na teren gminy Łuków.
Do 10 kwietnia trwały konsultacje społeczne tego programu i władze Łukowa wysłały swoje stanowisko. Burmistrz podkreśla, że zaproponował wydłużenie planowanej trasy z 3,7 km do co najmniej 12 km.
Z kolei starosta łukowski Dariusz Szustek (PiS) zapewnia, że żadna koncepcja przebiegu obwodnicy nie jest jeszcze przesądzona. Powołuje się na oficjalne pismo z Ministerstwa Infrastruktury.
– Jako lokalne samorządy jesteśmy zgodni, że najlepszym wariantem byłoby poprowadzenie obwodnic po wytyczonym śladzie, zgodnym z planem zagospodarowania przestrzennego miasta Łuków – zaznacza starosta. – Oczywiście, to rząd zdecyduje, który ślad będzie korzystny, również z punktu widzenia GDDKiA – podkreśla Szustek. Dostał w tej sprawie oficjalnie pismo z resortu infrastruktury, z którego wynika, że będzie kilka wariantów przebiegu trasu. A jednym z głównych wyznaczników pozostaje wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta. „Kwestia ujęcia planowego przebiegu drogi w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego jest analizowana na etapie wyborów wariantów przebiegu, natomiast nie jest ona czynnikiem przesądzającym ani zobowiązującym przy wyborze wariantu optymalnego” – stwierdza w piśmie Agnieszka Krupa, zastępca dyrektora Departamentu Dróg Publicznym w ministerstwie.
– Z pisma wynika, ze żadna koncepcja nie jest jeszcze przesądzona. Nie jest też prawdą że obwodnica będzie miała długość 3,6 km – przekonuje z kolei Szustek.
W ramach tego programu w województwie lubelskim ma powstać siedem obwodnic. W piątek, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził programy inwestycji dla obwodnic Szczebrzeszyna i Janowa Lubelskiego w ciągu drogi krajowej nr 74.