Występy kończą Adam Małysz i Justyna Kowalczyk, a na tor rusza Robert Kubica. Już w ten weekend startuje najszybszy cyrk świata. Sezon 2010 zapowiada się niezwykle emocjonująco. Nowe przepisy, nowe bolidy, nowe teamy. Wszystko nowe
Jak zatankowany autobus
Może się zdarzyć, że komuś tuż przed metą zabraknie paliwa albo będzie musiał zwolnić, aby dojechać do końca. Poza tym, zawodnicy będą startować na ciężkich bolidach, z pełnymi zbiornikami o wadze 150–160 kilogramów, a nie jak w sezonie 2009 50–60 kilogramów.
– To znacząca zmiana preferująca umiejętności płynnej i szybkiej jazdy kierowców. Ciężkie bolidy w pierwszej fazie wyścigu będą się prowadzić jak autobusy. Kierowcy, ze względu na oszczędność paliwa przed zakrętami będą musieli wcześniej dohamowywać i kontrolować zużycie paliwa. To w efekcie tylko podniesie temperaturę wyścigów, bo kibice mogę się spodziewać większej walki i większej liczby manewrów wyprzedzania na torze – mówi Waldemar Czerniak z PZM Lublin. – W tym sezonie decydujące znaczeni będą miały umiejętności kierowcy. A to jest szansa Roberta Kubicy, bo temat jazdy na jednym baku doskonale zna z kartingu.
Ciężej i częściej
Minimalna waga bolidów została zwiększona z 605 do 620 kg, z uwzględnieniem ciężaru systemu KERS. Technologia ta nadal będzie dozwolona, mimo że osiem zespołów zdecydowało się z niej nie korzystać w przyszłym sezonie.
Zmieniono także system kwalifikacji. Od tego sezonu w pierwszej i w drugiej części będzie odpadać po siedmiu kierowców ze względu na większą liczbę (12) zespołów występujących w tym sezonie. Ponadto, w ostatniej sesji zawodnicy będą mogli brać udział w bolidach zatankowanych dowolną ilością paliwa.
Lista elementów, lista gwiazd
Skończą się także wojny podjazdowe z dyfuzorami, które w minionym sezonie tak mocno odcisnęły się na rywalizacji. Została wykonana dokładna lista wszystkich elementów zastosowanych w nadwoziu. Elementy, które nadal będą różnicować osiągi bolidów, muszą uzyskać homologację na początku sezonu.
Ale i tak największe emocje będą rozpalać kierowcy. Nie dość, że większość zmieniła miejsce pracy, to pojawiły się nowe twarze. Zwłaszcza jedna doskonale znana. Na tor wraca siedmiokrotny mistrz świata Michael Schumacher. Kierowca przez wiele lat związany z Ferrari zmienił barwy klubowe i przesiadł się do Mercedes GP. W tym teamie pracuje też Ross Brawn, "twórca” ubiegłorocznego sukcesu Brawn GP.
Jak na tym tle wypada Robert Kubica i jego nowa drużyna Renault? Sporo fachowców mówi też, że może być czarnym koniem sezonu. Czy tak będzie? Przekonamy się już niebawem.
Do zobaczenia
Jak zwykle relację z wszystkich wyścigów przeprowadzi telewizja Polsat. Pierwsza relacja z kwalifikacji do GP Bahrajnu już w sobotę o godzinie 12, transmisja z wyścigu: niedziela godzina 13.
Gdzie i kiedy
GP Australii, Albert Park Cicuit, Melbourne, 28 marca
GP Malezji, Sepang International Circuit, Kuala Lumpur, 4 kwietnia
GP Chin, Shanghai International Circuit, 18 kwietnia
GP Hiszpanii, Circuit de Catalunya, Barcelona, 9 maja
GP Monako, Circuit de Monaco, 16 maja
GP Turcji, Istanbul Park, 30 maja
GP Kanady, Circuit Gilles Villeneuve, Montreal, 13 czerwca
GP Europy, Valencia Street Circuit, Walencja, 27 czerwca
GP Wielkiej Brytanii, Silverstone Circuit, 11 lipca
GP Niemiec, Hockenheimring, 25 lipca
GP Węgier, Hungaroring, Budapeszt, 1 sierpnia
GP Belgii, Circuit de Spa-Francorchamps, Spa, 29 sierpnia
GP Włoch, Autodromo Natzionale di Monza, 12 września
GP Singapuru, Marina Bay Street Circuit, Singapur, 26 września
GP Japonii, Suzuka International Racing Course, Szuka, 10 października
GP Korei Południowej, Korean International Circuit, Cholla, 24 października
GP Brazylii, Autodromo Jose Carlos Pace, 7 listopada
GP Abu Zabi, Yas Marina Circuit, 14 listopada
Nowy tor i powrót do Kanady
Tor, podobnie jak w Montrealu i Melbourne, składa się zarówno z sekcji ulicznej, jak i przygotowanej specjalnie na potrzeby wyścigu. Po rocznej przerwie do kalendarza powraca GP Kanady, rozgrywane na torze Circuit Gilles Villeneuve. Na tym torze Robert Kubica miał ciężki wypadek.
Nowy system punktacji
Ze względu na rozszerzenie stawki do 13 zespołów w tym sezonie będzie obowiązywać nowy system punktacji:
miejsce - punkty
1. - 25
2. - 20
3. - 15
4. - 10
5. - 8
6. - 6
7. - 5
8. - 3
9. - 2
10. - 1
Bolid Roberta Kubicy – R30 Renault
Bolid Roberta jest napędzany nowym silnikiem o oznaczeniu RS27 o pojemności 2400 ccm. Ośmiocylindrowy silnik w układzie V waży 95 kilogramów i kręci się do 18 000 obrotów. Zasilany jest paliwem Total, o smarowanie dbają oleje ELF.