Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

10 lutego 2012 r.
11:39
Edytuj ten wpis

Jazda na kropelce po lubelsku

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
 (Jacek Świerczyński)
(Jacek Świerczyński)

Shell Eco-Marathon ma już 28 lat. Ale ten rok jest historyczny. Politechnikę Lubelską podczas finału w Rotterdamie będą reprezentować aż trzy zespoły. To wielki sukces lubelskich studentów.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
O co chodzi w zabawie pod nazwą Shell Eco-Marathon? – Zawodnicy przejeżdżają kilka okrążeń, czyli maksymalnie 20 kilometrów, a na podstawie zużytego paliwa na tym dystansie wyliczany jest hipotetyczny zasięg przy wykorzystaniu całego litra – tłumaczy zasady rywalizacji Marek Gawroński z Shell Polska.

Im benzyna za 6 złotych nie straszna

Słowem: trzeba pojechać jak najdalej na minimalnej objętości paliwa. Wcześniej trzeba tylko zaprojektować i zbudować odpowiedni pojazdu.

– Podczas zawodów ekipy mogą startować w dwóch kategoriach: w kategorii Prototyp rywalizują pojazdy o futurystycznych kształtach; w UrbanConcept, w szranki stają bardziej konwencjonalne samochody, które swoim wyglądem przypominają pojazdy, do jakich jesteśmy już przyzwyczajeni – mówi Marek Gawroński.

Obydwie kategorie obejmują szeroki zakres różnych typów paliwa, od oleju napędowego przez benzynę po paliwa alternatywne, takie jak etanol, GTL (gas-to-liquid), wodór, energia słoneczna, czy biopaliwa.

Aż trzy ekipy

Politechnika Lubelska od dwóch lat wystawia zespoły w Shell Eco-Marathon. Jednak w tym roku lubelską uczelnię będą reprezentować aż trzy zespoły studentów:
Team High Octane
Elvic Team
(obie z Wydziału Mechanicznego)
Eco Zone 505
(z Koła Naukowego Inżynierii Materiałowej)

Każdy z tych pojazdów jest inny, zasilany innym paliwem.
– W ramach Eco Zone 505 pracujemy nad Cetanem, czyli ultra lekkim pojazdem napędzanym małym silnikiem Diesla. Mamy już zawieszenie i układ kierowniczy. A czekamy na silnik, aby go zabudować w samochodzie – wyjaśnia Michał Sapielak, student PL, członek Eco Zone 505. Ludzie z Elvic Team konstruują pojazd elektryczny z 400-watowym silnikiem. Oba te zespoły są na etapie konstrukcji pojazdów. Nie mają zbyt wiele czasu, bo Shell Eco-Marathon już w dniach 17–19 maja.

50 kilogramów

Najbardziej zaawansowany jest Team High Octane. Siedmioro młodych ludzi, w tym jedyna dziewczyna – Małgorzata Jankowska – pracuje nad pojazdem napędzanym silnikiem z… kosiarki.

– Mamy już nadwozie, które odziedziczyliśmy po poprzedniej ekipie THO. Już prawie mamy dopracowany układ kierowniczy i hamulcowy Teraz czekamy na silnik. I będziemy gotowi do testów drogowych – mówi Łukasz Przybysz, z siedmioosobowego zespołu THO. – Zakładamy, że odległość, którą pokonamy na jednym litrze paliwa wyniesie ponad 200 km. W przyszłym sezonie planujemy zmodyfikować cały pojazd, by zbliżyć się do rekordu drużyny z Warszawy, która ma większe doświadczenie niż my.

Lubelskie teamy bardzo poważnie podchodzą do występu w Rotterdamie. – Liczy się waga. Nasze auto, już z silnikiem, będzie ważyć około 15-17 kilogramów. Za kierownicą posadzimy najlżejszego z nas, aby przekroczyć minimalną wymaganą przez organizatora wagę, czyli 50 kilogramów. Według naszych obliczeń na jednym litrze benzyny możemy przejechać, jak myślę, dobrych kilkaset kilometrów – dodaje Łukasz Przybysz.

Na ulicy, nie na torze

Studenci w pocie czoła pracują nad swoimi pojazdami. Dzielą czas między wykłady, ćwiczenia i pracę nad eco-pojazdami. Wszystkie zespoły czekają na wiosnę, aby zacząć testy drogowe aut przyszłości i treningi kierowców, bo w tym roku rywalizacja rozegra się na prawdziwych ulicach, a nie torze wyścigowym.

Niestety, wszystkie lubelskie grupy cierpią na brak funduszy. Młodzi adepci mechaniki wciąż szukają sponsorów. – Shell zapewnia nam wszystko, ale na miejscu; w Rotterdamie. Do Holandii trzeba przejechać i dlatego potrzebujemy wsparcia. Szukamy firm czy osób, które by nas wspomogły w kwestiach logistyki. Oczywiście chcielibyśmy pojechać do Rotteradmu całym zespołem, ale jak nie starczy środków, to wystawimy tyko kierowcę, mechanika i PR managera – dodaje Łukasz Przybysz.

Wielki sukces

Już samo zakwalifikowanie się do turnieju jest wielkim sukcesem.

– Polskie drużyny startują od 2006 roku, a od 2010 roku mamy przedstawiciela Politechniki Lubelskiej. Studenci warszawscy mają na swoim koncie rekord Polski. Ich prototyp w ubiegłym roku przejechał ponad 650 kilometrów na 1 litrze, a drugi zespół z Warszawy zajął 3 miejsce w kategorii pojazdów miejskich wśród całej stawki konkurentów, osiągając dystans 300 kilometrów – mówi Marek Gawroński z Shell Polska.

W tym roku po raz pierwszy rywalizacja rozegra się na specjalnie zaprojektowanym torze biegnącym ulicami Rotterdamu. Do ekowyścigu w Holandii zgłosiło się 227 drużyn z 24 krajów. By efektywnie zmierzyć się z pięcioma zakrętami pod kątem 90 stopni, uczestnicy będą musieli polegać nie tylko na skonstruowanych przez siebie pojazdach, ale również na swoich umiejętnościach w pokonywaniu zakrętów czy przyspieszaniu.

Ile można przejechać na litrze

Dotychczasowe zawody Shell Eco-Marathon odbywały się na torach, co pozwalało na osiąganie niewiarygodnych wyników. W ubiegłym roku francuski zespół z Politechniki w Nantes ustanowił wyśrubowany rekord w pojeździe napędzanym wodorem – 4896 kilometrów na ekwiwalencie 1 litra paliwa!

Politechnika Lubelska na razie jest bez sukcesów. Ale pamiętajmy, że są to tylko dwa lata występów. Oby zdobyte doświadczenia zaowocowały dobrym wynikiem już w Rotterdamie.

Silna reprezentacja Polski

W tegorocznej edycji Shell Eco-Marathon, Polskę reprezentować będzie aż 8 zespołów:
SKAP 1 – Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej,
SiMR Team – Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej,
Team High Octane – Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej,
Mietek Team – Wydział Mechaniczny Politechniki Gdańskiej,
Elvic Team – Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej,
Smart Power – Wydział Mechaniczno Technologiczny Politechniki Śląskiej,
GP Syrena – Politechnika Gdańska,
Eco Zone 505 - Koło Naukowe Inżynierii Materiałowej, Politechnika Lubelska.

Pozostałe informacje

Zielony zakątek to niewielka przestrzeń na patio w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2

Tego jeszcze nie było. Powstał pierwszy w mieście ogród społeczny

Nie jest duży, ale cieszy. Mowa o "Zielonym zakątku" czyli pierwszym w Lublinie ogrodzie społecznym.

Konfederacja krytycznie o decyzji rady miasta. "Smutny obrazek i jeszcze bardziej smutne wnioski"

Konfederacja krytycznie o decyzji rady miasta. "Smutny obrazek i jeszcze bardziej smutne wnioski"

Nie trzeba było długo czekać na odpowiedź Konfederacji na decyzję radnych Zamościa, którzy we wtorek na sesji uchylili swoją uchwałę sprzed dwóch tygodni "w sprawie wyrażenia stanowiska w zakresie podjęcia działań zmierzających do zatrzymania napływu nielegalnych imigrantów i lokowania ich w województwie lubelskim". Głos prawicowej partii jest, jak można się domyślić, krytyczny.

To niewielka inwestycja, ale ważna dla mieszkańców wioski. W Jacni (gm. Adamów) oficjalnie oddano do użytku pieszą kładkę nad rzeką Jacynką.
galeria

Mała rzecz, a cieszy. Kładka nad Jacynką otwarta

To niewielka inwestycja, ale ważna dla mieszkańców wioski. W Jacni (gm. Adamów) oficjalnie oddano do użytku pieszą kładkę nad rzeką Jacynką.

Żonkile były rozdawane po drodze
galeria

"Marsz żonkili” w Lublinie. Ta inicjatywa uwrażliwia na nadzieję

Po raz kolejny przez centrum Lublina przeszedł marsz Hospicjum Dobrego Samarytanina w ramach akcji „Hospicyjne Pola Nadziei”. Idea tego wydarzenia „zakiełkowała” na świecie w 1997 roku, na polski grunt została przeszczepiona w roku 2003.

EDUBUS ruszył w trasę. Lubelskie uczelnie razem promują naukę
galeria

EDUBUS ruszył w trasę. Lubelskie uczelnie razem promują naukę

W Lublinie wystartował projekt EDUBUS. To mobilne laboratorium edukacyjne, które ma zachęcać młodzież z regionu do studiowania na lubelskich uczelniach. Za inicjatywą stoi Związek Uczelni Lubelskich oraz miasto.

Prawie jak w domu. Wielkanocne śniadanie u Brata Alberta
ZDJĘCIA
galeria

Prawie jak w domu. Wielkanocne śniadanie u Brata Alberta

Pan Piotr czeka na to spotkanie przez kilka miesięcy. Podobnie jak ponad 300 innych osób był dzisiaj gościem na śniadaniu wielkanocnym u Brata Alberta w Lublinie. Takie wspólne posiłki przed świętami to już tradycja w wielu miejscach naszego regionu.

Jajeczko u marszałka. Była modlitwa, życzenia i wielu gości
ZDJĘCIA
galeria

Jajeczko u marszałka. Była modlitwa, życzenia i wielu gości

W Lubelskim Centrum Konferencyjnym odbyło się uroczyste spotkanie wielkanocne Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego. Marszałek Jarosław Stawiarski wraz z zaproszonymi gośćmi złożył życzenia świąteczne oraz przypomniał o nadziei, jaką niesie ze sobą zmartwychwstanie Chrystusa.

Rywalizacja PGE MKS FunFloor Lublin i KGHM MKS Zagłębie Lubin zawsze generuje olbrzymie emocje

PGE MKS FunFloor kontra Zagłębie. Tylko wygrana daje nadzieję na złoto

W czwartek w hali Globus dojdzie do kolejnej odsłony świętej wojny pomiędzy PGE MKS FunFloor Lublin i KGHM MKS Zagłębie Lubin

Piotr Łachno zmarł nagle 17 kwietnia 2024 roku. Stało się to w schronisku dla bezdomnych zwierząt w Zamościu, w którym przez wiele lat pracował

Jutro pierwsza rocznica śmierci. Motocykliści uczczą pamięć przyjaciela

W czwartek minie dokładnie rok od śmierci Piotra Łachno, wieloletniego szefa schroniska dla bezdomnych zwierząt w Zamościu. Tę rocznicę postanowili uczcić jego znajomi, koledzy i przyjaciele z Zamojskiej Grupy Motocyklowej, z którą był związany.

Człowiek bez ręki, duszące się niemowlę... Trudne zadania na zawodach z pierwszej pomocy
galeria

Człowiek bez ręki, duszące się niemowlę... Trudne zadania na zawodach z pierwszej pomocy

Przed skomplikowanymi i wymagającymi konkurencjami stanęli uczestnicy XXXI Mistrzostw Pierwszej Pomocy PCK zorganizowanych przez Akademię Zamojską. Najlepszymi „medykami” okazali się uczniowie ZSP nr 3 czyli „Elektryka”.

Zarzuty i areszt dla wuefisty. Chodzi o „przestępstwo przeciwko wolności seksualnej”

Zarzuty i areszt dla wuefisty. Chodzi o „przestępstwo przeciwko wolności seksualnej”

We wtorek nauczyciel usłyszał zarzuty, a w środę sąd zdecydował, że materiał dowodowy jest wystarczający do tego, by tymczasowo aresztować mężczyznę. Śledztwo w sprawie przestępstw, jakich wuefista miał się dopuścić wobec uczennicy, trwa.

Wisła Puławy w czwartek zagra u siebie ze Skrą Częstochowa. Czy będzie domowe przełamanie?

Wisła Puławy w czwartek zagra u siebie ze Skrą Częstochowa. Czy będzie domowe przełamanie?

Po okazałym, ale dość zaskakującym wyjazdowym zwycięstwie, ze Świtem Szczecin Wisła Puławy wraca na swój stadion. W czwartek o godzinie 16 Duma Powiśla zagra ze Skrą Częstochowa i chcąc myśleć o utrzymaniu się w Betclic II Lidze musi to spotkanie wygrać

Schron przy MPK w Lublinie
Zdjęcia
galeria

Przez 30 lat nikt tego nie robił. Lubelskie ma zbyt mało schronów

Inwentaryzacja schronów w województwie lubelskim trwa. Ruszają też szkolenia. A wkrótce zaczną się inwestycje i zakupy. To wszystko podyktowane jest nowymi przepisami.

Nietypowa kryjówka kawki. Na pomoc ruszyła Straż Miejska

Nietypowa kryjówka kawki. Na pomoc ruszyła Straż Miejska

Kolejna nietypowa akcja Straży Miejskiej w Świdniku. Trzeba było pomóc uwięzionemu ptakowi.

zdjęcie ilustracyjne

Z Bugu wyłowiono dwa ciała. To mogli być imigranci

Policja ustala tożsamość i przyczynę śmierci dwóch mężczyzn wyłowionych z Bugu. Straż graniczna nie wyklucza, że to zwłoki migrantów, którzy próbowali dostać się z Białorusi do Polski.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium