Czy chcemy, czy nie, ABS jest już na wyposażeniu większości samochodów. W sytuacjach trudnych często skutecznie może nas uratować z opresji. Trzeba tylko umiejętnie go używać.
Dopiero jednak rozwój elektroniki umożliwił zastosowanie systemu na szeroką skalę. I tak w 1978 roku Bosch, jako pierwsze przedsiębiorstwo na świecie, wprowadził do produkcji seryjnej system ABS.
Jak każde urządzenie, tak i ABS, wymaga odpowiedniej techniki obsługi
-Hamując z ABS w sytuacjach awaryjnych zawsze musimy naciskać pedał hamulca, do oporu, z maksymalna siłą. Jeżeli na torze jazdy znajduje się przeszkoda, to starajmy się ją ominąć, kręcąc z wyczuciem kierownicą - mówi Arkadiusz Kalita, policjant w Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie.
- Nigdy, ale to nigdy, nawet widząc, że już nie uda się uniknąć uderzenia lub wjazdu do rowu, nie wolno puścić hamulca. Do samego końca starajmy się wytracić prędkość, aby zminimalizować skutki uderzenia do minimum - dodaje Kalita.
Unikajmy dziur, bo ABS na złej nawierzchni może "zgłupieć”. - Jeżeli możemy, to zacznijmy manewr hamowania po przejechaniu dziury, o ile oczywiście mamy wystarczającą ilość miejsca - dodaje Kalita.
Nie wolno też zwracać uwagi na klekot podczas hamowania. Jest to oznaka prawidłowego działania systemu, a nie awarii hamulców. - Jeżeli ktoś nie jeździł wcześniej z ABS, to powinien poćwiczyć na placu, aby w sytuacji awaryjnej nie przestraszył się, jednocześnie odpuszczając pedał hamulca - dodaje Kalita.
Jak działa ABS?
W oparciu o te dane zawory magnetyczne w jednostce hydraulicznej zamykają lub otwierają dolot do hamulców poszczególnych kół. Pompa przetłaczająca gwarantuje wystarczającą ilość płynu hamulcowego pomiędzy pedałem hamulca a agregatem hydraulicznym, nawet w przypadku dłużej trwających cyklów regulacyjnych.
Jeżeli któremuś z kół grozi zablokowanie w trakcie zbyt silnego hamowania, system redukuje ciśnienie hamowania tylko w tym jednym kole, do momentu ustania tendencji blokującej. Jeśli koło ponownie obraca się swobodnie, ciśnienie znów zostaje podwyższone.
To podwyższanie i zmniejszanie ciśnienia kontynuowane jest do chwili, gdy kierowca zmniejszy siłę nacisku na hamulec lub gdy zniknie zagrożenie zablokowaniem kół, np. w sytuacji, gdy zwiększy się przyczepność kół do nawierzchni. Praca pompy przetłaczającej płyn hamulcowy jest zauważalna po charakterystycznym pulsowaniu pedału hamulca.