Minivany – bardzo bezpieczne
EuroNCAP przyznała maksymalną ocenę 5 gwiazdek modelowi espace IV. Wcześniej ocenę taką uzyskały: laguna II w 2001 roku, a w ubiegłym mégane II i vel satis. Espace IV uzyskał 35,11 na 37 możliwych punktów, co jest najlepszym wynikiem wśród wszystkich, kiedykolwiek testowanych przez tę instytucję samochodów. W ten sposób espace IV okazuje się najbezpieczniejszym pojazdem jednobryłowym na rynku. Już w tym roku 5 gwiazdek otrzymały także pojazdy jednobryłowe tworzone wspólnie przez koncern PSA i Fiata – czyli peugeot 807, citroën C8, fiat ullysse i lancia phedra.
Wciąż Renault
W klasyfikacji najbezpieczniejszych samochodów na rynku drugą najlepszą w kolejności ocenę po espace IV uzyskała laguna II. Po przetestowaniu skuteczności działania sygnału dźwiękowego przypominającego o zapięciu pasa, w który model ten jest wyposażony od lipca 2001, EuroNCAP przyznał mu dodatkowy punkt. Dzięki wynikowi 34,11 na 37 punktów laguna II odzyskała tytuł „najbezpieczniejszego samochodu w swoim segmencie (D)”, który odebrała jej toyota avensis w maju 2003, też dysponująca 5 gwiazdkami, i potwierdzająca ten wynik w obecnym teście. Sygnał ostrzegawczy sygnalizujący niezapięty pas wchodzi obecnie w wyposażenie seryjne wszystkich nowych modeli Renault. System ten ma duże znaczenie, jako że gdyby odpowiednio wcześnie zwrócić uwagę kierowcy na konieczność zapięcia pasa, to w samej Francji co roku można by uratować 1200 ofiar wypadków.
Do grona 5-gwiazdkowców dołączyli jednocześnie kolejni producenci. Wśród samochodów klasy wyższej – executive zjawił się saab 9-5 jako drugi pojazd tej marki w rodzinie najlepszych z najlepszych po saabie 9-3, co nikogo nie zaskakuje.
Do pięciogwiazdkowej grupy terenowych pojazdów klasy SUV (Sports Utility Vehicle) dołączył model bmw X5 z 33 punktami, pobity jednak przez głównego rywala czyli volvo XC90 jednym całym punktem, a to bardzo dużo w rankingu i o wiele bliżej ideału. Poza tym Szwedzi zadbali w wyższym stopniu niż Niemcy o bezpieczeństwo pieszych w sytuacji, gdyby doszło do uderzenia przechodnia przez pojazd. Otrzymali za to dwie gwiazdki, z uwagą, że Volvo stać na więcej.
Piesi też brani pod uwagę
Rekordzistą na tym polu jest vw touran, który wprawdzie otrzymał 4 gwiazdki w grupie małych minivanów, ale oceniany pod kątem bezpieczeństwa pieszych – aż trzy na 4 możliwe, zbliżając się do rekordu hondy civic sprzed dwóch lat.
Dodajmy, że wszystkie te oceny – także najlepsze – wynikają z bardziej rygorystycznych kryteriów testów jakie EuroNCAP wprowadziło od stycznia tego roku.