Polonez jest w dalszym ciągu królem polskich dróg. Wbrew pozorom jest jednym z głównych graczy na rynku samochodów używanych. Niski koszt zakupu, tanie części zamienne, nieskomplikowana konstrukcja oraz spora odporność na polskie dziury, to główne zalety tego samochodu.
Polonez to najtańszy w swojej klasie samochód. Dotyczy to zarówno rynku pierwotne jak i wtórnego. Każdy, kto chce kupić używanego poloneza, nie będzie miał z tym najmniejszych trudności. Można wybierać w rocznikach, przebiegach, kolorach, wyposażeniach, cenie itd., bowiem mnogość oferty na rynku wtórnym jest przeogromna. Trzeba jednak liczyć się z tym, że spadek wartości poloneza jest bardzo duży.
Na polonezy narzekania są powszechne. Mówi się, że są awaryjne, paliwożerne, przestarzałe. To jest prawda. Polonez to także solidny, tani, wytrzymały i dosyć obszerny samochód. Dwulatka, w dobrym stanie technicznym można kupić już od 14 do 15 tysięcy złotych. Nie jest to zatem wygórowana kwota za liczący blisko 4,4 metra długości samochód. Niewątpliwie jednak czas poloneza kończy się. Z pewnością model ten już niedługo nie będzie produkowany, a być może zakończy swój żywot razem z fabryką Daewoo-FSO.
Obecnie polonez dostępny jest w trzech wersjach nadwozia: sedan, hatchback i kombi. Jest to sprawdzona konstrukcja, pozbawiona większości wad poprzedników. Należy dodać, że po wejściu Daewoo jakość polonezów znacznie poprawiła się. Jednak przed kupnem używanego poloneza radzimy dobrze sprawdzić upatrzony samochód, najlepiej w autoryzowanej stacji obsługi.
Na które elementy warto zwrócić uwagę przed kupnem używanego samochodu?
Polonez niestety, nie jest samochodem zbyt odpornym na rdzę. Przed kupnem używanego modelu trzeba dokładnie przyjrzeć się całej karoserii. Szczególną uwagę należy zwrócić na poszycia drzwi w dolnej części, progi, łączenia blach w tylnej części, przednie słupki, pas przedni, ścianę tylną. Podłoga, gdy była właściwie zabezpieczona nie powinna sprawiać kłopotów.
Podwozie:
Tutaj należy sprawdzić układ kierowniczy, szczególnie końcówki drążków. Warto zwrócić uwagę
na przeguby wahaczy, amortyzatory, ogumienie. Koniecznie też należy odbyć jazdę próbną, wsłuchując się w pracę tylnego mostu. Jest to bardzo zawodny element tego modelu. Gdy przy 90 km/h zaczyna wyć, wówczas jest to oznaka, że most niedługo trzeba będzie poddać reperacji.
Silnik:
Dużą uwagę musimy zwrócić na przebieg auta. Głośna praca silnika, przedmuchy ze skrzyni korbowej, wycieki oleju, to wszystko świadczy o nie najlepszej kondycji jednostki napędowej.
Zasada jest jednak taka. Każdy używany polonez przed kupnem powinien przejść szczegółową kontrolę w autoryzowanej stacji serwisowej. Za niewielką kwotę mechanik, przy użyciu specjalistycznego sprzętu, dokładnie określi stan techniczny samochodu
Polonez – podstawowe wymiary i dane
w wersji podstawowej: 1598 ccm, R4 ustawiony wzdłużnie z przodu, moc max: 78 do 84 KM przy 5000 obr./min w zależności od rodzaju zasilania; silnik 1498 ccm DOHC – 106 KM przy 6000 obr./min; silnik Diesla 1900 ccm – 68 KM. Napęd: na koła tylne. Skrzynia przekładniowa 5-biegowa, manualna. Hamulce: przód – tarcze, tył – bębny. Wymiary (długość/szerokośc/wysokość): 4369/1650/1420 mm, (wersja sedan jest identyczna). Pojemność bagażnika (rozłożone siedzenia): 300 (860) litrów; wersja sedan: 360 (820) litrów. Pojemność zbiornika paliwa: 45 litrów.
Osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 19,0 sekund (12,5 sek. silnik 1,4 16V). V max:150 km/h (155 km/h). Średnie zużycie paliwa (90 km/h, 120 km/h, cykl miejski): 6,4/8,7/10,7 litra/100km; (6,6/8,9/11,1 – wersja atu).