Nissan micra, kompaktowy samochód Nissana, jest jedną z najbardziej udanych konstrukcji tej firmy. Niewielka, ale jakże praktyczna micra poddawana była kolejnym modyfikacjom. Auto kilka lat temu poddane fazie ma polepszone osiągi, dzięki nowemu silnikowi 1,4 litra, usprawniony układ hamulcowy i zmodyfikowaną bezstopniową skrzynię biegów CVT.
Micra posiada szereg cech charakterystycznych dla dużych samochodów – dzięki temu odpowiada gustom szerokiej rzeszy klientów, począwszy od młodych, pracujących właścicieli firm do osób starszych, małżeństw na emeryturze czy rencie, nie posiadających dzieci na swoim utrzymaniu. Poważniejsze zmiany micra przeszła w 1998 roku. Dwa lata temu poddano ją drobnemu liftingowi.
Najnowsze wersje wyposażenia modelu są teraz określane przez nazwę, a nie przez litery. Tak więc dostępne są trzy opcje: Comfort, Comfort Plus, Comfort High. W ten sposób każdy klient znajdzie dla siebie odpowiednią wersję, zgodnie ze swoimi upodobaniami.
Micra oferowana jest teraz z dwoma silnikami: bardzo ekonomicznym 1-litrowym silnikiem benzynowym oraz nowym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1,4 l. W poprzednim modelu był to silnik 1,3 litra. Nowy silnik oferuje zwiększoną moc, większą elastyczność, ale także zapewnia niskie zużycie paliwa i zredukowaną emisję spalin.
Poprzedni 1,3 l silnik CG13 został zastąpiony przez nowy, bardziej ekonomiczny silnik o pojemności 1,4 l CGA3, o większej mocy. Tak jak poprzednio, jest to silnik kompaktowy z wtryskiem wielopunktowym, cztero-cylindrowy, 16-zaworowy z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, którą wykonano ze stopu aluminium. Pojemność skokową zwiększono z 1275 ccm do 1348 ccm poprzez zwiększenie średnicy cylindra i skoku tłoka.
Symbol CG silnika, jak poprzednio, jest skrótem od „Clean and Green” (czysty i zielony).
W najnowszej micrze zastosowano bezrozdzielaczowy system zapłonu, układ sterowania Bosch Motronic 4.6, a wtrysk paliwa jest sterowany układem Bosch EV6. Tarcie wewnętrzne zostało zredukowane przez zmiany pierścieni tłokowych oraz przez dokładniejsze wykończenie powierzchni wału korbowego. Moc maksymalna została zwiększona z 75,8 do 82,9 KM. Maksymalny moment obrotowy został zwiększony ze 103 Nm przy 4000 obr./min do 108 Nm przy tylko 2800 obr./min – i oprócz zwiększenia wartości maksymalnej przy mniejszej prędkości obrotowej silnika, wartość momentu została wyrównana w całym zakresie prędkości. Dzięki temu nowy silnik jest bardziej elastyczny i ma lepsze osiągi, a jednocześnie średnie zużycie paliwa zostało zmniejszone z 6,6 do 6,1 l/100km.
Najbardziej popularnym silnikiem pozostaje silnik benzynowy o pojemności 1,0 l z wielopunktowym wtryskiem paliwa, czterocylindrowy, 16-zaworowy, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy. Przy pojemności skokowej 998 ccm ma moc 60 KM przy 6000 obr./min, moment obrotowy 80 Nm przy 4000 obr./min. 1,0-litrowa micra z manualną skrzynią biegów ma wiodące w swojej klasie średnie zużycie paliwa wynoszące 5,6 l / 100 km.
Micra z silnikiem 1,0 l osiąga prędkość maksymalną 150 km/h, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 15,5 sekundy, a średnie zużycie paliwa wynosi 5,6 l/100 km.
Elementy, na które warto zwrócić uwagę przy kupnie używanej micry:
Z rdzą w przypadku micry nie ma kłopotów. O ile auto nie przeszło źle wykonanej naprawy blacharskiej, wówczas typowych wad nie znajdziemy. Proponujemy zatem wykonanie rutynowych oględzin nadwozia.
Zawieszenie
Zawieszenie to także mocny punkt micry. Luzów można szukać przy łączniku tylnego drążka stabilizatora. Po około 150 tysiącach przebiegu mogą być wybite poduszki tylnej części mocowania przedniego wahacza.
Silnik
Należy posłuchać przy rozgrzanym silniku rozrządu. Jeżeli jest za głośny, wówczas należy się liczyć z kosztami wymiany łańcucha. Producent przewiduje, że wymiana rozrządu powinna nastąpić po przebiegu 200–250 tys. kilometrów. Wycieku oleju można szukać przy skrzyni biegów w przypadku samochodów starszych. Nieszczelności występują przy czujnikach położenia neutralnego oraz biegu wstecznego. Koszt usunięcia tej nieszczelności to 120–130 złotych.
Układ hamulcowy
Przy dokonywaniu obsługi według przebiegów przewidzianych przez producenta układ hamulcowy działa bez awarii. Jednak brak terminowego serwisu może spowodować wycieki płynu w cylinderkach tylnych hamulców.