Co mogą zrobić klienci salonów czy komisów samochodowych, którzy po zakupieniu pojazdów odkrywają w nich jakieś wady. W kodeksie cywilnym ujęto dwa rodzaje praw klienta zabezpieczające go przed taki zdarzeniami. Jest to gwarancja i rękojmia.
W przypadku wymiany wadliwego elementu czas gwarancji liczy się od momentu wymiany, ale dotyczy tylko tego elementu. Inaczej rzecz ma się z wymianą części istotnej (np. nadwozie czy silnik) gwarancja mechaniczna na pojazd liczy się od początku. Przy naprawach trwających dłuższy czas, gwarancja powinna być przedłużona o okres przebywania pojazdu w serwisie. Przy korzystaniu z gwarancji trzeba pamiętać o tym, że to sprzedawca decyduje o zakresie, czasie i sposobie rozwiązania problemu.
Szersze uprawnienia kupującemu samochody daje rękojmia, ponieważ dotyczy nie tylko wad fizycznych, ale również wad prawnych (np. zastaw bankowy, współwłasność). W przypadku wad fizycznych możemy powołać się na rękojmię gdy pojazd posiada wadę, która nie pozwala go eksploatować zgodnie z przeznaczeniem lub wpływa na spadek jego jakości. Oczywiście sprzedawca nie odpowiada za wady, gdy poinformował o nich kupującego przed zawarciem umowy kupna-sprzedaży. Nie obejmuje to wad ukrytych, istniejących wcześniej, a wynikłych w czasie późniejszej eksploatacji. Kupujący decydując się na rękojmię ma do wyboru różne rozwiązania. Może odstąpić od podpisanej umowy i po oddaniu wadliwego pojazdu domagać się zwrotu wpłaconych za niego pieniędzy, doliczając dodatkowo współczynnik dla realnego wzrostu inflacji. Chyba że gwarant dokona natychmiastowej i skutecznej naprawy zepsutego elementu lub wymieni na pojazd inny, wolny od wad. W przypadku napraw i to należy podkreślić, muszą być one nieskuteczne, to znaczy nie usuwać zgłaszanego problemu, a jest on istotny np. dla bezpiecznego użytkowania pojazdu. Gdy nie zależy nabywcy na wymianie pojazdu, może on wystąpić o obniżenie ceny pojazdu adekwatnie do stopnia kosztów koniecznej naprawy lub utraty wartości pojazdu na rynku w stosunku do takiego samego, wolnego od wad. W wielu wypadkach, co jest ważne w rękojmi, to klient wyznacza termin w jakim wada powinna być przez serwis usunięta.
Czas trwania gwarancji ustala strona ją wydająca, natomiast rękojmia za wady fizyczne trwa rok licząc od dnia zawarcia umowy. Obowiązkiem reklamującego jest zawiadomienie drugiej strony o wykrytej wadzie w czasie nie przekraczającym jednego miesiąca od dnia jej zauważenia. Natomiast gwarant ma 14 dni na załatwienia reklamacji. Nieudzielenie odpowiedzi na nasze zarzuty w ciągu ustawowych 14 dni, jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na nasze żądania. Dlatego najlepiej jest złożyć zawiadomienie o usterkach na piśmie, koniecznie za pokwitowaniem odbioru z datą przyjęcia przez serwis. Przede wszystkim dopilnujmy, aby wszelkie naprawy w okresie trwania gwarancji i rękojmi były wpisywane do książki gwarancyjnej pojazdu.
Dla osób, które chciałyby osobiście zapoznać się z przysługującymi im prawami w sporze z gwarantami, odsyłamy do kodeksu cywilnego (art. 556, 560, 561, 568, 577).