Kto go zrobił?
Na początek trochę "teorii”. Samochód powstał na bazie platformy elantry, a nad projektem czuwała grupa inżynierów z Pininfariny współpracując z Research and Development Centre w Niemczech i Hyundai Motor Company z Namyang Design Centre.
Zwarty, pojemny, poręczny
Matrix na polskim rynku jest dostępny z silnikiem benzynowym 1,6. Długość auta wynosi 402,5 cm, szerokość 174 cm, a wysokość 162,5 cm, co sprawia, że jest to auto wielofunkcyjne. Matrixa sprawdziliśmy zarówno w ruchu miejskim, jak i podczas dłuższej trasy.
W mieście nieco ponadczterometrowe auto podczas kierowania nie sprawiało trudności. Wysoka pozycja kierowcy zapewnia doskonałą widoczność w całym zakresie, a wydajne serwo układu kierowniczego pozwala bez wysiłku operować kierownicą. Nawet panie o drobnej posturze bez trudu poskramiały tego "koreańczyka”. Wysoko zawieszone podwozie pozwala bez obaw pokonywać krawężniki, których w naszych miastach nie brakuje. Dobra pozycja kierowcy umożliwia też dobre czucie samochodu, a w efekcie pozwala bardzo precyzyjnie parkować. Niemal do centymetra.
W trasie
W czasie jazdy kierowca i pasażerowie docenią właściwości jezdne dzięki przedniemu zawieszeniu na kolumnach McPhersona i tylnemu wielowahaczowemu. Sprężyste zawieszenie dobrze wybiera nierówności drogi oraz zapewnia bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów. Matrix jest także bardzo stabilny podczas jazdy na wprost. Zawieszenie nowego hyundaia to najbardziej sensowny kompromis pomiędzy komfortem a bezpieczeństwem.
Ile kosztuje?
Koszt zakupu dość dobrze wyposażonej wersji middle to
60 900 złotych. Jest to jedna z lepszych ofert na rynku. Auto standardowo wyposażone jest w klimatyzacje, relingi dachowe, sterowanie elektryczne wszystkich szyb oraz lusterek ma ciekawą architekturą wnętrza, ale to tylko niektóre elementy z długiej listy wyposażenia standardowego.
Środek
Po raz pierwszy Hyundai umieścił konsole ze wszystkimi wskaźnikami pośrodku deski rozdzielczej, z dala od bezpośredniego pola widzenia kierowcy, a jednocześnie łatwej do odczytania, kiedy zajdzie taka potrzeba. Pojazd ma możliwość adaptacji wnętrza do potrzeb użytkownika. Tylna kanapa jest przesuwana, co pozwala na regulację przestrzeni bagażowej. Wewnątrz znajduje się całe mnóstwo schowków - pod fotelem pasażera, pod podłogą w tylnej kanapie i wiele, wiele innych. W bagażniku umieszczono gniazdo 12 V.
Bezpieczeństwo
Dzięki m.in. pasom z napinaczami i ogranicznikami napięcia dla wszystkich podróżujących samochodem oraz poduszkom powietrznym o zredukowanym stopniu napełnienia, w testach Euro NCAP matrix otrzymał cztery gwiazdki. Wzmocniona konstrukcja nadwozia redukuje do minimum skutki uderzeń. W ramach wyposażenia standardowego montowany jest system ABS
Silnik
Matrix na polskim rynku dostępny jest z benzynowym silnikiem 1,6, rozwijającym moc 103 KM. Pozwala to na osiągniecie maksymalnej prędkości 170 km/h oraz przyspieszenia od 0 do 100 km/h w ciągu 12,7 sekundy. Silnik charakteryzuje się wysoką kulturą pracy. Silnik w zakresie od 90 do 110 km/h jest prawie niesłyszalny.
Do środka dochodzi jedynie lekki szmer. W cyklu miejskim matrix zadowala się 9 litrami paliwa na 100 km. Poza miastem wystarczy mu nieco ponad 7 litrów benzyny na przejechanie 100 km. Lekko pracująca skrzynia biegów sprawia dużo przyjemności przy zmianie przełożeń.