Od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy, maksymalnie do 266 km/h, 350 koni mocy i faktura na blisko 150 tysięcy złotych – oto nowy focus RS. To chyba jedna z najbardziej gorących premier rynkowych tego roku.
Już znamy ceny nowego forda focus RS, który rozpędza się maksymalnie do 266 km/h, a pod jego maską pracuje specjalna wersja nowego silnika 2,3 litra EcoBoost o mocy 350 KM. Ten unikalny model Ford sprzedaje w Polsce za kwotę blisko 150 tysięcy złotych.
– Nowy ford focus RS przyspiesza do 100 km/h w 4,7 sekundy. Mniej więcej tyle czasu potrzebuje kierowca, który zasiądzie za kierownicą tego auta, aby zdecydować się na jego zakup – mówi Mariusz Jasiński z Ford Polska. – Ten samochód oferuje przełomowe rozwiązania techniczne, doskonałą przyczepność i porywające osiągi – dodaje.
Ford focus RS został wyposażony w funkcję Launch Control, która poprzez zmianę konfiguracji podwozia i układu jezdnego pozwala osiągnąć najkrótszy możliwy czas przyspieszenia, bez względu na warunki panujące na drodze. Kierowca wybiera tryb Launch Control z pokładowego menu, wrzuca pierwszy bieg, dociska pedał gazu do podłogi i puszcza sprzęgło. System zapewnia wówczas optymalny rozkład siły napędowej – dbając o prawidłowe dostarczanie momentu obrotowego do wszystkich czterech kół – utrzymując tym samym maksymalną wartość momentu obrotowego z wykorzystaniem funkcji turbo overboost. System odpowiednio steruje też układem kontroli trakcji i dobiera optymalne nastawy amortyzatorów.
System Ford Performance AWD opiera się na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają „wektorowanie momentu obrotowego”, co ma ogromny wpływ na zachowanie się auta w zakrętach.
Prowadzący ma do wyboru cztery tryby jazdy Drive Mode, które wpływają na pracę systemu AWD, amortyzatorów, układu ESC, układu kierowniczego, silnika oraz układu wydechowego, pozwalając wydobyć optymalne osiągi zarówno na drodze, jak i na torze. Oprócz ustawień Normal, Sport i Track oferowany jest tryb Drift, który pozwala kierowcy wywołać kontrolowaną nadsterowność auta w warunkach torowych.
Nowy silnik 2,3 litra EcoBoost pracujący pod maską nowego forda focusa RS dzieli podstawową strukturę z aluminiową, czterocylindrową jednostką montowaną w nowym fordzie mustangu. Konstrukcja zastosowana w fordzie focusie RS została jednak poddana zakrojonym na szeroką skalę modyfikacjom, czego wynikiem jest zwiększenie mocy o 10 procent. Silnik wykorzystuje nową turbosprężarkę typu twin-scroll o niskiej bezwładności wyposażoną w większy kompresor. Wyższa wydajność to również zasługa wykorzystania mniej restrykcyjnego układu dolotowego oraz wyczynowego układu wydechowego o dużej średnicy.
Maksymalny moment obrotowy 440 Nm jest osiągany w przedziale od 2000 do 4500 obr./min., przy czym za sprawą funkcji overboost jego wartość wzrasta podczas dynamicznego przyspieszania do 470 Nm (na maksymalnie 15 sekund).
Niestety, jest też i zła informacja. Forda focusa RS można zamawiać tylko w 6 miastach w Polsce (Warszawa, Gdynia, Łódź, Opole, Kraków, Chorzów). Produkcja samochodu rozpoczyna się w styczniu 2016 roku.