Na płycie MS
Almera tino jest drugim pojazdem Nissana zaprojektowanym i zbudowanym w oparciu o ogólnoświatową platformę MS (medium/small). Służąca jako podstawa konstrukcji modeli koncernu sprzedawanych na rynkach Azji, Ameryki Północnej i Europy, płyta podłogowa MS jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie produktów na świecie. Jej parametry zapewniają znakomite wyniki auta w testach sztywności konstrukcji. Zmodyfikowane zawieszenie pochodzące z almery hatchback, z przestrzennie prowadzoną belką skrętną z tyłu oraz przednim zawieszeniu opartym na kolumnach McPherson, gwarantuje dobre właściwości jezdne przy zachowaniu najwyższego komfortu podróży. Mimo sporej wysokości tino nie wykłada się na zakrętach. Nie ma uczucia, jakby auto chciało wyrzucić kierowcę z fotela.
W sumie auto bezpieczne i stabilne. Krytyczne uwagi można mieć do zbyt głośnej pracy zawieszenia.
Mały promień skrętu
Łatwość manewrowania to jedna z ważniejszych cech, jaką powinien się charakteryzować minivan. Almera tino posiada najmniejszą w klasie średnicę zawracania - 10.4 metra - wyjątkowo małą jak na pojazd tej wielkości i stawiającą ją na czele swojej klasy. Osiągnięto to bez zmniejszania precyzji i czułości układu kierowniczego.
Doskonale się to odczuwa podczas jazdy w mieście. Spore auto zgrabnie dało się prowadzić w gęstym ruchu, w szczycie po zatłoczonych ulicach Lublina. Do tego należy dołożyć doskonałą widoczność. Więcej nie trzeba.
Dla aktywnych ludzi
Linia almery tino podkreśla jej walory trakcyjne i użytkowe. Z założenia głównym odbiorcą tego auta jest osoba w wieku 30-40 lat z rodziną. Umiejętne połączenie cech pojazdu praktycznego i funkcjonalnego z dynamiką i sportowym wręcz image, stanowi tu o powodzeniu auta. Projektanci stanęli na wysokości zadania, tworząc pojazd o wysublimowanej linii i nadając mu własny styl. Patrząc na dynamiczną sylwetkę tino ma się wrażenie ruchu zatrzymanego w kadrze, a jednocześnie docenia się solidność tej konstrukcji, kryjącej w sobie przestrzeń dla 5 osób i ich bagażu.
Plastikowo, ale użytecznie
Wnętrze tino podporządkowano użytkownikom. Wsiadając do tego samochodu każdy musi poczuć, że znalazł się w środowisku przyjaznym, bezpiecznym i komfortowym. Pamiętano również, że nie tylko dorośli w tym samochodzie mają czuć się dobrze. Konstruktorzy zadbali, by hasło "dzieci to uwielbiają” znalazło swoje odbicie w projekcie kabiny auta. Przykładami mogą być systemy bezpiecznego mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX, czy też koncepcja "przejrzystego” wnętrza, z którego mali pasażerowie mogą bez problemu oglądać świat zza szyb tino. Dorośli również szybko docenią funkcjonalność tego projektu. Fotele minivana mogą być ustawione w 24 konfiguracjach, a ponad 20 różnorodnych schowków, zapewni bezpieczne miejsce dla wszelkich drobiazgów.
Do tego należy dołożyć całą masę praktycznych schowków i skrytek. Wszystko OK. Jakość plastiku użytego do wyrobu niektórych elementów wykończenia wnętrza budziła zastrzeżenia.
Silnik i skrzynia biegów
W sprzedawanym na polskim rynku minivanie Nissana montowany jest nowoczesny 16-zaworowy silnik ZI o pojemności 1.8 litra należący do najnowszej serii QG. Jednostka ta gwarantuje wysoką kulturę pracy, dynamikę, a jednocześnie oszczędność i wysoką czystość spalin. Silnik ten produkowany jest w Europie, w brytyjskiej fabryce Nissana w Sunderland. O nowoczesności silnika QG18DE świadczy jego konstrukcja. Zastosowano w nim technologię zmiennych faz rozrządu - NVCS (Nissan Valve Timing Control System) oraz system zapłonu bezpośredniego - NDIS (Nissan Direct Ignition System). NVCS jest systemem kontrolującym czasy otwarcia zaworów ssących, dzięki czemu istotnie poprawiono parametry napełniania komory spalania w całym zakresie prędkości obrotowej silnika. Praktycznie wyraża się to znacznym wzrostem momentu przy niskich obrotach i płynnym wzrostem mocy w górnym zakresie prędkości obrotowej. Zapłon bezpośredni NDIS swą nazwę zawdzięcza umieszczeniu czterech niezależnych cewek zapłonowych bezpośrednio na świecy zapłonowej (coil-on-plug system). Zapewnia większe napięcie w układzie, większą energię iskry i bardziej prawidłowy przebieg procesu spalania. Kolejną innowacją było zastosowanie w układzie dolotowym dodatkowego zaworu sterującego zawirowaniem mieszanki paliwowo-powietrznej (swirl control valve), zwiększającego jednorodność mieszanki paliwowo-powietrznej. Dzięki tym rozwiązaniom silnik rozwija moc maksymalną 114 KM przy 5600 obr./min i maksymalny moment obrotowy 158 Nm przy 2800 obr./min, przy czym aż 97 proc. maksymalnego momentu obrotowego uzyskuje w przedziale 2400 - 4800 obr./min.
W celu poprawy kultury pracy zastosowano żeliwny kadłub, aluminiową głowicę, nowoczesny łańcuch rozrządu, a cały zespół napędowy zawieszono na specjalnych hydraulicznych poduszkach minimalizujących przekazywanie drgań i wibracji.
W nowej, 5-biegowej skrzyni przekładniowej zastosowano podwójne synchronizatory pierwszych dwóch biegów, dzięki czemu poprawiono jakość zmiany przełożeń, ich precyzję i szybkość, zmniejszając jednocześnie wysiłek kierowcy. Bieg wsteczny posiada obecnie pojedynczy synchronizator. Ważną rolę w ograniczeniu sił potrzebnych do zmiany biegów miało zastosowanie oleju przekładniowego o zmniejszonej lepkości. Wszystkie almery tino są wyposażone w hydrauliczne sprzęgło z automatyczną korekcją luzu.
Bezpieczeństwo
Nowa almera tino powstawała od początku w oparciu o opracowaną przez Nissana Zasadę Potrójnego Bezpieczeństwa. Została wyposażona w wiele cech podnoszących bezpieczeństwo jazdy, z czego większość z nich jest unikalna, bądź rzadko stosowana w tej klasie pojazdów. Doskonała widoczność z miejsca kierowcy, efektywne reflektory, dynamiczny silnik, skuteczne hamulce z ABS i EBD w standardzie, starannie dopracowane zawieszenie i bezpieczna, strefowa konstrukcja nadwozia to najważniejsze, ale nie jedyne elementy decydujące o bezpieczeństwie pasażerów. Nissan został jednym z pierwszych producentów stosującym w pojazdach segmentu C tzw. aktywne zagłówki (Active Head Restraints - AHR), które są dostępne również w tino, na obu przednich siedzeniach. Ponadto standardem są cztery poduszki powietrzne, a na tylnych siedzeniach trzypunktowe pasy bezpieczeństwa oraz tzw. bezpieczny system mocowania fotelika dziecięcego - ISOFIX, zapewniający bezpieczne, pewne i łatwe zamontowanie fotelika.