Kiedyś klient przypadkowo "zamknął” zabezpieczany przez nas samochód - mówią pracownicy firmy Eltronic. - To był Mercedes klasyczna "S-klasa”. Przez pół dnia męczyliśmy się w warsztacie, zanim ponownie go uruchomiliśmy. Właściciele warsztatów oferujących zabezpieczenia do samochodów osobowych są zgodni. Nie istnieje zabezpieczenie uniemożliwiające kradzież pojazdu. Strategia walki ze złodziejami aut polega na czymś zupełnie innym - maksymalnym wydłużeniu czasu jaki potrzebny jest na obejście zabezpieczeń. Nie tylko warto je mieć - jest po prostu niezbędne.
A samochód jak wył tak wyje
A jednak warto mieć autoalarm. Statystycznie to właśnie dźwięk syreny płoszy amatorów cudzej własności. Ale jaki wybrać? Nie dajmy zwieść się pozorom. Autoalarm montowany na taśmie fabrycznej, jest raczej tylko efektownym gadżetem. Zasady jego montażu i sposoby działania są złodziejom samochodów doskonale znane. Przewagą systemów montowanych przez specjalizujące się w tym firmy jest pomysłowość pracowników. Im lepiej i chytrzej zamontowany system, tym jest lepszy.
Alarm warto wyposażyć w syrenę z niezależnym zasilaniem, czujniki reagujące na ruch w środku samochodu i na zbicie szyby. Pilot obowiązkowo ze zmiennym kodem
- O czujnikach tzw. krańcowych, sygnalizujących otwieranie drzwi i klap samochodu oraz czujniku wstrząsowym nawet nie trzeba mówić. To po prostu musi być - mówią pracownicy firmy "Auto - Blok”
Jeżeli chcemy utrudnić zadanie złodziejowi, można dodać jeszcze dodatkową syrenę i automat domykający szyby oraz podłączyć alarm pod klakson.
Grunt, żeby samochód nie zapalił...
- I to jest bardzo dobry pomysł - twierdzi T. Kiszczak. - Osobiście nie polecam żadnych kluczy dynamicznych, czy dodatkowych stacyjek. Elegancki transponder w kluczyku jest dyskretnym i skutecznym zabezpieczeniem.
Atutem immobilizera jest możliwość całkowitego ukrycia miejsca jego umieszczenia. Stacyjka z tą funkcją nie różni się niczym od zwykłej, a czujnik dynamicznego magnetycznego klucza można ukryć nawet pod tapicerką. Droższe modele mają wbudowaną funkcję antynapadową, czyli blokadę centralnego zamka.
Można też samochód unieruchomić
- Przy tego typu zabezpieczeniach zasadą jest jak najbardziej dyskretny montaż blokady - mówi Edward Żarczyński, pracownik firmy "Auto-Blok”. - Blokady wewnętrzne są bardzo skutecznym zabezpieczeniem. Montowane są z bardzo twardych materiałów, odpornych na przepiłowywanie i niską temperaturę. Zdjęcie zamkniętej blokady to naprawdę trudna sprawa.