Kto jeszcze nie zrobił pozimowych porządków w swoim samochodzie, to czas już najwyższy. Przygotowując pojazd do wyjazdów urlopowych użytkownik może wiele czynności wykonać sam, jednak kontrolę i ewentualną wymianę części istotnych dla bezpieczeństwa jazdy należy pozostawić wykwalifikowanym pracownikom warsztatu.
Szczególnie dokładnie należy zbadać stan karoserii, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się rdzy. Woskowanie lakieru (woskiem twardym lub płynnym) stanowi dodatkową barierę ochronną dla szkodliwych substancji.
Wiosna to pora intensywnego występowania pyłków roślin. Osoby wrażliwe na ich działanie chroni podczas jazdy filtr kabinowy, w który wyposażona jest większość produkowanych obecnie pojazdów. Filtry te należy wymieniać co 15 000 km, a zwłaszcza wskazana jest ich wymiana właśnie przed wiosennym pyleniem roślin. Eksperci Boscha polecają wymianę na filtr kabinowy wielowarstwowy z wkładem z węglem aktywowanym i elektrostatyczną mikrofazą. Filtr taki zatrzymuje blisko 100 proc. szkodliwych spalin, cząsteczki sadzy, kurzu, bakterie, a także ozon i substancje zapachowe. Wskazana jest również wymiana pozostałych filtrów, zwłaszcza wkładu filtra powietrza oraz sprawdzenie stanu filtra paliwa.
Po umyciu pojazdu pora na przegląd techniczny. Należy sprawdzić poziom wszystkich płynów eksploatacyjnych i ewentualnie je uzupełnić. Chodzi tu o olej silnikowy, płyn chłodzący, płyn hamulcowy, olej w układzie wspomagania układu kierowniczego, płyn do spryskiwaczy oraz elektrolit w akumulatorze (nie wymagane w przypadku akumulatorów bezobsługowych, np. Bosch Silver lub Silver Plus). Należy również sprawdzić, czy bieguny akumulatora są czyste. W przypadku płynu hamulcowego i chłodzącego należy sprawdzić w książce serwisowej datę ich ostatniej wymiany. Ze względu na procesy starzenia tych płynów należy pamiętać o ich wymianie co dwa lata.
Po zimie wskazana jest również kontrola układu zapłonowego, a zwłaszcza przewodów zapłonowych, końcówek oraz świec zapłonowych. Wymienić należy także wycieraczki, których guma zniszczyła się podczas wycierania zabłoconych szyb.
Samodzielnie kierowca może sprawdzić również elementy oświetlenia pojazdu. Przy tym należy zbadać, czy szyby reflektorów nie są uszkodzone. Pęknięcie szybki na skutek uderzenia kamieniem może spowodować wnikanie wilgoci do wnętrza reflektora i w efekcie uszkodzenie go, a wymiana całego reflektora jest znacznie bardziej kosztowna niż wymiana samej szyby.
Przy okazji wizyty w warsztacie warto jeszcze sprawdzić działanie hamulców, stan okładzin ciernych i tarcz, ale także przewodów oraz komponentów hydraulicznych i elektronicznych. Sól, woda i bród stanowią duże zagrożenie dla komponentów układu hamulcowego. Ich rezultatem może być nieprawidłowe funkcjonowanie hamulców. Ponadto układy dodatkowe, takie jak ABS czy ESP funkcjonują optymalnie tylko wówczas, gdy w pełni sprawne są hamulce kół. Przegląd układu hamulcowego i ewentualnie wymiana części to zadanie dla warsztatu, ponieważ tylko warsztaty dysponują odpowiednimi urządzeniami – stanowiskiem do testowania hamulców oraz do diagnostyki komponentów elektronicznych.