Na pytania użytkowników samochodów marki Skoda odpowiada Jaroslav Cerny Biura Prasowego Skoda Auto w Mlada Boleslav.
- W samochodach skoda fabia i skoda octavia, wyposażonych w produkowane przez koncern Volkswagen silniki o pojemności skokowej 1.4/55kW i 1.4/74kW w ciągu ostatnich 24 miesięcy odnotowaliśmy 39 przypadków tzw. zamarzania. Dotyczyło to jednak samochodów eksploatowanych w ekstremalnych warunkach klimatycznych, a więc przy niskich temperaturach otoczenia.
• Ile takich samochodów zgłosiło się do serwisów w Polsce?
- Nie było takiego problemu z żadnym samochodem w tym kraju.
• Jaka będzie reakcja Skoda Auto na ewentualne zgłoszenia takich problemów?
- Wszystkie takie samochody przejdą naprawy serwisowe oraz modernizacje systemu chłodzenia w ramach gwarancji producenta.
• Czy można jeszcze w najbliższej przyszłości spodziewać się kolejnych takich przypadków?
- Z powodu dużego mrozu mogą ulec zatarciu silniki. Zatarcia występują z powodu tworzenia się korków lodowych w magistrali olejowej. Może się to zdarzyć tylko przy ekstremalnie niskich temperaturach, w pojazdach eksploatowanych na krótkich odcinkach. Natomiast przy dostatecznie rozgrzanym silniku kondensat wody odparowuje i powstanie oblodzenia jest wykluczone. W przypadku samochodów marki Skoda dotyczy to tylko niewielkiego promila całej produkcji.
• Czy podobne problemy mogą dotyczyć także jednostek napędowych produkowanych w Czechach?
- W silnikach skoda 1.0/37kW i 1.4 1.4/44kW montowanych do samochodów skoda fabia ten problem nie pojawia się wcale. Natomiast wszystkie silniki produkowane przez koncern Volkswagen zostały zmodyfikowane i problem ich zamarzania nie ma prawa obecnie się gdziekolwiek pojawić. Dotyczy to jedynie silników starszych, produkowanych od 1997 roku.
• Co zatem powinien uczynić użytkownik, który w swoim samochodzie spotka się z takim problemem?
- Skontaktować się z autoryzowanym serwisem Skoda Auto, który taką sprawę rozpatrzy indywidualnie.