Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

20 lutego 2002 r.
19:12
Edytuj ten wpis

Sprawdziliśmy fiata stilo w ekstremalnych warunkach

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 0 A A

Płyty poślizgowe, hamulec ręczny niespodziewanie zaciągany przez instruktora, ostre hamowanie z prędkości 180 km/h, gwałtowne manewry przy 120 km/h, quasi "test łosia” na płycie poślizgowej
- oto egzaminy, jakie musiał zdać fiat stilo podczas wymagających testów na wojskowym lotnisku
w Sochaczewie. Egzaminującymi byli dziennikarze wspomagani przez instruktorów z Akademii Jazdy Fiata.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Na początek śliskie rondo

Na pierwszy rzut przygotowano próbę jazdy po śliskim rondzie, imitującym jazdę po ostrych oblodzonych łukach. Nawierzchnia tego ronda była pokryta dwoma rodzajami nawierzchni, bardziej przyczepną oraz bardziej poślizgową.
Podczas przejazdu siedzący z boku instruktor polecił, aby stilo rozpędzić do 50 km/h i cały czas trzymać prędkość. W pewnym momencie, na śliskiej części ronda instruktor gwałtownie ciągnął za hamulec ręczny, imitując w ten sposób niespodziewany poślizg. Stilo za pomocą licznych systemów kontroli trakcji i hamowania niemal nie reagował na zmienne warunki. Lekka kontra kierownicą i auto bez problemu wracało do pierwotnego toru jazdy. Jak się później okazało, to nawet kontrowanie było niepotrzebne, bowiem elektronika zamontowana w tym samochodzie doskonale rozwiązywała problem chwilowego, sztucznie wywołanego, poślizgu kół tylnych.
Chwilę potem ten sam test, ale za kierownicą fiata brava. Instruktor gwałtownie szarpie za hamulec ręczny, a brava efektownie kręci bączka. Nie pomaga kontrowanie kierownicą ani operowanie hamulcem gazu.
Tak stabilne zachowanie się samochodu to zasługa seryjnego systemu ESP. Co oznacza ten skrót? Odpowiedzi szukać należy w ramce obok.

Quasi test łosia

Instruktor zapowiedział: 90 km/h o ostre manewry pomiędzy szpalerami gumowych pachołków. Próba przypominająca klasyczny "test łosia”, tak nie lubiany przez koncern DaimlerChrysler.
Stilo 1.8 o mocy 130 KM bez najmniejszego kłopotu, bardzo ochoczo, osiągnął "zamówione” 90 km/h. Pierwszy szpaler słupków, przeskok w lewo. Nic się nie dzieje, pedał gazu w podłodze, żadnego hamowania. Kolejny szpaler słupków przemknął obok lusterka. Kolejny manewr, tym razem w drugim kierunku. I nic. Prędkość dochodzi do 100 km/h, w tym momencie zapala się żółta lampka sygnalizująca niebezpieczeństwo, możliwość poślizgu. Kolejny manewr w prawo i w tym momencie swoje strażnik w postaci systemu ASR (zapraszamy do tabelki obok), który skutecznie przyhamował prawe przednie koło, wykazujące w momencie szybkiego manewru tendencje do poślizgu.

Jak na lodowisku

Kolejną próbą była płyta poślizgowa, imitująca warunki jazdy przy mokrej a nawet lekko oblodzonej nawierzchni. Słowem, prawie szklanka. Program testu przewidywał rozpędzenie stilo do 80 km/h, wjazd w szpaler pachołków, który prowadzi samochód najpierw ostro w prawo, by za chwilę ostro skręcić w lewo. To już dzieje się na mokrej płycie poślizgowej. W ten sposób imitowano sytuację nagłego pojawienia się przeszkody z lewej strony, jej ominięcie, a następnie ratowanie się przed "złapaniem” krawężnika lub pobocza. Sytuacja często spotykana na drodze.
Jak z tym poradził sobie stilo? Bez problemów. Auto z prędkością nawet wyższą pokonało to zadanie i jedynie niewielki, dziecinnie łatwy w opanowaniu poślizg, dał znać o ryzykownym manewrze.
Po chwili ten sam test odbywa się na bravo, z tym że instruktor prosi o utrzymywanie prędkości 70 km/h. Efekt, bravo niczym dziecięcy bąk kręci się na płycie poślizgowe, a kierowca nie ma nic do "powiedzenia”, z wyjątkiem wciśnięcia pedału sprzęgła, aby nie zdławić silnika.

Czy warto go mieć?

Po raz pierwszy Fiat wprowadza na rynek samochód droższy od konkurencji. Stilo przewyższa ceną swoich bezpośrednich rywali. Czy to jednak jest prawda.
Kilka dni temu, w miniony weekend, odbyły się drzwi otwarte u dealerów Fiata, podczas których poznaliśmy stilo. Cena wersji bazowej, z silnikiem 1.2, wynosi 52 900 złotych. Sporo, więcej jak za golfa, peugeota 307, renault mégane.
Za tę jednak kwotę Fiat oferuje 5 systemów bezpieczeństwa, nadzorujących trakcję i hamowanie, system audio, 6 poduszek powietrznych najnowszej generacji, chroniących także pasażerów na tylnym fotelu, komputer pokładowy. Słowem o wiele więcej niż konkurencja. To jest właśnie typowy przykład nowej filozofii tworzenia samochodów Fiat, która brzmi: "wyprzedza myślą”.
Czy zatem warto wydać pozornie więcej pieniędzy na tak wyposażony i bezpieczny samochód. Odpowiedź należy do Was, drodzy Czytelnicy.

Parada silników fiata stilo

Silnik 1.2 16V posiada moc 59 kW (80 KM) przy 5000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 114 Nm przy 4000 obr./min. Maksymalna prędkość dochodzi do 172 km/h (170 dla wersji 5-drzwiowej). Przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 13,4 sekundy (13,8 dla wersji 5-drzwiowej). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym szacuje się na 6,3 l/100 km w wersji 3-drzwiowej i na 6,5 l/100 km w wersji 5-drzwiowej.
Silnik 1.6 16V maksymalną moc 76 kW (103 KM) osiąga przy 5750 obr./min, a maksymalny moment (145 Nm) przy 4000 obrotów. Wyposażony w ten silnik 3-drzwiowy fiat Stilo osiąga 185 km/godz. (183 km/godz. w wersji 5-drzwiowej). Przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 10,5 sekundy (10,9 w wersji 5-drzwiowej). W cyklu mieszanym zużywa 7,3 l/100 km (7,4 w wersji 5-drzwiowej).
silnik 1.8 16V osiąga maksymalną moc 98 kW (133 KM) przy 6400 obr./min oraz moment obrotowy162 Nm przy 3.500 obr./min. Silnik ten pozwala na rozwinięcie prędkości do 202 km/godz. (200 km/godz. dla wersji 5-drzwiowej)
i umożliwia przyspieszenie
od 0 do 100 km/godz.
w 9,9 sekundy (10,3 dla wersji 5-drzwiowej). W cyklu mieszanym zużycie paliwa wynosi 8,0 l/100 km dla pojazdu 3-drzwiowego oraz 8,1 l/100 km dla 5-drzwiowego.
Silnik 2.4 20V z przekładnią Selespeed, znajduje się na szczycie gamy fiata stilo. Jest wynikiem ewolucji silników pięciocylindrowych i osiąga moc 170 KM (125 kW) przy 6000 obr./min oraz moment 221 Nm już przy 3500 obr./min. Maksymalna prędkość dla pojazdu 3-drzwiowego wynosi 215 km/h (213 km/h dla wersji 5-drzwiowej). Przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 8,5 sekundy (8,9 sekundy dla pojazdu 5-drzwiowego). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 9,7 l/100 km (9,8 dla wersji 5-drzwiowej).
Silnik 1.9 JTD dostarcza moc 80 KM już przy 4000 obr./min oraz moment 196 Nm przy 1500 obr./min. Wyposażony w ten silnik fiat stilo 3-drzwiowy ociera się o 172 km/godz. (170 km/godz. dla wersji 5-drzwiowej), przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w ciągu 12,9 sekundy (13,3 w wersji 5-drzwiowej) w cyklu mieszanym zużywa 5,4 l/100 km (5,5 wersja 5-drzwiowa).
Silnik 1.9 JTD 115 KM różni się od wersji 80 KM obecnością intercoolera oraz turbiny o zmiennej geometrii. Osiąga maksymalną moc przy 4000 obr./min, a maksymalny moment wynosi 255 Nm przy 2000 obr./min. Osiąga maksymalną prędkość 192 km/godz. w wersji 3-drzwiowej (190 km/godz. w wersji 5-drzwiowej), a przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. wynosi 10,3 sekundy (10,7 w wersji 5-drzwiowej). Zużycie paliwa dla wersji 3-drzwiowej wynosi 5,3 l/100 km (5,4 dla wersji 5-drzwiowej).

Słowniczek fiata stilo

ASR (AntiSlip Regulation) - urządzenie automatycznej kontroli trakcji, zapobiegające poślizgowi kół napędzanych w czasie przyspieszenia, poprzez zmniejszenie momentu obrotowego lub hamowanie
w zależności od przyczepności
do nawierzchni drogi.
EBD (Electronic Brakeforce Distribution) - zintegrowany z systemem ABS rozdzielacz siły hamowania. Wykrywa przyczepność tylnych kół i reguluje rozdział siły hamowania tak, aby uniemożliwić ich blokadę.
ECS (Early Crash Sensor) - dodatkowy czujnik, umieszczony blisko zamka pokrywy silnika, informujący centralkę o szybkim zbliżaniu się do przeszkody i o konieczności przyspieszenia działania przednich poduszek powietrznych. Sprawia, że napełniają się one, zanim jeszcze pasażerowie zaczną przesuwać się ku przodowi.
ESP (Electronic Stability Program) - elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, działający na moment napędowy i z różną siłą hamujący koła, dzięki czemu, w przypadku utraty przyczepności, pomaga przywrócić pojazdowi prawidłowy tor.
EVA (Emergency Valve Assistance) - mechaniczny system wspomagający awaryjne hamowanie Brake Assist, powodujący maksymalny wzrost ciśnienia w przewodach hamulcowych.
HBA (Hydraulic Brake Assistant) - elektroniczny system współdziałający z ABS i ESP, powodujący automatyczny wzrost ciśnienia w przewodach hamulcowych, podczas nagłego hamowania Brake Assist.
MSR (Motorschleppmomentregelung) - funkcja systemu ASR, zapobiegająca poślizgowi kół napędzanych w czasie zwalniania (redukcji biegów).

Pozostałe informacje

25 ognisk wścieklizny w województwie lubelskim. Będzie prowadzony odstrzał sanitarny
galeria

25 ognisk wścieklizny w województwie lubelskim. Będzie prowadzony odstrzał sanitarny

Łącznie w województwie lubelskim wykryto już 25 ognisk wścieklizny. Nie są to już tylko lisy i jenoty, ale także sarna, krowa, czy psy. Wojewódzki Inspektor Weterynaryjny zapowiada wprowadzenie odstrzału sanitarnego.

Wyrok za reklamę alkoholu. Duża grzywna dla Janusza Palikota

Wyrok za reklamę alkoholu. Duża grzywna dla Janusza Palikota

Janusz Palikot został skazany za reklamowanie alkoholu w internecie. Ma zapłacić grzywnę w wysokości 450 tysięcy złotych. Ale to nie koniec jego kłopotów.

Jednym z obiektów należących do OSiR jest m.in. Kryta Pływalnia na os. Zamoyskiego. Tutaj, podobnie jak np. przy wejściu na siłownię czy lodowisko można liczyć na zniżki

Komu i ile taniej? Zrobili porządek w regulaminie obiektów OSiR

Zniżki były i pozostaną, często na niezmienionym lub porównywalnym poziomie. Ale wcześniej część z nich zapisywano tylko w cennikach, teraz są uporządkowane i uwzględnione w regulaminie dotyczącym funkcjonowania i udostępniania obiektów Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zamościu.

Kiedy zatrudnić firmę sprzątającą do biura

Kiedy zatrudnić firmę sprzątającą do biura

trzymanie czystości w biurze to nie tylko kwestia estetyki, ale także kluczowy element wpływający na komfort pracy, zdrowie pracowników i wizerunek firmy. W dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstwach, gdzie czas i efektywność odgrywają kluczową rolę, samodzielne organizowanie sprzątania może okazać się niewystarczające.

Naćpani młodzi rodzice opiekowali się niemowlakiem. Sąsiadów zaniepokoił dym

Naćpani młodzi rodzice opiekowali się niemowlakiem. Sąsiadów zaniepokoił dym

Odurzeni narkotykami młodzi rodzice opiekowali się niemowlakiem. Policję zaalarmowali zaniepokojeni sąsiedzi. Prokuratura postawi zarzuty 20-letniej Polce i 18-letniemu Ukraińcowi.

Świdniczanka zakończyła rundę jesienną na trzecim miejscu od końca

Szykują się zmiany w zespole Świdniczanki. „Kadra musi być bardziej jakościowa i bardziej doświadczona”

Tylko 11 punktów na koncie, a w tabeli trzecie miejsce, tyle że od końca. Runda jesienna nie była zbyt udana dla piłkarzy Świdniczanki. Jeżeli zespół Łukasza Gieresza chce na wiosnę powalczyć o utrzymanie w Betclic III lidze, to będzie musiał się wzmocnić.

Piotr Włodarczyk, lubelski wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa na środowej konferencji poinformował o tym, że na terenie województwa lubelskiego prowadzone są kontrole miejsc sprzedaży środków oraz gospodarstw, które te środki zakupiły
galeria

Kontrole i mandaty. Wojewoda walczy z toksycznymi preparatami

Kontrole i mandaty za nieprawidłowe stosowanie fumigantów, czyli preparatów zawierających silnie trujące substancje. To odpowiedź wojewody lubelskiego na ostatnie tragedie, również w naszym województwie.

zdjęcie ilustracyjne
aktualizacja

Ruch pociągów wstrzymany. W Małaszewiczach zderzyły się lokomotywy

Na stacji Małaszewicze Południowe zderzyły się pociągi towarowe. Ruch na linii Terespol-Biała Podlaska jest czasowo wstrzymany. Ale kursuje komunikacja zastępcza.

Cmentarz żydowski w Biłgoraju mieści się przy ul. Konopnickiej

Wandale na żydowskim cmentarzu. Policja szuka, a burmistrz potępia sprawców

Znak równości między swastyką a gwiazdą Dawida, a także obraźliwe napisy ktoś wymalował czerwoną farbą na ścianie cmentarza żydowskiego w Biłgoraju. Policja szuka sprawców tego aktu wandalizmu, a burmistrz wydał oświadczenie, którym potępił to zachowanie.

Jakie są najpopularniejsze telefony w Play na abonament

Jakie są najpopularniejsze telefony w Play na abonament

Współcześnie wybór telefonu może być nie lada wyzwaniem. Przodujące marki jak Samsung, Xiaomi czy Realme oferują coraz to nowsze modele, w bardzo korzystnych cenach dla klientów. Wybór nie jest taki prosty i oczywisty – smartfonów na rynku jest naprawdę sporo. Aby wybrać idealny model i pakiet, który sprosta naszym oczekiwaniom, najkorzystniej będzie rozważyć łączone możliwości, jakie oferują nam operatorzy. Oto parę słów o abonamencie i telefonach w sieci Play.

W spotkaniu u prezydenta poza Rafałem Zwolakiem i panią Wiktorią (druga z prawej) wzięli też udział radny Dariusz Kierzek i Barbara Farjon z nieformalnej grupy pomocowej Zamojskie Anioły

Nikt nie reagował. Wiktoria wiedziała jak pomóc i dostała podziękowania od prezydenta

Zrobiła to, co zrobić powinien każdy. A jednak tylko ona zareagowała. Być może uratowała życie starszej pani. Za tę postawę prezydent miasta podziękował młodej zamościance.

Jarosław Czarniecki i nie może być zadowolony z postawy Omegi Stary Zamość w rundzie jesiennej

Nieudana jesień Omegi Stary Zamość. Wiosną będą chcieli się poprawić

Omega Stary Zamość w ostatnich latach przyzwyczaiła swoich kibiców do tego, że walczy w „najciekawszej lidze świata” o czołowe lokaty. Tymczasem po rundzie jesiennej podopieczni trenera Jarosława Czarnieckiego zajmują dopiero 12. lokatę. To nie zadowala drużyny, która wiosną chce poprawić swoją pozycję w ligowej tabeli

Kamery IP zewnętrzne — rodzaje i zastosowanie

Kamery IP zewnętrzne — rodzaje i zastosowanie

Kamera IP to połączenie kamery i komputera. Dzięki transmisji danych przez sieć LAN lub Internet możesz monitorować obiekt z dowolnego miejsca, oglądając go na bieżąco, przechowując na karcie pamięci lub w chmurze. Dziś przyglądamy się kamerom IP zewnętrznym, omawiając ich rodzaje i zastosowanie.

Zrealizuj marzenie o domu w Hiszpanii – zobacz nasze propozycje

Zrealizuj marzenie o domu w Hiszpanii – zobacz nasze propozycje

Domy w Hiszpanii – Kompletny Przewodnik

Osuszacz powietrza: czy jest bezpieczny i jak został zaprojektowany?

Osuszacz powietrza: czy jest bezpieczny i jak został zaprojektowany?

Wiele osób zadaje pytanie, czy osuszacz powietrza jest szkodliwy i jak dokładnie działa to urządzenie. Osuszacze powietrza stały się popularnym rozwiązaniem do radzenia sobie z nadmierną wilgotnością w mieszkaniach, domach, biurach, a nawet magazynach. Aby zrozumieć, jak bezpieczne są te urządzenia i jak działają, dowiedzmy się więcej.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium