Jeszcze kilka lat temu w całej Polsce zaledwie kilkaset bagażników rowerowych znajdowało nabywców. Dziś - wraz ze wzmożonym zainteresowaniem wycieczkami rowerowymi - liczba ta wzrosła do kilkudziesięciu tysięcy.
Uchwyty rowerowe, podobnie jak pozostałe elementy bagażnika dachowego, dostępne są w dużym wyborze, zarówno pod względem cenowym jak i konstrukcyjnym. Ich ceny wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Tak duża rozpiętość wynika przede wszystkim z konstrukcji mechanizmu trzymającego ramę roweru. Najtańsze modele posiadają gałkę, za pomocą której należy dokręcić uchwyt do ramy. Jednocześnie pozbawione są dodatkowych zabezpieczeń przed kradzieżą. Alternatywą dla tych starszych i trudniejszych w montażu uchwytów są systemy wyposażone w szybkie i wygodne w użyciu zamki.
Aby pewnie i bezpiecznie wyruszyć w podróż wystarczy jednym ruchem gałki ścisnąć ramę i przekręcić klucz zabezpieczający przed kradzieżą. Wcześniej określamy szerokość pomiędzy ramionami uchwytu. Pamiętać trzeba również o taśmach przytwierdzających koła do szyny, na której stoi rower. Najbezpieczniejsze są taśmy z metalową samozaciskającą się klamrą lub wysokiej klasy obejmy gumowe z podwójnym zabezpieczeniem.
Tradycyjne uchwyty rowerowe są w stanie złapać ramę o średnicy 45 mm. Zdarzają się jednak modele z grubszą ramą. Do ich mocowania stworzony jest specjalny uchwyt - obejmujący ramy o każdej grubości.
Niezależnie od tego, jaki uchwyt wybierzemy, należy pamiętać o kilku zasadach transportu na dachu. Podstawowym wymogiem bezpieczeństwa jest ograniczenie prędkości do 90 km/h. Należy również zachować szczególną ostrożność przy hamowaniu bądź podczas jazdy po drogach trudnych, wyboistych i krętych. Nie można zapominać też o sprawdzaniu, co jakiś czas, mocowań poszczególnych elementów, które mogłyby się obluzować podczas podróży. Stosowanie tych podstawowych zaleceń zapewni bezpieczny transport roweru nawet na długich trasach.